2024. 04. 14.
Tibor
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mi történik akkor, ha egy Lynx nehezen járható terepen elakad?

Mi történik akkor, ha egy Lynx nehezen járható terepen elakad?
honvedelem.hu  |  2024. 03. 07., 11:04
Mi történik akkor, ha egy Lynx nehezen járható terepen elakad?

Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.

Tavaly előtt állt rendszerbe a megújuló Magyar Honvédség szárazföldi képességét jelentősen növelő Lynx. Kevés szó esett azonban eddig a páncélozott csapatszállító harcjárműhöz szervesen kapcsolódó ARV (Armored Recovery Vehicle) vontatókról, ami a hódmezővásárhelyi gyalogdandár katonái szerint legalább annyira az eszköz része, mint mondjuk az irányítópanel.

A társát meghaladó paraméterekkel rendelkező, 58 tonnás vontató kezelése természetesen komoly szakképzettséget igényel. A kezelőszemélyzet a tavalyi zalaegerszegi elméleti szerelő tanfolyam után érkezett az öthetes kezelői kurzusra.

„A felkészítés legfontosabb része a vezetési gyakorlat. Először nyitott búvóréssel haladtunk, hogy fokozatosan megszokjuk a gép mozgását és kezelését. Később kamera és prizmák segítségével is megtanultunk vezetni, az éjszakai foglalkozáson pedig már mindössze egy monitor segített a navigálásban” – mesélt a kiképzés lépcsőzetes felépítéséről Horváth Richárd őrvezető, szerelő.

„Nehéz megtanulni az apró mozgásokat, amiket az ARV vezetése igényel. Mindig a vontatott eszköztől függően változik a jármű fordulási pontja, ráadásul a fék- egyben kuplung pedál is. Óvatosan kell hajtani, nehogy hirtelen túl gyorsan meginduljon a gép” – magyarázta az eszköz kezelésének fő kihívásait Tóth Márton főtörzsőrmester, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár, Logisztikai Zászlóalj 2. század, javító szakasz altisztje.

Miután a kiképzendők némi gyakorlatot szereztek a jármű vezetésében, hozzáláttak a csörlőzési feladatokhoz és elsajátíthatták a daruzás bonyolult folyamatát is.

„Az ARV különlegessége, hogy 30 kilós és 2 tonnás súlyt ugyanolyan könnyedén emel meg és mindkettőt finoman kezeli” – mondta Tóth Márton főtörzsőrmester, majd megmutatta az eszköz oldalán található félkörív alakú skálákat. „Két mértékegység segíti a munkánkat: a párhuzamosan futó skálák megmutatják, hogy a jármű elejénél, illetve arra merőlegesen, elfordulva mennyire terhelhető a daru” – tette hozzá.

A felkészítés a harctéri mentő háromszöget, vagyis az ARV háromszög alakú leengedhető húzóelemét alkalmazó gyakorlatokkal zárult.

„Ennek segítségével tudunk úgy kimenteni járműveket, hogy nem kell kiszállni a járműből, ami például sötétben vagy a harctéren hatalmas segítséget jelent” – mondta Horváth Richárd őrvezető, aki a sikeres vizsga abszolválását követően az ARV vontatóeszköz kezelőjeként szolgál tovább a Magyar Honvédségben.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.
2024. 04. 05., 13:00
A Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága köszöntötte csütörtökön a 100 éve született Tóth Lajost.

  JETfly Magazin

2024. április 12-én, pénteken nem sokkal fél 10 után érkezett meg Kecskemétre a magyar részre készült, PT-ZHP ideiglenes lajstrommal ellátott KC-390-es katonai szállítógép. Helyszíni fotókkal frissítjük cikkünket!