2024. 06. 20. csütörtök
Rafael
: 396 Ft   : 368 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A határ madártávlatból

A határ madártávlatból
Art of WAR  |  2016. 11. 24., 14:14

A Magyar Honvédség szállító-helikopterei is részt vesznek a magyar-szerb határszakasz ellenőrzési feladataiban. A helikopterekkel kapcsolatos kérdésekre Kovács Krisztián őrnagy, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis Szállítóhelikopter Zászlóaljának megbízott parancsnoka adott válaszokat.

  • A helikopterek az MH AIAK mindenkori parancsnokának parancsa alapján hajtják végre a feladatokat
  • A feladat, illetve a terep és az időjárás függvényében is változhat a magasság és a repülés sebessége is
  • A helikopter személyzete mindig együttműködik, ami elengedhetetlen

A Hódmezővásárhelyre települt MH Alföldi Ideiglenes Alkalmi Kötelék (MH AIAK) határ menti feladatai során milyen szerepet kapnak a helikopterek? 

Folyamatos készenlétet látunk el. A helikopterek az MH AIAK mindenkori parancsnokának parancsa alapján hajtják végre a feladatokat. Ezek többnyire felderítő célú repülések, de a helikopter képességeit figyelembe véve alegységek légi úton történő átcsoportosítására is alkalmasak vagyunk.



A határellenőrzési feladatokban milyen szerepe van a légi felderítésnek? 

A helikopter személyzete és a felderítő repülések alkalmával a fedélzeten tartózkodó szakemberek más perspektívából látják a felderítendő területet. Itt egy olyan kiterjedésű terepszakaszról beszélünk, amit jóval gyorsabban és talán nagyobb hatékonysággal lehet a levegőből áttekinteni. Külön figyelmet fordítunk a műszaki határzár épségének ellenőrzésére és a levegőből segítséget nyújtunk az elhagyott, ideiglenes táborhelyek, vagy az esetleges mozgások felderítésében. Alapvetően a kijelölt területek átvizsgálása a feladatunk.

Milyen alacsonyan lehet egy helikopterrel a határ közelében repülni? 

A feladat, illetve a terep és az időjárás függvényében is változhat a magasság és a repülés sebessége is. Az alsó magassági korlátunk a terep illetve a terepen lévő legmagasabb akadály felett 15 méter. Ezt akkor használjuk ki, ha valamit közelebbről szeretnénk megnézni. A felső magasság pedig a terep átszegdeltsége, növényekkel való borítottsága és az időjárás függvényében akár 200-300 méter is lehet. A repülés sebességét a függéstől, tehát gyakorlatilag a nullától egészen 200 kilométer/óráig  változtatjuk. Természetesen nem mindegy, hogy föld, vagy tengerszint feletti magasságról beszélünk. A föld feletti magasság kézzel foghatóbb, mert gyakorlatilag szó szerint lehet érteni: az adott pont feletti magasságról van szó. A tengerszint feletti magasság jelentősége abban van, hogy a különböző repülőterekről felszállt gépek repülési magasságát mindenki egyformán értse. 

Mekkora veszélyt jelentenek a madarak egy helikopterre? 

A földközeli és alacsony sebességű repülés esetén jelentős károkat okozhatnak. A személyzet a veszélyhelyzetek megelőzésére és kezelésére ki van képezve, ugyanakkor fokozottabb figyelemre van szükség ilyen esetben. Vannak madarak, különösen a nagyobb testűek, amelyek úgy érzik, hogy ők a levegő urai és úgy is viselkednek. A kisebb testű madarak rajokban repülnek, ők hajlamosabbak kitérni az útból. Szélsőséges esetben egy madárral történő ütközés akár a helikopter kényszerleszálláshoz is vezethet. 

 

Hány főből áll egy helikopter kezelőszemélyzete? Vannak állandó csoportok? 

A helikopter személyzete három főből áll: egy gépszemélyzet parancsnokból - a civil repülésből párhuzamot hozva a kapitányból -, egy másod helikoptervezetőből és egy fedélzeti technikusból. Az állomány jól felkészített és kiképzett, az azonos beosztásban lévők ugyanazokat az eljárásokat és módszereket ismerik és alkalmazzák. Ennek köszönhetően nem szükséges, hogy ezek az emberek állandóan együtt repüljenek. 

Ha jól gondolom, akkor repülés közben mindenkinek megvan a saját feladata. A kezelő személyzet tagjai mennyire egészítik ki egymás munkáját? 

