2024. 10. 14. hétfő
Helén
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Katonai uszályhíd a Dunán

Art of WAR  |  2008. 05. 09., 11:57

Az 1970-es évek közepén hatalmas műszaki sikernek és világra szóló technikai bravúrnak számított az úgynevezett TS-uszályhíd, melynek fejlesztését két magyar hadmérnök, Mazán Pál és Galló László irányította. Az évek során a közvélemény egy kicsit el is feledkezett róla, így azt is kevesen tudják, hogy jelenleg a Megyeri híd építésénél nyújt nélkülözhetetlen segítséget.

Az egykori fejlesztővel, dr. Galló László nyugállományú mérnök alezredessel Újpesten, az épülő Megyeri híd lábánál találkozunk. Az építési területen sétálva ezúttal azonban nem a félkész állapotban is lenyügöző, északi M0-ás híd, hanem a hatalmas betonmonstrum építési munkálatait segítő-kiszolgáló TS-uszályhíd iránt érdeklődünk.

 – Ideiglenes, nagy forgalmú hidak pótlására kialakított építmény – definiálja az uszályhíd legfontosabb feladatát az egykori katonatiszt, aki társával együtt több éven keresztül dolgozott azon, hogy a találmány minél tökéletesebb legyen.

A magyar néphadsereg haditechnikai intézete által felügyelt fejlesztést egyébként azért kezdték el, mert hazánk közlekedési hálózata sugaras szerkezetü, s emiatt egy esetleges háborús-, vagy katasztrófa helyzetben könnyen megbénulhat az egész ország közlekedése. A magyar hadmérnöki kar – a polgári közlekedési szakemberekkel együttmüködve – már a hetvenes évek elején felismerte egy olyan hídanyag kifejlesztésének a jelentőségét, amellyel adott helyzetben gyorsan, csekély anyag-, és erőfelhasználással átkelőhely létesíthető a Dunán, vagy a Tiszán. A müszaki megoldás kutatása során a választás az úszó aljzatú hídra esett.

Ennek alapját viszont az úgynevezett TS-uszályokban találták meg. A fejlesztésben résztvevő mérnökök hamar felismerték, hogy a folyékony és szilárd halmazállapotú anyagok szállítására kiválóan alkalmas uszályokat minimális átalakítással, megerősített fedélzettel, hídtagként lehet alkalmazni. Éppen ezért viszonylag olcsók és nemcsak katonai célokra használhatók.

A kifejlesztett vízi átkelőt először 1977, szeptember 22-én mutatták be – mégpedig a vasúti változattal debütált, egy harckocsikkal megrakott vasúti szerelvény haladt át rajta. És a fejlesztésben résztvevő polgári és katonai szakembereknek elsőként Czinege Lajos vezérezredes, akkori honvédelmi miniszter gratulált.

– A hídnak vasúti és közúti változata létezik – mondja a nyugállományú hadmérnök, aki szerint az „alap” közúti átkelőt alig két nap alatt vasúti híddá lehet átépíteni. Mindössze az előre gyártott pályatesteket kell daruk segítségével a megépített uszályhídra emelni.

A hidat katonai feladat során szerencsére soha nem kellett alkalmazni, ám az elmúlt évtizedek polgári hídépítő projectjeiben minden egyes alkalommal részt vett a TS-uszályhíd is. Így például a tiszaugi, a tahi, az oszlári, a dunaújvárosi és a lágymányosi hidak építésekor is jelentős szerepet játszott. A Dunára és a Tiszára telepített uszályhídon bonyolították le ugyanis az úgynevezett építési forgalmat.

– Így van ez jelenleg az M0-ás autót északi Duna-hídjánál, a Megyeri hídnál is – tudom meg dr. Galló László nyugállományú mérnök alezredestől, aki minden nap kijárt az építési területre. A csaknem két kilométer hosszú híd építésének ugyanis ő az egyik vezető szakértője.

A Duna főágában nincs teljesen összezárva az uszályhíd, hiszen azzal a nemzetközi vízi forgalmat akadályoznák. Ugyanakkor az állandó készenlétben álló, és a híd mozgatását biztosító tolóhajókkal szükség esetén szinte percek alatt „zárható” az építmény. A szentendrei Duna-ágat viszont teljesen lezárták a hajóforgalom elől, a part és a sziget közötti részt az uszályhíddal hidalták át – mutatja az egykori hadmérnök, aki elárulja azt is: természetesen ez a híd is nyitható, sőt előre meghatározott menetrend szerint minden órában ki is nyitják, hogy az esetlegesen érkező kiránduló hajók is tovább tudjanak menni.

Pillanatnyilag összesen huszonnégy darab, egyenként nyolcvan méteres uszály áll a hidat üzemeltető polgári cég rendelkezésére. Ezekből egyszerre több uszályhidat is tudnak építeni – mint ez a Megyeri hídnál is látható. A világhírüvé vált átkelőnek egyébként tiszai változata is van, a Szőke Folyón tizenkét darab, egyenként negyven méteres uszályból lehet hidat építeni.

Ha éppen nem kell vízi átkelők építésénél segítenie, akkor az uszályhíd elemei a csepel-háros kikötőben pihennek. Az elmúlt évtizedekben azonban ritkán fordult elő, hogy valamennyi elem az anyakikötőben lett volna. És erre idén is kicsi az esély, mivel már a Megyeri híd augusztusra tervezett átadása előtt megkezdődik az északi-összekötő vasúti híd felújítása, ahol a szakemberek ugyancsak számítanak a TS-uszályhíd nyújtotta segítségre.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-07 14:52:48
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.

  NÉPSZERŰ HÍREK