2024. 04. 22. hétfő
Csilla, Noémi
: 395 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Képzelt repülés - Több mint szimulátor

Képzelt repülés - Több mint szimulátor
Trautmann Balázs  |  2019. 04. 16., 14:04
Képzelt repülés - Több mint szimulátor

A közelmúltban adták át Szolnokon a speciális, Közép-Európában egyedülálló helikopter harcászati szimulátort, melyet napi szinten használnak kiképzésre, oktatásra. A feketére festett teremben – a VR-szemüveget magunkra öltve – például egy Super Puma szállítóhelikopter ajtólövészei is lehetünk.

Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis repülőfelkészítési főnökségének főnökhelyettese, egyben a szimulátoros kiképzőrészleg vezetője, Tóth Dezső őrnagy elmondta, még ő is megszédült egy pillanatra, amikor először találkozott a szemüvegek nyújtotta igencsak élethű képekkel.

– Kiképzése során a pilóta megtanulja az előírásoknak megfelelően üzemeltetni a helikoptert, s képes eljutni azzal az egyik pontból a másikba, miközben teljesíti a számára kijelölt feladatokat. Harci küldetést végrehajtani ennél sokkal összetettebb dolog. Már csak azért is, mert sosem egyedül vesszük fel a küzdelmet az ellenséggel: társakkal dolgozunk együtt, legyen szó másik helikopterről, szárazföldi csapatokról, a saját légvédelemről vagy éppen a szövetséges vadászbombázó repülőgépekről. De pilótaként nem szabad megfeledkeznünk az ajtólövészeinkről sem, akik a hátunk mögött ülve védelmezik a szállítóhelikoptert. Mivel a harc során gyorsan kell cselekedni, s nincs lehetőség hosszan magyarázni a történéseket, kódszavakat használunk, ezek jelentését pedig célszerű pontosan ismerni, hogy mindenki egységesen alkalmazza azokat és ugyanazt is értse alattuk – mutatott rá az őrnagy.

Ez különösen fontos, amikor hadműveleti területen más nemzetek katonáival közösen, egy helikopteren repülve hajtják végre a számukra kijelölt repülési-harcászati feladatokat a magyar pilóták vagy ajtólövészek. Mindeközben jelentős stressz is hárul rájuk: nemcsak az fordulhat elő, hogy nekik kell lőni, de bizony rájuk is lőhetnek…

Egy példa: a szárazföldi menetoszlop légi kísérete, fedezete teljesen eltérő módon történik városban és nyílt terepen. Ahhoz, hogy a pozícióváltás közben a helikopterek ne essenek áldozatául az ajtólövészeik „baráti tüzének” sok-sok, szimulátorban eltöltött óra szükséges. Annyi, hogy a pilóta és a lövész a műveleti területen már automatikusan, hatékonyan és biztonságosan hajtsa végre a feladatát.

– A gyakorlásra soha nem lehet elég időt fordítani; ahogy a pilóta is az utolsó felszállásáig tanul, úgy nincs időkorlátja a szimulátoron eltölthető óráknak sem. A harcászati, taktikai módszereket mindig lehet és kell is sulykolni, finomítani. Az ellenség előbb-utóbb kiismeri az eljárásainkat, emiatt újak megtervezésére és begyakorlására van szükség; ehhez nagy segítséget jelent ez a berendezés – jegyezte meg Tóth őrnagy. A szimulátor alkalmas az éjjellátó szemüveggel (night vision goggles – NVG) végrehajtott repülések elsajátítására is. A hajózók ennek során megtapasztalhatják, hogy az NVG-n keresztül a külvilág kissé elmosódva és zöldben látszik, a helikopter műszereit pedig a szemüveg mögül lefelé kipillantva tudják leolvasni. A perifériás látás elveszik, ezért állandóan és meghatározott szisztéma szerint kell pásztázni a tájat repülés közben. Egy igazi forgószárnyason csak drágán és nem teljesen kockázatmentesen lehetne begyakorolni mindezt, ehhez képest a szimulátor sokkal költséghatékonyabb és ami legalább ilyen fontos, a hibákat toleráló, biztonságosabb tanulókörnyezetet jelent.

– Célszerű, ha minél valósághűbb a kiképzés: ennek egy apró, de lényeges eleme például, hogy a szimulátorhoz igazi géppuskák tartoznak, persze azokban nincs lőszer. Létezik olyan rendszer, ahol csak egy érzékelőkkel felszerelt műanyag rudat használnak a lövészek, de számunkra fontos volt, hogy „legyen súlya” annak, amit a katonáink mozgatnak a kiképzés alatt – indokolt az őrnagy.

A rendszer nem csupán a kilőtt géppuskalövedékek pályáját számolja ki (figyelembe véve a gravitáció, a repülési sebesség, a szél és a páratartalom hatását a röppályára), de érzékeli azt is, ha a lőszerrakasz „kiürül”. Ennek cseréjét ugyan nem lehet fizikailag is elvégezni, de a géppuska felhúzását, tűzkésszé tételét már igen. Enélkül amúgy nincs is mód új lövést kiváltani. A szimulátor segítségével a Szolnokon jelenleg rendszerben álló helikoptereket „repülhetik” a hajózók, de a jövőben az eszköz képességeit az Airbus Helicopters H145M és a H225M típussal is bővíti a berendezést szállító francia Thales cég.

A Közép-Európában kategóriájában egyedülállónak nevezhető rendszer nagy teljesítményű számítógépei a virtuális valóságot létrehozó eszközökkel ötvözve egy szimulált, ugyanakkor valósághű hadszínteret alkotnak meg. A hajózók ebbe a dinamikusan változtatható környezetbe helyezve biztonságosan, nagy hatékonyság és kis anyagi ráfordítás mellett hajthatják végre a rájuk váró harcászati feladatokat. Ehhez persze kellenek a megfelelő ismeretekkel felvértezett kiképzők, akik nem csupán a végrehajtandó bevetéseket képesek megtervezni a számítógépek adatbázisaiban szereplő objektumok, haditechnikai eszközök, baráti, semleges vagy ellenséges egységek, személyek széles körét felhasználva, hanem menet közben akár bele is nyúlnak az éppen aktuális harcászati helyzetképbe, ezzel új kihívásokat, váratlan helyzeteket teremtve a pilóták számára.

Tóth Dezső őrnagy véleménye szerint a szimulátor akár egy későbbi, komplex oktatási rendszer alapja is lehet. Mivel rendelkezik biztonságos adathálózati kapcsolattal, így nem csupán a francia légierő hasonló eszközével köthető össze, de akár a később beszerzendő újabb szolnoki berendezésekkel is. Sőt, elképzelhető talán az is, hogy a leendő szimulátorukon a tatai harckocsizók olyan virtuális „bevetést” hajtsanak végre, melyet a szolnoki Mi–24-esek vagy a HForce-rendszerrel felszerelt H145M-ek támogatnak valós időben – persze csak a virtuális térben.

Fotók: Dévényi Veronika

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024-03-18 15:07:54
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 22., 10:34

Tata, ahol most jó katonának lenni!

Fokozott Hanghatás podcast: beszélgetés Tóth István ezredessel, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár parancsnokával.
2024. 04. 19., 10:08
A NATO a világ legnagyobb, legsikeresebb és valóban működő katonai védelmi szövetsége, de nincs NATO a nemzeti haderők nélkül – jelentette ki a honvédelmi miniszter április 18-án, csütörtökön Nyíregyházán.
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.

  JETfly Magazin

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a rangos elismerést.