Hídépítési bemutatót tartott június 8-án a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bolyai János Katonai Műszaki Kar katonai műszaki tanszéke harmadéves építőmérnök szakos hallgatók részvételével. A tisztjelöltek egyhetes szakmai foglalkozás keretében sajátították el a Mabey&Johnson típusú híd építését, és felkészültségükről tettek tanúbizonyságot a bemutatón, melyet a Zrínyi Egyetem partnercégének, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügy Tartalékgazdálkodási Kht. telephelyén, a társaság tulajdonában lévő hídkészlettel hajtottak végre.
A világ legnépszerübb előre gyártott hídrendszere, a Mabey&Johnson. Több földrészen, mintegy 70 országban építettek már ilyen rendszerü szerkezetet, melynek eredeti változatát 1941-ben tervezte Sir Donald Baley angol mérnök. A hídkészletet elsőként az angol hadseregnek ajánlotta fel, amely azt hamarosan rendszerbe is állította. A háború után a hídkészlet gyorsan közismerté vált, a világ számos országában alkalmazzák mind a mai napig. Ebből a hídból a délszláv térségben az IFOR/SFOR békefenntartó müveletek során, a Magyar Müszaki Kontingens katonái hetet építettek Horvátországban, illetve Bosznia-Hercegovinában. Közülük a legnagyobb a Doboj 3 nevü, 1998. december 15-én átadott híd volt. Az egypályás, 60 tonna teherbírású híd 157 méteres hosszával a hadszíntér leghosszabb ilyen szerkezetü hídja volt.

Érdekessége, hogy a térség állandó hídjainak felújítása után, a híd bontását is magyar müszaki katonák végezték el 2004 szeptemberében Havasi Zoltán mérnök alezredesnek, a tanszék oktatójának irányításával. A moduláris rendszer panelekből áll, könnyen az építési helyszínre szállítható és néhány nap alatt össze is állítható, építése után különösebb karbantartást nem igényel.

A Bolyai Kar tizennégy építőmérnök szakos hallgatója – akik között három hölgy is található – tanúbizonyságot tett arról, hogy a szakmai fogások elsajátítása mellett képesek csapatban is dolgozni. A tanszék oktatói munkájáról elismeréssel szólt a bemutatón dr. Piószeghy János nyugállományú mérnök dandártábornok, a Zrínyi-egyetem főtitkára, hozzátéve, hogy a kilencfős oktatói állományból heten tudományos fokozattal rendelkeznek, ketten most készülnek ezt megszerezni. A tanszék tevékenységéről a Magyar Akkreditációs Bizottság megállapította, hogy „a végzős hallgatók jól megállják a helyüket a Magyar Honvédség müszaki csapatainál, úgy katonai, mind szakmai szempontból. A képzés színvonalának legkiválóbb referenciái a magyar müszaki kontingensnél szolgált müszaki tisztek nemzetközileg elismert színvonalú tevékenysége. (…) Az oktatói állomány kiemelkedően jó felkészültsége és az elismert polgári szakemberek bevonása a képzésbe megfelelő biztosíték a jó színvonal tartására.” A tanszék munkájával kapcsolatban kiemelte még dr. Lukács László mérnök alezredes, tanszékvezető egyetemi docens, hogy igyekeznek alkalmazkodni a kor kihívásaihoz s az eddigi – eredményes – képzést folyamatosan fejlesztik. Ezért iktatták a tantervbe többek között a Mabey&Johnson híd építését.

A hídszerkezetet a jelenlévőknek, köztük Juhász István vezérőrnagynak, a HM HVK katonai tervező főcsoportfőnökének, Kákonyi József, a közhasznú társaság müszaki igazgatója mutatta be. Ezt követően a harmadéves hallgatók dr. Hubina István mérnök alezredes vezetésével – egy daru és kisebb kéziszerszámok segítségével – kevesebb, mint egy óra alatt összeállították a híd egy paneljét.
