2024. 12. 02. hétfő
Melinda, Vivien
: 414 Ft   : 394 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Élet az afgán végeken

Art of WAR  |  2012. 03. 27., 11:28

Az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport, azaz Air Advisory Team (AAT) feladata az afgán szárazföldi erőkhöz tartozó szállítóhelikopter-pilóták kiképzése, mentorálása. Jelenleg a tanácsadó csoport második váltása szolgál a nyugat-afganisztáni Herat tartományban található Shindand repülőtéren. A 8 fős Mi-17-es légi tanácsadó csoport a Magyar Honvédség legújabb missziója, amelynek első váltása 2011. augusztus végén kezdte meg tevékenységét Afganisztánban.

Afganisztán nyugati határához közel, Herat tartományban, mintegy 100 kilométerre az iráni határtól a Shindand Repülőtér Bázis ad otthont a 444. Air Expeditionary Advisory Squadron (Légi Expedíciós Tanácsadó Század) állományának, amely egy Cessna, egy MD-530 helikopteres, illetve egy Mi–17 helikopteres oktatórészlegből áll.A század Mi–17 szállítóhelikopter-részlegében magyar, amerikai és olasz katonák szolgálnak együtt. Feladatuk az ide érkező afgán kezdő, haladó, és oktatói helikoptervezető-állomány felkészítése és kiképzése, abból a célból, hogy az önálló Afgán Nemzeti Hadsereg képes legyen saját erőforrásainak felhasználásával a stabilitás és a béke megőrzésére, megszilárdítására az országban. Az amerikai vezetésü Légi Expedíciós Tanácsadó Századot 2011 elején hozták létre.Először az amerikai oktatói állomány (2-2 oktató helikoptervezető, fedélzeti mechanikus és fedélzeti lövész) kezdte meg a tevékenységét, majd fél év múlva csatlakoztak hozzájuk az olasz és magyar kollégáik. Mint minden új missziónak, a Magyar Honvédség Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoportnak is megvoltak a maga kezdeti nehézségei, amelyeket végül sikeresen megoldottunk. A hajózóállomány elhelyezése, illetve megfelelő munkakörülményeinek kialakítása komoly kihívásnak bizonyult több száz kilométerre a Nemzeti Támogató Elem Mazar-e-Sharif-i bázisától. Ráadásul – a beilleszkedés tennivalói mellett, az olasz fél oktatóinak a képzésbe történő bekapcsolódásáig – a magyar és az amerikai oktatók fokozott terhelés mellett dolgoztak.

Élet az afgán végeken

A magyar repülő-müszaki állomány felkészült a nem mindennapi feladatra, amit több alkalommal is bizonyítottunk. A legnagyobb nehézséget a „kultúrsokk” jelentette számunkra, amely az afgán és magyar mentalitás és szokások között meglévő jelentős különbségből adódott. Nagyon jó pszichológiai készség, megalapozott szakmai tudás és felkészültség szükséges ahhoz, hogy az afgán hajózók egy idegen országból érkező oktatópilótától elfogadjanak tanácsot anélkül, hogy előre bizonyítva látnák az oktató szakmai hozzáértését, profizmusát. Az első adódó alkalommal szívesen felajánlják számunkra, hogy mutassuk be mi, hogyan is képzeljük el egy számunkra korábban ismeretlen hegyi terepre vagy egy sivatagi poros leszállóhelyre történő leszállás végrehajtását. Ha látják a végrehajtás minőségén, hogy nem a levegőbe beszéltünk az elméleti órákon, akkor teljes alázattal fogadják el javaslatainkat, és a következő repülés alkalmával már a gyakorlatban ők is alkalmazzák az eljárásainkat.A Magyar Honvédség Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoportjának váltásait az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter- és repülő-müszaki zászlóaljának katonái adják. A 2011 szeptembere és 2012 januárja között Shindandban szolgálatot teljesítő első váltás parancsnoka Pelczéder Gyula alezredes volt, akinek az irányítása alatt két (14-16 fős) afgán csoport végezte el a képzést. A jelenleg szolgálatot teljesítő második váltás munkájának eredményességét jelzi, hogy 2012. március 12-én mi is kibocsájtottuk az első afgán csoportunkat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-07 14:52:48
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  NÉPSZERŰ HÍREK