2025. 03. 19. szerda
Bánk, József
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

„A folyók katonái elindultak!”

Art of WAR  |  2010. 09. 29., 11:47

Folyófelderítés. A kifejezés egy vízfolyás hadihajós felderítését, illetve a parton található lehetséges tábor- és sólyázó helyek keresését, valamint hajózó állomány vonalismeretének bővítését jelenti. Az MH 1. Tűzszerész és Hadihajós Ezred hadihajós katonái az elmúlt években bejárták az ország jelentősebb folyóvizeit. Idén a Tisza felső szakaszát derítik fel. Egy napot a honvedelem.hu is eltöltött velük.

Talán nem tévedek nagyot, ha kijelentem: a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Vásárosnaményben kilenc évvel ezelőtt jártak utoljára a Magyar Honvédség katonái. 2001 márciusában, a „nagy” tiszai árvíz során, a tarpai gátszakadást követően, az áradó Szőke Folyó „hátba támadta” a Gergelyiugornya városrészben élőket. A település felét beborította az ár, emberek százait telepítették ki innen, napokon belül több tucat ház omlott össze. A katonáknak ekkor az élet- és vagyonmentés, majd az árvíz levonulása után, a lakhatatlanná vált épületek lebontásában való segítségnyújtás volt a fő feladatuk.

Ezúttal azonban békésebb céllal érkeztek. Az MH 1. Honvéd Tüzszerész Hadihajós Ezred katonái ugyanis folyófelderítést végeznek a Tisza felső szakaszán, egyik táborukat pedig a vásárosnamény-gergelyiugornyai szabadstrandon építették fel. Katonás rendben sorakoznak egymás mellett a sátrak, mindegyik előtt szemétgyüjtő, néhány méterrel odébb a kijelölt dohányzóhely, a sürü aljnövényzettel borított ártéri fák között pedig hangosan berreg az aggregátor.

Reggel 9 óra van, a hadihajósok eligazításra sorakoznak fel. A kitelepülés parancsnoka, Danyikó László főhadnagy a mai feladatokról tájékoztatja az állományt. Délutánig a vásárosnaményi közúti hídtól, Eperjeske településig kell felderíteniük a Tiszát. Az „oszolj!” parancs után azonnal megkezdődik csónakok előkészítése; néhány perc múlva, összesen hat vízi jármüvel vágnak neki a folyónak.

Amíg a csónakmotorok ellenőrzése zajlik, van idő beszélgetni. Danyikó főhadnagy elmondja: a mostani felderítés illeszkedik azon kiképzési foglalkozások sorába, amelyet még 2005-ben hajtottak végre először az alakulatnál. Akkor a Tisza Tokaj és Szeged közötti szakaszának felderítését kezdték meg, majd e munkát egy évvel később is folytatták. 2007-ben a Bodrog, 2008-ban pedig a Körös került sorra. Tavaly a Duna mellékfolyóit – az „öreg” Dunát, a ráckevei Duna ágat, valamint a mosoni Duna ágat – járták be, idén pedig a Tisza felső szakaszának felderítését szeretnék elvégezni.

Az egy hetes kitelepülés legfontosabb célja, hogy felmérjék a meder-, és partviszonyokat, illetve, hogy a katonák gyakorolják a vízi jármüvek szakszerü alkalmazását a legkülönbözőbb körülmények között – meséli a főhadnagy, majd azt is hozzáteszi: ugyancsak fontos cél, hogy az ezred állományából a Magyar Honvédség katasztrófavédelmi rendszerébe beosztott könnyü vízi mentő és szállító munkacsoport katonái összekovácsolódjanak. Ugyanis katasztrófavédelmi feladat esetén – például, ha valamelyik folyón árhullám indul el – ez a csoport az, amelyik segít a védekezési munkálatokban.

Idén egyébként azért választották éppen a Felső-Tiszát, mert ez a terület az ország egyik legárvízveszélyesebb része. 2001-ben, majd 2006-ban is bebizonyosodott, a Szőke Folyó ukrán határtól Tokajig terjedő szakaszán bármikor kialakulhat komoly vészhelyzet, amely miatt célszerü ismerni a folyót. Például jó tudni azt, hogy merre vannak a parton a megfelelő táborhelyek, vagy éppen azok a szakaszok, ahol vízre lehet tenni a hajókat.

