2024. 02. 27. kedd
Ákos, Bátor
: 389 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar katonai helikopter az Alpokban

Art of WAR  |  2009. 03. 28., 18:59

Az Európai Védelmi Ügynökség márciusban rendezte meg az első nemzetközi magashegyi helikopteres gyakorlatot a délkelet-franciaországi Gap-Tallard repülőtéren, ahol a Francia szárazföldi erők magashegyi kiképzőbázisa települ. A gyakorlat kettős célt tűzött ki maga elé. Az első héten lehetőséget adott a magashegyi repülés, leszállóhely kiválasztás, majd a kiválasztott területen történő leszállás gyakorlására, a második héten pedig a helikopter-személyzetek megszerzett tudásukat harcászati helyzetekben kamatoztathatták. Magyarországot a 86. Szolnok Helikopter Bázis kijelölt állománya egy helikopterrel képviselte.

A gyakorlaton öt ország - Belgium, Csehország, Franciaország, Magyarország, Spanyolország – vett részt.

A tizennyolc fős legénység két helikopter-személyzetből, kilenc repülő-müszaki szakemberből, egy hadmüveleti, egy repbiztonsági és egy jogász tisztből állt A gyakorlat helyszínére történő kitelepülés alkalmat adott a nagy hatótávolságú repülés gyakorlására.

A közel 1200 kilométeres, majd hétórás útvonal négy országon, tucatnál is több irányítói körzeten keresztül vezetett, és a magassági profilja 200 métertől 3000 méteres magasságig terjedt. Az intenzív kiképzési hét, és a gyakorlat minden napja repüléssel, az arra történő felkészüléssel, valamint hadmüveleti tapasztalatokról tartott előadások hallgatásával telt.

A külföldi hallgatóság érdeklődéssel figyelte a magyar szállítóhelikopter képességekről szóló előadást is. A második héten az egyik harcászati gyakorlás alkalmával a magyar fél kapta a vezető nemzet szerepét. Ez azt jelentette, hogy nem csak a repülő-szakmai tudás bizonyítására volt lehetőség, hanem a csapat bemutathatta a törzsmunkában való jártasságát is.

Ennek sikerét a feladat pontos és biztonságos végrehajtása mellett a nálunk nagyobb harci tapasztalattal rendelkező országok szakértőinek elismerő szavai is bizonyították. Nicolas Veillon ezredes, a gyakorlat vezetője – aki egyébként az Európai Védelmi Ügynökség helikopteres szakértője – elmondta, hogy a gyakorlatot az ügynökség egy kezdeményezés indításának is szánta. A kezdeményezés lényege, hogy az európai nemzetek helikoptereikkel olyan körülmények között is gyakorolhassanak, amelyekre saját hazájuk területén nincs lehetőség. Ilyen például - a magashegyi kiképzéshez hasonlóan – a hóval vagy porral, homokkal fedett területeken való le- és felszállások gyakorlása, amely egyes hadmüveleti területeken kihívást jelent a helikopter-személyzetek számára.

Az ilyen, és ehhez hasonló gyakorlatokon való részvétel nem csak elmélyíti a már megszerzett – nemzetközi környezetben is elismert - tudást, hanem a képességek növelését is lehetővé teszi. A külföldi kollégáinkkal végrehajtott repülő feladatok és törzsgyakorlás pedig egyértelmüen elősegíti, hogy adott helyzetben, éles feladatok végrehajtásakor is ugyanazt a „nyelvet” beszéljük, ugyanazokat az eljárásokat kövessük.

Nagyon szép, de fárasztó két hét áll a gyakorlaton résztvevők mögött, azonban jó lenne ha továbbra is lehetőség lenne - egyre több személyzettel - hasonló gyakorlatokon részt venni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.

  JETfly Magazin

A Gripenek beépített tűzfegyvere, a 27 mm-es Mauser BK 27 revolver-gépágyú több európai harci gép fedélzetén is megtalálható. A története egészen a második világháborúig nyúlik vissza - vagy esetleg még tovább?