2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Birodalmi lépegető és harckocsicsontváz

Art of WAR  |  2013. 01. 28., 14:13

Egy kiképzés akkor lehet igazán hatékony, ha a kiképzők az elsajátítandó ismereteket minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek átadni az újonc katonák számára. Legutóbb Tatán láttunk erre nagyon jó példát.

Első ránézésre olyan, mint az eredeti Star Wars-trilógiában gyakran feltünő kisebb, „kétlábú” birodalmi lépegetők valamelyike. Pedig a szürkés színü borítással ellátott, futurisztikus kinézetü eszköznek vajmi kevés köze van a tudományos fantasztikumhoz; annál inkább segíti a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi-zászlóaljánál szolgáló katonák kiképzését. A hivatalos nevén VEZ–91-nek hívott – a Magyar Honvédségben egyedülálló – harckocsivezető-szimulátor azon kiképzéstechnikai eszközök egyike, amelyekkel az alegységhez kerülő harckocsi-vezetői beosztású katonák szakfelkészítését megkezdik.

A szimulátorban ülő katona ugyanazokat a kezelőszerveket és müszereket látja, mintha egy valódi T–72-es harckocsi vezetőülésében foglalna helyet. Sőt, elindulni is csak akkor tud, ha szabályosan hajtja végre a motor beindításának folyamatát, illetve a sebességbe helyezést. Az életszerü élményt segíti, hogy a valódi lánctalpasok mozgását is imitálják: a berendezés hidraulikus kütyük segítségével mozgatja a kabint és követi le a bejátszott számítógépes szimuláció terepviszonyait.

„A szimulátorban vezetés élménye csaknem ugyanolyan, mint egy T–72-esé. A kezelőszervek ellenállása ugyan egy kicsit más, mint a harckocsiban, de a berendezés nagyon jó arra, hogy a kezdő vezetők az alapokat elsajátítsák, a rutinosabbak pedig felfrissítsék tudásukat. Ráadásul mindezt minimális költséggel, üzemanyag felhasználása nélkül” – mondja Csete László törzszászlós, az alegység vezénylőzászlósa, akitől megtudjuk: a számítógép memóriájába a gyakorlótéren található vezetésigyakorlat-pályát telepítették, s ráadásul különféle időjárási viszonyokat is tudnak szimulálni, megnehezítve ezzel a kabinban ülők helyzetét.

A zászlóaljhoz tavaly decemberben öt újonc került a szentendrei MH Altiszti Akadémiáról, ahol sikeresen teljesítették az alapkiképzést. Számukra január közepén kezdődött meg a szakkiképzés. Ketten harckocsiirányzók, hárman pedig harckocsivezetők lesznek. A vezetők még soha nem ültek a negyventonnás vasszörnyek botkormányai mögött, így érthető, hogy a szimulátoros vezetés során kicsit izgulnak a jövő héten kezdődő „éles” vezetési foglalkozások miatt.

„Eddig megismerkedtünk a harckocsival és a kezelőszervekkel, illetve a szimulátorban gyakoroltuk az elindulást, a megállást, valamint a rövidebb meneteket is, hogy amikor jövő héten beülünk a harckocsikba, ezekkel az alapokkal már tisztában legyünk” – árulja el Szabó Hunor közkatona, aki nem tagadja, szeretné már kipróbálni, milyen érzés irányítani egy tiszteletet parancsoló lánctalpast – amivel egyébként egy nagyon régi vágya teljesülne…

A zászlóaljnál az újoncok szakfelkészítését nemcsak a VEZ–91-gyel, hanem az alegység másik speciális kiképzéstechnikai eszközével, a csővázas harckocsival is végzik. Ez az eszköz a laikus szemlélő számára úgy néz ki, mint egy harckocsicsontváz. A páncéltesttől és lánctalpaktól megfosztott T–72-es makett azonban azért ideális a kiképzésben, mert segítségével az oktatók jobban be tudják mutatni a harckocsi kezelőszerveit, emellett pedig a katonák a „Harcjármüre!”  és a „Harcjármüről!”  parancsok szabályszerü végrehajtását is gyakorolni tudják tantermi, biztonságos körülmények között – mutatja meg az eszközt Tóth András százados.

A harckocsi-zászlóalj megbízott törzsfőnöke elárulja: nagyon hatékony a kiképzésben a csővázas makett, így nem véletlen, hogy minden újonc ezen a „harckocsin” kezdi az ismerkedést a dandárnál rendszeresített technikai eszközzel.

Az alegységhez érkezett irányzókat nem kiképzéstechnikai tantermekben, hanem a telephelyen találjuk meg. Ők már „valódi” harckocsik segítségével ismerkednek leendő feladataikkal, a stabilizátor bekapcsolását és üzemeltetését, valamint a lézertávmérő használatát gyakorolják. Minden másodpercet ki is használnak, hiszen néhány nap múlva – a szakkiképzés végén – elméleti és gyakorlati vizsgán adnak számot tudásukról.

„Márciusban megkezdjük a harckocsik kezelőszemélyzeteinek összekovácsolását. Addigra az újonc irányzóknak és vezetőknek már egy stabil tudást kell megszerezniük, hiszen csak így léphetnek tovább” – árulja el Tóth százados.

Fotó: Dévényi Veronika

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.