2018. 02. 19. hétfő
Zsuzsanna
: 311 Ft   : 248 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Minden, ami üzemanyag

Art of WAR  |  2017. 07. 03., 14:12

A Magyar Honvédség szervezeteinek hajtó-, kenő- és karbantartó anyagokkal, üzemanyag-technikai eszközökkel, hűtőfolyadékkal történő ellátásáért az MH Anyagellátó Raktárbázis hetényegyházi bázisparancsnoksága a felelős.

A zászlóaljszintű alakulat tevékenysége azonban ennél lényegesen szerteágazóbb. Az itt dolgozó szakemberek munkájának eredményeként például milliós összeget takarít meg évente a honvédelmi tárca.

Az első honvédségi üzemanyagraktár 1954-ben, az Áruraktározási Hivataltól átvett, úgynevezett Kisnyíri olajraktár négyhektárnyi területén létesült a közigazgatásilag jelenleg Kecskeméthez tartozó Hetényegyházán. Az MN 7828 fedőszámot viselő akkori 2. Üzemanyag Tároló 3400 köbméter hajtóanyag és 1600 köbméter kenőanyag befogadására volt alkalmas.

– Az elmúlt években, évtizedekben jelentős mértékű fejlesztések, korszerűsítések történtek alakulatunknál. Laktanyánk területe közel négyszeresére bővült, tárolókapacitásunk jelenlegi befogadóképességéről pedig legjobban talán egy személyautó volánja mögött ülve lehet képet alkotni. Harmincezer liter gázolajjal például egy középkategóriás gépkocsi vezetője akár nyolcszor is körbeautózhatná a Földet az Egyenlítő mentén, a mi tartályaink alján szétterülve viszont ennyi üzemanyag még jóval a műszereink mérési bizonytalanságának határértékén belül van. Ugyanakkor alaprendeltetésünkből adódó feladatkörünk is jelentősen bővült. A hagyományos értelemben vett raktározási tevékenységünkkel párhuzamosan ugyanis a bázisunkon történik a missziók üzemanyag szakterületre tervezett katonáinak felkészítése, az üzemanyagtöltő gépjárművezetők, a raktárkezelők, a laboránsok, az üzemanyag-raktárosok központi képzése, továbbképzése. Mi hajtottuk végre a V4 EU-harccsoport üzemanyagos katonáinak szakkiképzését, valamint a veszélyes árut szállító gépjárművezetők ADR-tanfolyamának a megszervezése is rendszeres feladatunk. Az alakulatoknál keletkezett veszélyes hulladékokat is a bázisunkon kell leadniuk az érintetteknek. A szilárd anyagokat (szűrőbetéteket, rongyokat, dobozokat, csomagolóanyagokat, illetve az ezekkel érintkezett használati tárgyakat) egy biztonságos depóban, a szennyezett üzemanyagot pedig tartályokban tároljuk. Időközönként aztán átadjuk egy megfelelő jogosultságokkal rendelkező külsős cégnek, ártalmatlanításra. Munkánk során alapvető szempontnak tekintjük a minőségbiztosítási követelmények maximális betartását, betartatását. Ez többek közt azt jelenti, hogy a bázisra nem kerülhet be semmilyen olyan anyag, amit ne vizsgált volna be a laboratóriumunk, s tőlünk sem kerülhet ki megfelelő minőségi bizonylat nélkül semmi. A fentiek a saját „védelmünkön” túl, a honvédség milliós értékű technikai eszközeinek megóvását is szolgálják. A laborunk ISO 9001-es minőségbiztosítási tanúsítvánnyal rendelkezik és a pusztavacsi központi laboratórium szakmai alárendeltségébe tartozik. Kollégáim egyébként olyan profi szinten végzik a munkájukat, hogy a nagy ásványolaj-beszállító cégek már reklamáció nélkül elfogadják ellenőrző méréseik eredményeit – tudtuk meg a parancsnoktól, Bugyi András alezredestől.

Bugyi András alezredes

A hetényegyházi bázis üzemelteti a Magyar Honvédség egyetlen tábori üzemanyaglaborját is.

