2017. 10. 24. kedd
Salamon
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Több ezer ember munkáját pótolták a helikopterek

Art of WAR  |  2013. 06. 13., 15:11

Felbecsülhetetlen segítséget nyújtottak az elmúlt napokban az árvízvédelmi munkálatokhoz az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopterei. A civilek és katonák többnapos megfeszített munkájának eredményeként Győrújfalu és Szigetmonostor is megmenekült.

A Duna áradása az elmúlt hét második felében Győrújfalu házait veszélyeztette. A víz szivárgása miatt a gát, illetve a gát melletti területek állapota nem tette lehetővé a homokzsákok teherautókkal történő szállítását. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis négy helikopterrel sietett a helyszínre, hogy a gáton keletkezett suvadásokat, valamint ezek lehetséges helyeit „big bag”-ekből épített bordákkal megtámasszák. A civilek és katonák többnapos megfeszített munkájának eredményeként a település megmenekült.

Több ezer ember munkáját pótolták a helikopterek

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis négy szállítóhelikoptere csütörtökön este települt át a hajózó, müszaki és irányító személyzettel Pápa bázisrepülőtérre. A gépek a védekezés ideje alatt napkeltekor indultak a gáthoz, fedélzetükön a repülésirányítókkal és depón dolgozó müszaki személyzettel. Átrepülés után a helikopterek a győrújfalui gátszakasz melletti búzaföldön szálltak le: a müszakiak itt négy helyen alakítottak ki depót a forgószárnyasok számára.

Az egyenként 20 kilós zsákokat a gépektől távolabb lévő központi depóban önkéntesek töltötték meg homokkal. A helikopter által szállított nagyméretü zsákba, az úgynevezett „big bag”-be 30 homokzsák fért el. A 600 kilós big bageket targoncák és teherautók szállították a helikoptereknek kialakított külső depókhoz, ahol a müszakiak előkészítették a függesztésre.

A helikopterek kettő-három, esetenként négy big baget szállítottak el egy körrel. A gáton a vízügyes szakemberek irányításával a földi repülésirányítók adták meg a teheroldás helyét a személyzetnek. Mivel általában a gépek néhány perc alatt átszállították a gátra a zsákokat, a müszakiaknak nem sok idejük volt az új szállítmányt előkészíteni, emellett a folyamatosan érkező zsákok lerakását is koordinálták. Mindez a tüző napon emberpróbáló feladatnak bizonyult. Hasonlóképpen a hajózók is kemény munkát végeztek, amely folyamatos koncentrálást és precizitást igényelt. Egy személyzet hozzávetőleg 60 emelést és lerakást hajtott végre naponta. A pápai bázis jóvoltából a gépek rendelkezésére állt a helyszínen töltőkocsi, így az üzemanyag-vételezéssel sem kellett sok időt eltölteni. Pénteken délután még négy gépszemélyzet érkezett Pápára, hogy két beosztásban folytathassák a mentést. A munka napkeltétől napnyugtáig tartott.

A katonák mellett nagyon sok civil is részt vett az árvízi védekezésben, hosszan kígyóztak a sorok a zsákokkal a gáton és a depónál. A gát egyre több helyen szivárgott, így minden kézre szükség volt. Az egyházak, segélyszervezetek több száz adagnyi étellel készültek, sokan járták a gát és a depó környékét a legnagyobb melegben is ásványvizet, kávét, sőt, még naptejet is kínálva a zsákolóknak. A víz egyre nagyobb területekre szivárgott, a müszaki személyzetnek már folyamatosan kellett ellenőriznie a külső depókat, mert sok helyen elérte a zsákokat, valamint a leszállóhelyeket. Szombaton délután például az egyik depónál már teherautóról akasztották a big bageket. E munka nagyon nagy odafigyelést igényelt mind a gép személyzete, mind a platón ügyelő müszaki személyzet részéről.

Vasárnap hajnalban a talajt borító víz miatt alig találtak leszállóhelyet a helikopterek, a vízügy szakemberei azonban jó hírekkel szolgáltak: a Duna apadni kezdett, és minden valószínüség szerint a gát most már ki fog tartani. Két gép ennek ellenére munkába állt, és néhány kritikusabb ponton még részt vett a gát megerősítésében. Az egyik vízügyi szakember úgy fogalmazott: a mentési munkák során egy helikopter kétezer ember munkáját pótolta.

Szigetmonostort mentették a helikopterek

A győrújfalui gát megerősítésében végzett munkálatokat követően az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis hajózó és müszaki személyzete, valamint a repülésirányítók Pápáról Dunakeszire települtek, hogy a környéken lévő, bajba jutott településeknek segítsenek.

Vasárnap délelőtt az operatív csoport parancsára Győrújfaluból két helikopter indult Almásfüzitő és Dunaalmás térségébe, ahol légi felderítést hajtottak végre, majd készen álltak a mentési és védelmi munkák ellátására. Az almásfüzitői árvízi helyzet stabilizálódásával délután Szigetmonostorra települtek át, ahol azonnal bekapcsolódtak a védekezési munkálatokba. A polgári védelemmel, a katasztrófavédelemmel, valamint vízügyi szakemberekkel együttmüködve gátemelési munkákat hajtottak végre. Ez a feladat különösen nagy koncentrációt igényelt a személyzettől a lerakási hely szükössége miatt. Egy futballpályán tudtak a gépek leszállni, itt alakították ki a müszakiak a depót, és innen kellett a helikoptereknek a big bageket egy körülbelül 6 méter széles erdőirtásba lepakolni. A munka napnyugtáig folyt, majd a gépek elindultak Dunakeszire, ahol a helyi repülőklub a sportreptér épületében és hangárjában biztosított szállást a személyzeteknek. Vasárnap este a még Pápán állomásozó két gép is áttelepült Dunakeszire.

Másnap reggel két gép folytatta a vasárnap megkezdett munkát Szigetmonostoron. Az úton átcsapott a víz és elkezdett folyni település és Horány irányába – ennek kellett útját állniuk a zsákokkal. A feladatot nehezítette, hogy a magas fák miatt 20 méteres kötéllel kellett a súlyokat leengedni. Az is bonyolította a lerakást, hogy a már elárasztott úton kellett a gátat építeni, mert az út mellett elsüllyedtek volna a homokzsákok. A déli órákban sikerült befejezni a feladatot. Egy zsák mintegy 800 kilogrammot nyomott, és a délelőtt folyamán a két gép 160 darab big baget épített be, megakadályozva ezzel Szigetmonostor és Horány elöntését.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.