Ez utóbbival egyébként már csak azért is érdemes tisztában lenniük, mert bármikor előfordulhat, hogy világháborús robbanószerkezetet találnak a folyóban, amelyek kiemeléséhez szükséges a tüzszerész járőrhajók „bevetése” is. Márpedig a naszádokat is csak megfelelő helyeken lehet vízre tenni – mindezt már Szilágyi Zsolt alezredestől, az ezred hadihajós parancsnokhelyettesétől tudom meg a szabad strand területén kialakított táborban, aki ezen a napon ellenőrizni jött „fiait”. Mint meséli, eddig mindent rendben talált.

Danyikó főhadnagyot ezek után arról faggatom, mit is jelent pontosan egy folyó felderítése? Megtudom, a kifejezést a meder-, illetve a partviszonyok felmérésére használják, amelyet leginkább szemrevételezéssel és úgynevezett mederszelvények készítésével végeznek el. A mederszelvény megnevezésen pedig azt értik, hogy a folyó meghatározott helyein keresztbe kifeszítenek egy kötelet, amely mentén, mérőléc használatával, ötméterenként megmérik a víz mélységét. Az adatokat dokumentálják, majd már a laktanyában, az úgynevezett felderítő jelentés készítésekor, milliméterpapírra felrajzolva megkapják az adott pont mederviszonyait bemutató vázlatot. A mederszelvényeket az egyenes folyószakaszon ötszáz éterenként készítik el, zátonyoknál, szükületeknél és mütárgyaknál azonban mindig szükséges az adatok felvétele, hiszen csak így lehet pontosan elkészíteni egy folyószakasz részletes térképét.

A tökéletes folyófelderítés során azonban nemcsak „mért értékekkel”, hanem „kapott adatokkal” is találkoznak és dolgoznak a katonák. Feladatuk az is, hogy a településeken élőktől minél több információt szerezzenek be a folyóról. A helyiek ugyanis mindenkinél jobban tudják, hogy egy-egy szakaszon milyenek a mederviszonyok, vagy éppen azt, hogy merre vannak a gázlók és a zátonyok. Ezt a munkát az úgynevezett müszaki felderítő csoportnak, vagy ahogy egymás között hívják őket a „terepkutatóknak” kell elvégezniük.

– Az elmúlt napokban több érdekes információt is kaptunk a helyiektől. Például az egyik révész elárulta, hogy a falu határában található kompot egykoron a katonai céllal is használták. Nem egyszer harckocsikat vittek át segítségével egyik partról a másikra – mondja Máté Zsolt szakaszvezető, a terepkutatók vezetője, aki szerint a helyiek nem egyszer pajzsokat, kardokat is találtak már a folyóban. A víz vélhetően Ukrajnából, vagy Romániából sodorta Magyarországra az értékes leleteket, amelyeket aztán halászat közben, varsáikkal emeltek ki a vízből.

A munka során kiemelt figyelmet fordítanak a vízi mütárgyak, például hidak, vagy szükségtározó kapuk katonai célú felderítésére is – veszi vissza a szót Danyikó főhadnagy. Mindez azért szükséges, mert bármikor előfordulhat, hogy egy hidat torlasszal, vagy folyózárral kell megvédeni valamilyen természeti jelenségtől, Például egy jégzajlástól…

Amíg beszélgetünk, a hadihajósok felkészültek a mai napi első kifutásra. Daruka Norbert főhadnagy, az 1. számú felderítő csoport parancsnoka jelenti: egy FGCS–8 típusú felfújható gumicsónakkal, négy rohamcsónakkal, valamint egy KD–84-es könnyü desszant csónakkal huszonöt katona indulásra kész. A fiúkat a vásárosnaményi köztestületi tüzoltók is elkísérik, mivel a lánglovagok szeretnék megmutatni a közúti híd közelében található, tizenhat méter mély árok pontos helyét. Adott esetben még erre az információra is szükségük lehet a hadihajósoknak.

Az extrém vízmélység egyébként nem ritka a folyó ezen szakaszán – meséli Daruka Norbert – Tímár közelében egy mederszelvényen belül találkoztak tizenöt és két méteres „vízzel” is. „Szeszélyes ez a folyó!” – jelenti ki a fiatal főhadnagy, majd engedélyt kér távozni, hogy kiadja az indulási parancsot.