– Ez egy húszlábas konténer, amely az üzemanyagok minőségbiztosítására szolgál. A bázisra 2015 nyarán érkezett, beszerzését a logisztikai központ parancsnoka kezdeményezte. Önállóan telepíthető, saját aggregátorral, klímaberendezéssel és nagy teljesítményű szünetmentes tápegységgel rendelkezik. Egy teljesen új képességgel gyarapodott általa a honvédség. A csapatpróbája tavaly ősszel befejeződött, a Safety Fuel 2016 gyakorlaton már részt is vett. A tábori hajtóanyagraktár és a töltőpont részeként üzemel, használatával a külső tényezőktől függetlenül tudjuk biztosítani a hajtóanyagok tárolásakor, valamint a beszállítások és kiadások alkalmával elvárt minőségét. Átadás-átvételkor gázolaj esetében desztillálást végzünk, mérjük a zárttéri lobbanáspontját, a sűrűségét és a viszkozitását, a repülőpetróleumnál pedig a vezetőképesség megállapítása, a jegesedésgátló adalék és a víztartalom mérése a feladatunk – kapcsolódott a beszélgetésbe Munkácsyné Szántó Zsuzsanna főhadnagy, az üzemanyag-bevizsgáló csoport parancsnokhelyettese.

A bázis egyedülálló képességeinek egyike a Wardam II MPRE csővezetékjavító készlet alkalmazásával működtetett tábori üzemanyagraktár (BFI) is.

– A BFI-rendszer a nemzetközi műveletek logisztikai támogatásának egyik meghatározó eleme. A német hadseregtől került hozzánk. Üzemeltetési költségei (kiképzés, üzemben tartás) messze alatta maradnak a hasonló, új műszaki berendezések beszerzési értékének. Bár használt eszköz, de hadrafoghatósága, műszaki állapota átlagon felüli, így további 10–15 évig rendszerben tartható. Alkalmazásával gázolaj és repülőpetróleum tárolására és kiszolgálására alkalmas tábori üzemanyagraktárak létesíthetők. Ugyanakkor, folyamatos hajtóanyag-ellátás biztosításával, a Wardam II természeti vagy ipari katasztrófák következményeinek felszámolását is képes támogatni, szükség esetén a MOL csővezetékeire is ráköthető – vette át a szót ismét a parancsnok.

Jelentős összeg megtakarítása a honvédelmi költségvetésnek – talán ez mutatja legszemléletesebben a különbséget a korábbi raktár státusza és a jelenlegi bázis feladatrendszere közt.

– Hordómosó üzemünk kapacitása napi negyven, 200 literes acélhordó. Munkatársaim a hordókat magasnyomású forró vízzel kimossák, átvizsgálják, a sérülteket leselejtezik. Szárítás után pedig palástfestést kapnak. Egy új acélhordó ára 60–70 ezer forint körül mozog, a korábban használtak felújítása viszont nekünk darabonként csak ötezerbe kerül. A rajtuk talált sérülések miatt ugyan az átvizsgált hordók mintegy negyedét selejtezni kell, a visszanyert harminc darab viszont naponta több mint másfélmillió forint megtakarítást jelent a költségvetésnek. Hasonló hatékonysággal működik a háromszázezer liter éves kapacitású fagyálló regeneráló üzemünk is. Egy liter fagyálló beszerzési ára ugyanis körülbelül négyszáz forint, a regenerálás költsége viszont ennek csak a harmadába kerül – folytatta az alezredes.

Éves szinten ugyancsak milliós megtakarítást fog jelenteni a honvédségnek a bázis biztonságtechnikai részlege, amennyiben a Magyar Honvédség egészére kiterjed majd az ellenőrzési hatásköre.

– Ennek keretében tervezzük végezni például az átfolyásmérő órák hitelesítését, az üzemanyagtartályok tömörségi vizsgálatát, nyomáspróbájukat és szerkezeti vizsgálatukat – sorolta Bugyi András alezredes.

A fentieken túl a hetényegyházi bázis szakemberei végzik az üzemanyag szakmai területen dolgozók képzését, továbbképzését is. Tanfolyamaikon az elmúlt évben összesen kilencvenhárman vettek részt.

– A közelmúltban az anyagellátó raktárbázis alárendelt szervezeteinek kijelölt állománya részére szerveztünk egy háromhetes, a Wardam II rendszerrel kapcsolatos szinten tartó kiképzést, amelynek résztvevői két csoportban dolgoztak. Az egyik csoport feladata az ellátás logisztikai láncában új képességet jelentő, és rövidesen csapatpróbára kerülő tábori hajtóanyagtöltő pont összeszerelése és működtetése volt, a másik csoportot pedig a Wardam II állományához újonnan csatlakozó csővezeték-építők és a németországi tanfolyamokra készülők alkották – vette át a szót Hovány-Pap Melinda hadnagy, a raktárműködtető csoport parancsnoka, a kiképzőrészleg vezetője.

