Valódi típuskavalkád irányítása, célravezetése várt a Magyar Honvédség JTAC, azaz előretolt repülésirányító katonáira a Bakonyban. Az immáron a NATO által is akkreditált magyar szervezésű képzés során a kötelező féléves ellenőrzővizsgákat teljesítők mellett a most végző JTAC katonáknak is megadatott, hogy egy napon belül célra vezessenek vadászgépeket, harci és többfunkciós helikoptereket.
Összekötők az ég és a szárazföld között
Harcérintkezések során előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor a szárazföldi csapatoknak légierős beavatkozást kell igénybe venniük. A közöttük folytatott kommunikációt, illetve a szükséges légicsapások pontosságát a JTAC (Joint Terminal Attack Controller), azaz az előretolt repülésirányító katonák biztosítják.
Ha az ellenséges erők legküzdéséhez légitámogatásra van szükség, ma már elengedhetetlen fontossággal bírnak a katonai köznyelvben csak JTAC-es katonáknak nevezett szakemberek. Ők azok, akik a szárazföldi csapatok által vázolt képet átadják, a pilóták számára is értelmezhető perspektívába öntik, legyen az helymeghatározás, vagy célpontazonosítás. Munkájuk leglátványosabb eredménye a precíz pontossággal célba juttatott rakéták és bombák becsapódásai, de a munkájuk ennél sokkal összetettebb.
A JTAC-képességet alkotó katonák azok, akik leegyszerűsítik a harcterület jellemzőit, így például egyértelműen meghatározzák, hogy hol tartózkodnak a saját és az ellenséges erők, valamint, hogy utóbbiak közül kik az aktuális célpontok. A légicsapások levezénylésén túl képesek akár tüzérségi erők célravezetésére is, valamint szükség esetén egészségügyi kiürítés szakszerű igénylésére is. Mindez természetesen nemzetközi környezetben, a közös NATO-sztenderdeknek megfelelően, az angol nyelv igen magas ismerete mellett történik. Mindez úgy, hogy gyakorlatilag minden, a szövetségesek eszközparkjában megtalálható haditechnikai eszközről fejből kell tudniuk a legfontosabb paramétereket, hiszen egyidejűleg akár több légijármű és tüzérségi eszköz munkáját is irányítaniuk kell.
Hazai cégek drónjait, repülőeszközeit és integrálható szenzorait mutatták be a Magyar Honvédség meghívott szakembereinek a Védelmi Innovációs Kutatóintézet (VIKI) által szervezett szakmai napokon július 1-én és 2-án, a hajmáskéri Kiképző Bázison.
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. július 1-jén, a honvédek jogállásáról szóló kormányrendelet hatályba lépésének napján Budapesten aláírták a Honvédelmi Minisztérium és Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) együttműködési megállapodását.
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
„Szeretem, megvédem!" mottóval indít toborzókampányt a területvédelmi ezredekbe a Magyar Honvédség - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a kampány megnyitóján június 17-én, hétfőn, Budapesten.
A Roszatom részvételével tartott tanácskozáson a sarkvidéki teherflotta megújításáról, a műholdas adatszolgáltatásról és a Kínával folytatott logisztikai együttműködésről tárgyaltak.
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.
Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.