2023. 03. 21. kedd
Benedek
: 392 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hajóroncsot kutattak az Adrián

Art of WAR  |  2012. 06. 08., 09:59

Az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 24. Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóaljának harci búvárai segítették a több mint kilencven éve elsüllyedt Ferenc József csatacirkáló régészeti feltárását. A roncs negyvenöt méter mélységben fekszik az Adriai-tengerben, a montenegrói és a horvát határ találkozásánál.

Magyar búvárok merültek az 1919. október 17-én, az Adrián elsüllyedt Ferenc József csatacirkáló roncsához. Az expedíciót a debreceni székhelyü Czakó Búvár Kft. szervezte, tudományos munkájukhoz a Magyar Honvédségtől kértek segítséget. Miklós Bence zászlós, Molnár Zsolt törzsőrmester, Bíró Lajos őrmester és Hollós Péter szakaszvezető, az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 24. Bornemissza Gergely Felderítő-zászlóaljának harci búvárai május végén négy napon át segítették a negyvenöt méter mélységben fekvő hajótest feltérképezését, állapotának dokumentálását.

Hajóroncsot kutattak az Adrián

Az S.M.S. Kaiser Franz Joseph I. névre keresztelt hajót 1889. május 18-án 11.30-kor Maria Josefa főhercegnő, a későbbi IV. Károly király anyja bocsátotta vízre. Az első világháború után francia kézre került, huszonhat lefoglalt osztrák–magyar hajó lőszerkészletét tárolták rajta a Zanjicei-öbölben. 1919. október 17-én egy heves bóra alkalmával a tenger a nyitva maradt ablakokon keresztül elárasztotta a hajót, ami a 17 fős francia őrszemélyzetével együtt felborult és elsüllyedt. A roncs a bal oldalán fekszik a laza, iszapos aljzaton, a tatrészen már nincs ott a hajócsavar, az első hídon a kormányállásban viszont még mindig áll a sárgaréz kormányoszlop. A roncs a horvát törvények szerint muzeális védettséget élvez, ezért csak fényképezni és videózni lehetett, szigorúan tilos elmozdítani rajta bármit is.

Miklós Bence zászlós, a kutatásban részt vevő katonai csoport parancsnoka hazaérkezésük után elmondta: két napra kaptak kutatási engedélyt, a Bocskai-dandár harci búvárainak feladata a víz alatti biztosítás volt; ezenkívül megfigyeléseket végeztek, részt vettek a hajó állapotának dokumentálásában, valamint fényképeket, videofelvételeket készítettek és világosítottak.

Hajóroncsot kutattak az Adrián

A nagy mélység miatt naponta csak egyszer merültek, az első alkalommal megkeresték és kibójázták a hajót, az állapotfelmérést a következő két napon végezték. A negyedik alkalommal pedig ismét csak egy kisebb mélységü merülést hajtottak végre: a jó látási viszonyokat kihasználva a „magasból” fényképezték és filmezték a roncsot. A merülések végén, felfelé menet minden alkalommal úgynevezett dekompressziós megállásokat kellett beiktatniuk: kilenc, hat és három méteren „pihentek” pár percet. A munkát a szigorú horvát törvények ellenére a hatóságok nem ellenőrizték, megbíztak a magyar búvárokban, hiszen az expedíció vezetője, Czakó László neve tudományos körökben garanciát jelent.

A Magyar Honvédség búvárainak ez volt a második extra mély merülésük: az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Zászlóalj tüzszerész-búvárai 2008 októberében, szintén az Adriai-tengeren kegyeleti merülést hajtottak végre a Szent István csatahajónál. Hatvanméteres mélységben egy emléktáblát is elhelyeztek a roncson.

Fotó: Czakó Ádám

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 02. 15., 09:21
Nem csak az új technológia fejlesztésére kell összpontosítanunk, hanem arra is, hogy a már meglévő technológiákat innovatív, újszerű módon alkalmazza a haderő a védelmi és támadó funkciókra.
2023. 02. 14., 09:11
A Duna vízén háromnapos kiképzés keretében tesztelte az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár harctámogató osztagának állománya február nyolcadikától a különleges műveleti képességfejlesztés keretében átépített, újonnan navigációs műszerekkel felszerelt Zodiac Pro 850 típusú hajókat.
2023. 02. 09., 10:25
Banglades ugyan a világ egyik legszegényebb országa, de a haditengerészet védelmi erőinek egyik legfontosabb része, mivel a nagy kiterjedésű Bengáli-öböl, az itt található fontos nemzetközi kikötők, haditengerészeti támaszpontok, valamint a területhez kapcsolódó gazdasági övezet védelméért is felelős.
2023-02-28 13:31:33
2023 februárjában megalakult a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt.-t (VIKI). Koncepciója szerint a VIKI a kettős hasznosítású, azaz polgári és katonai célra egyaránt alkalmazható technológiák feltérképezésére és annak védelmi célú hasznosításának támogatására hivatott.
2023-02-02 13:50:19
Toborzóbuszokkal gazdagodik a Magyar Honvédség eszközállománya. Tíz darab Iveco Daily 35S16 típusú járművet adtak át az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) részére január 31-én az MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) Újszász utcai objektumában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 20., 13:40
Az MH II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred képességei fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlenek azok a technikai eszközök, amelyek a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretén belül folyamatosan érkeznek az ezredhez.
2023. 03. 20., 13:15
Az Airbus érkezése várostörténeti jelentőséggel bír, a város gazdasága új szintre lépett.
2023. 03. 17., 14:03
Gépjármű vezetői kiképzésen vett részt a közelmúltban az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred logisztikai századának állománya, tábori körülmények között.
2023. 03. 16., 14:41
A szlovén parlament védelmi bizottsága jóváhagyta a fegyveres erők (SAF) hosszú távú fejlesztésére vonatkozó határozatot, amely korábbra tervezi a védelmi kiadások növelését – közölte a szlovén közszolgálati televízió március 8-án, szerdán.

  JETfly Magazin

Az 1985-ben indult légitársaság most harmadszor változtat arculatán. A jelenlegi festések 1999 óta láthatóak a világ legnagyobb légitársaságának óriásgépein, és az egyik legismertebb márkajelzéssé váltak ez alatt az idő alatt. A mostani arculatfrissítés a gépek függőleges vezérsíkját és a szárnyakat érinti.