Egyedülálló feladatrendszerükből adódóan a bázis dolgozói a környezetvédelemre kiemelt figyelmet fordítanak.

– Az üzemanyag-tároló tartályaink dupla falúak, az úgynevezett monitoring kutak segítségével pedig folyamatosan tudjuk ellenőrizni a talajvíz minőségét. A szivattyúház alján és az oldalán szénhidrogénzáró festés akadályozza az esetlegesen elfolyó üzemanyag szivárgását, ugyanakkor az épületet gázérzékelő szondával is felszereltük. Ez a műszer a szénhidrogén koncentrációjának emelkedése esetén automatikusan bekapcsolja a szellőztetőrendszert. A robbanási határérték negyven százalékánál pedig leválasztja a szivattyúházat az elektromos hálózatról. Bár biztonsági rendszereink maximálisan megbízhatóak, ennek ellenére egy szivattyúkezelőnek minden nap kötelessége ellenőrizni a tartályokban tárolt üzemanyagok szintjét. Amennyiben az előző napi és a legfrissebb mérés közt eltérést tapasztalna, azonnal ki kellene vizsgálnunk az okokat. Egy centiméter szintbeli különbség ugyanis akár kétezer liternyi üzemanyag elszivárgását is jelentheti– tartott rögtönzött laktanyabejárást a parancsnokhelyettes, Vörös Zsolt őrnagy.

A fentiek alapján egy kis túlzással tehát akár azt is mondhatjuk, hogy a Magyar Honvédség mozgásához szükséges energiát Hetényegyháza biztosítja. Az alakulatnál minden munkanap „éles bevetésnek” számít. Az itt tárolt anyagoknak mindig a meghatározott időpontban és kifogástalan minőségben kell megérkezniük a rendeltetési helyükre. A katonai szervezetek gördülékeny ellátásának jelentőségét talán legszemléletesebben a parancsnok, Bugyi András alezredes véleménye fejezi ki: jól működő logisztikai háttér nélkül a legkiválóbb hadvezér is csak tehetetlen szemlélője lehet a vesztes csatának.

Magyar Honvéd 2017. május/Galambos Sándor

Fotó: Galambos Sándor és archív

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 02. 07., 13:36
Még 2014-ben kötötték meg azt a szerződést a felek, ami alapján az oroszok megkezdték az első adag T-90Sz harckocsi leszállítását az irakiaknak. Irak összesen 73 darab T-90Sz/SzK harckocsit rendelt a hozzá tartozó speciális javító- és szállító eszközökkel együtt.
2018. 02. 05., 15:41
1944. október 20 – án megkezdődött a Fülöp-szigetek amerikai inváziója. A Japán Császári Haditengerészet összeszedve legnagyobb és legerősebb hadihajóit, egy végső, kétségbeesett lépésre szánta el magát, hogy szétverje MacArthur tábornok partraszálló erőit.
2018. 01. 31., 13:40
A NATO Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgép első alkalommal szállt le a leendő hollandiai bázisán.
2018-01-30 13:46:45
Oroszország határának közelében, a Fekete-tenger felett fogott el egy orosz Szu-27-es vadászgép egy amerikai EP-3E „Aries II” elektronikai hadviselési és felderítő repülőgépet.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 02. 16., 15:48
Az új termékek között megtalálhatóak az Alpha Industries 2018-as tavasz/nyár kollekciójának legújabb darabjai is!
2018. 02. 16., 09:49
Az amerikai haditengerészet arra kéri James Mattis védelmi minisztert, hogy halasszák el a USS Gerald R. Ford (CVN-78) nukleáris meghajtású szuperhordozó robbanásállósági tesztelését.
2018. 02. 14., 13:39
A NATO nem akar újabb hidegháborút, nem akar újabb konfrontációt Oroszországgal - jelentette ki Jens Stoltenberg, a katonai szövetség főtitkára Brüsszelben február 14-én, szerdán.
2018. 02. 13., 10:50
Az első nagysebességű, teljesen elektromos utasszállító hajót tervezhetik a norvégok.

  JETfly Magazin

A mai napon, 2018. február 16-án, pénteken, helyi idő szerint 11 óra körül lezuhant a Török Légierő egyik SF-260D típusú kiképző repülőgépe. A repülőgép kétfős személyzete életét vesztette a katasztrófában.