A helikopter személyzete mindig együttműködik, ami elengedhetetlen. Mindenkinek megvan a meghatározott, jól elkülöníthető feladata a fedélzeten. Egyszerűen fogalmazva a kapitány vezeti az eszközt és a repüléssel kapcsolatos kérdésekben ő hozza meg a döntéseket. A másod helikoptervezető alapvetően a navigációval, a különböző rendszerek üzemeltetésével, a rádiókommunikációval foglalkozik és szükség esetén képes a helikopter vezetésére is. A fedélzeti technikus pedig a gép üzemeltetésében játszik kulcsfontosságú szerepet. 

A légi készenléti szolgálatot és a felderítő repüléseket Mi-8 és Mi-17 típusú helikopterekkel látják el. Mennyire bonyolult egy ilyen helikoptert vezetni?

A merevszárnyú és a forgószárnyas légieszközök összehasonlítására egy idős oktatóm példáját mondanám el. Ha egy cérnaszálon lógatunk egy pingpong labdát és ezt egy merevszárnyú repülőgép vezetésének tekintjük, akkor a helikopter vezetése olyan, mintha mindezt fordítva próbálnánk, tehát fölfelé próbáljuk meg egyensúlyozni a labdát. Komolyra fordítva a szót, a helikoptervezetés a kiképzettség, a gyakorlottság kérdése. Minden szakma, amikor elkezdjük megtanulni, nagyon bonyolultnak tűnik. Természetesen ez is egy összetett, nagy odafigyelést igénylő munkakör, de aki már ezt jól tudja, az máshogyan ítéli meg. Véleményem szerint nem igényel „superman” képességeket. 

Az előző kérdésben említett típusoknak két hajtóműve is van. Ez miért fontos? 


A teljesítményt, ami ezeknek a helikoptereknek a levegőbe emeléséhez és ott tartásához szükséges, két hajtómű tudja biztosítani. Repülésbiztonsági megfontolásokból sokkal kisebb az esélye annak, hogy egyszerre minkét hajtómű elromoljon, tehát a helikopter képes a biztonságos repülésre egy működő hajtóművel is, de ezt csak a legközelebbi, alkalmas leszállóhelyig tudja megtenni. 

Fotók, a szerző Búz Csaba hadnagy

 

Hogyan került a helikopterek közelébe? 

Az emberiség ősi vágya a repülés… Nekem már tinédzser korom óta kialakult vágyam volt, hogy repülhessek és ezt meg is valósítottam. Az idősebb Rubik Ernő által tervezett R–26S Góbé kétüléses kiképző vitorlázó repülőgéppel kezdtem meg a repülést. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy ezt szeretném hivatásul választani és ennek a repülésnek is a katonai ága érdekelt a leginkább. Természetesen a szakközépiskolát is ennek megfelelően választottam. A repülőtiszti főiskola után pedig első beosztásomat Szentkirályszabadján kezdtem már jó néhány éve. 

A fiatalok, akiket érdekel a katonai repülés forgószárnyas ága, hogyan válhatnak pilótává? 

A tervek szerint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem 2018-tól indít légijármű-vezetői szakirányt, ami jelentősen megkönnyíti majd a pilótaképzésünket, és remélem, hogy sokan csatlakoznak majd a helikopterpilóták „családjához”. Emellett a helikopterek iránt érdeklődő fiataloknak azt tudom még tanácsolni, hogy keressék meg a szolnoki helikopterbázist, ahol a kollégák részletesebb információkat tudnak majd mondani. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:52
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-22 12:52:38
A Japán Birodalmi Haditengerészet repülőgép-hordozói a 2. világháború kezdetén legyőzhetetlenek voltak, a fedélzetükről felszálló harci gépek uralták a Csendes-óceán égboltját.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 18., 11:47
A Bálna Honvédelmi Központ mellett a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum, a börgöndi repülőtér és a Pintér Művek Haditechnikai Park is várja a haditechnika iránt érdeklődőket június 22-én, a Múzeumok éjszakáján.
2024. 06. 14., 14:19
A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium is bekapcsolódott a Honvéd Kadét Programba.
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.

  JETfly Magazin

A legfrissebb információk szerint Svédország - a légierő modernizációs folyamatának részeként - már 2024 vége előtt dönthet a kiöregedő Lockheed Martin C-130H szállító repülőgép flottájuk cseréjéről.