Az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport, azaz Air Advisory Team (AAT) feladata az afgán szárazföldi erőkhöz tartozó szállítóhelikopter-pilóták kiképzése, mentorálása. Jelenleg a tanácsadó csoport második váltása szolgál a nyugat-afganisztáni Herat tartományban található Shindand repülőtéren. A 8 fős Mi-17-es légi tanácsadó csoport a Magyar Honvédség legújabb missziója, amelynek első váltása 2011. augusztus végén kezdte meg tevékenységét Afganisztánban.
Afganisztán nyugati határához közel, Herat tartományban, mintegy 100 kilométerre az iráni határtól a Shindand Repülőtér Bázis ad otthont a 444. Air Expeditionary Advisory Squadron (Légi Expedíciós Tanácsadó Század) állományának, amely egy Cessna, egy MD-530 helikopteres, illetve egy Mi–17 helikopteres oktatórészlegből áll.A század Mi–17 szállítóhelikopter-részlegében magyar, amerikai és olasz katonák szolgálnak együtt. Feladatuk az ide érkező afgán kezdő, haladó, és oktatói helikoptervezető-állomány felkészítése és kiképzése, abból a célból, hogy az önálló Afgán Nemzeti Hadsereg képes legyen saját erőforrásainak felhasználásával a stabilitás és a béke megőrzésére, megszilárdítására az országban. Az amerikai vezetésü Légi Expedíciós Tanácsadó Századot 2011 elején hozták létre.Először az amerikai oktatói állomány (2-2 oktató helikoptervezető, fedélzeti mechanikus és fedélzeti lövész) kezdte meg a tevékenységét, majd fél év múlva csatlakoztak hozzájuk az olasz és magyar kollégáik. Mint minden új missziónak, a Magyar Honvédség Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoportnak is megvoltak a maga kezdeti nehézségei, amelyeket végül sikeresen megoldottunk. A hajózóállomány elhelyezése, illetve megfelelő munkakörülményeinek kialakítása komoly kihívásnak bizonyult több száz kilométerre a Nemzeti Támogató Elem Mazar-e-Sharif-i bázisától. Ráadásul – a beilleszkedés tennivalói mellett, az olasz fél oktatóinak a képzésbe történő bekapcsolódásáig – a magyar és az amerikai oktatók fokozott terhelés mellett dolgoztak.
A magyar repülő-müszaki állomány felkészült a nem mindennapi feladatra, amit több alkalommal is bizonyítottunk. A legnagyobb nehézséget a „kultúrsokk” jelentette számunkra, amely az afgán és magyar mentalitás és szokások között meglévő jelentős különbségből adódott. Nagyon jó pszichológiai készség, megalapozott szakmai tudás és felkészültség szükséges ahhoz, hogy az afgán hajózók egy idegen országból érkező oktatópilótától elfogadjanak tanácsot anélkül, hogy előre bizonyítva látnák az oktató szakmai hozzáértését, profizmusát. Az első adódó alkalommal szívesen felajánlják számunkra, hogy mutassuk be mi, hogyan is képzeljük el egy számunkra korábban ismeretlen hegyi terepre vagy egy sivatagi poros leszállóhelyre történő leszállás végrehajtását. Ha látják a végrehajtás minőségén, hogy nem a levegőbe beszéltünk az elméleti órákon, akkor teljes alázattal fogadják el javaslatainkat, és a következő repülés alkalmával már a gyakorlatban ők is alkalmazzák az eljárásainkat.A Magyar Honvédség Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoportjának váltásait az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter- és repülő-müszaki zászlóaljának katonái adják. A 2011 szeptembere és 2012 januárja között Shindandban szolgálatot teljesítő első váltás parancsnoka Pelczéder Gyula alezredes volt, akinek az irányítása alatt két (14-16 fős) afgán csoport végezte el a képzést. A jelenleg szolgálatot teljesítő második váltás munkájának eredményességét jelzi, hogy 2012. március 12-én mi is kibocsájtottuk az első afgán csoportunkat.