A felderítő csapat néhány percen belül útnak indul. Furcsa és nem túl gyakori látvány a folyón „völgymenetben” – azaz a folyással megegyező irányban –, alakzatban haladó, hat katonai csónak. Az esővédő ruházatot öltött, mentőmellénnyel utazó katonák nem egy helyen felkeltik a helyiek érdeklődését is. Például az elmúlt napon, a tuzséri kompnál egy teljes óvódás csoport állt szájtátva a parton, s hosszú perceken keresztül nézte a víz mélységét mérő egyenruhásokat – meséli Danyikó László.

„A folyók katonái elindultak!” – reccsen a rádióban Daruka főhadnagy hangja. A jelentést mosolyogva nyugtázó alosztályparancsnok elárulja, e jelző nem véletlen, a hadihajósok közül ugyanis szinte mindenki „megszállott”, s már hónapokkal ezelőtt készülnek minden egyes kitelepülésre. Legyen az vonalhajózás, vagy éppen folyófelderítés. Teljesen mindegy, csak szedjék fel a horgonyt és hajózzanak ki az újpesti hadikikötőből…

A szokatlan csend ráül a táborra, csak az aggregátor pöfögése hallatszik a fák közül. A sátrak között a logisztikai részleg katonái sétálgatnak, cserélik a kék színü szemeteszsákokat, néhányan pedig már a vacsorát készítik elő. A mai „menü” megmelegített káposztakonzerv, kenyérrel és teával. A sofőrök pedig a gépjármüveket ellenőrzik. A csapat ugyanis hat autóval érkezett meg Budapestről a Felső-Tisza vidékére. Mint azt Debreczeni Tivadar hadnagy, a logisztikai részleg parancsnoka elárulja: a kitelepülés a gépjármüvezetők részére egyben úgynevezett hosszú távú vezetési gyakorlat is. Egy hét alatt közel 1200 kilométert tesznek bele a járgányokba és a bakancsukba. Mindez természetesen fokozott figyelmet igényel az állománytól, hiszen egy „átlagos” vezetési gyakorlat során maximum kétszáz kilométert töltenek a volán mögött. A menetparancs értelmében ezúttal nem oszlopmenetben, hanem úgynevezett egyéni menetben érkeztek a Tiszához. Szerencsére az állomány és a technikai eszközök is jól bírták a tempót.

Egy pohár kávé mellett ülve Danyikó főhadnagy elárulja azt is, hogy a laktanyából hétfőn hajnalban indultak. Néhány órás út után a csónakokat – vagyis ahogy szaknyelven mondják, az úszó technikai eszközöket – Bodrogkisfaludnál tették vízre. Erre, a tökéletes sólyázó helyre a három évvel ezelőtt, a Bodrog folyófelderítése során találtak rá. Aztán még ezen a napon lehajóztak Dombrádig, s közben elvégezték a szükséges felderítő feladatokat. Eközben a „közúti részleg” kiépítette a tábort a dombrádi kempingben, s várta a hajósok megérkezését.

– A dombrádi polgármester megérkezésünkkor nagy barátsággal fogadott minket, nagyon jól emlékezett még arra, hogy mit köszönhetett a Felső-Tisza vidéke a 2001-es árvíz során a katonáknak – mondja az alosztályparancsnok, akitől megtudom: másnap reggel, északnak indulva, majdnem az ukrán határig felderítették a folyót a hadihajósok, délután pedig tábort bontottak, s Vásárosnamény-Gergelyiugornyát közúton érték el. Az egész napos kiképzés egyébként reggel 6 órakor kezdődik, s ritkán fejezik be a munkát sötétedés előtt. Aztán még következik a technikai eszközök karbantartása, majd a vacsora után szinte „beájulnak” a hálózsákjaikba. „Pörögnek a napok – fogalmaz az alosztályparancsnok – de ezt itt senki nem bánja.”

Hazaindulás előtt Szilágyi Zsolt alezredestől még megtudom: a Tisza felső szakaszának folyófelderítésével még nem érnek véget az idei kiképzési feladatok a hadihajós alosztály katonái számára. Október 4-én kezdődik az AM, aknamentesítő hajók bemérésre, amelyet szakharcászati gyakorlással kötnek egybe. Október 18-tól pedig a szokásos, légvédelmi gépágyús éleslövészetüket hajtják végre a Veszprém közelében található úgynevezett nullaponti lőtéren. Novemberben már csak egy feladatuk lesz: a három AM-hajó, a két tüzszerész naszád, valamint a parancsnoki motorcsónak téli üzemmódra történő átállítása.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-07 14:52:48
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.

  NÉPSZERŰ HÍREK