2018. 02. 18.
Bernadett
: 311 Ft   : 248 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Birodalmi lépegető és harckocsicsontváz

Art of WAR  |  2013. 01. 28., 14:13

Egy kiképzés akkor lehet igazán hatékony, ha a kiképzők az elsajátítandó ismereteket minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek átadni az újonc katonák számára. Legutóbb Tatán láttunk erre nagyon jó példát.

Első ránézésre olyan, mint az eredeti Star Wars-trilógiában gyakran feltünő kisebb, „kétlábú” birodalmi lépegetők valamelyike. Pedig a szürkés színü borítással ellátott, futurisztikus kinézetü eszköznek vajmi kevés köze van a tudományos fantasztikumhoz; annál inkább segíti a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi-zászlóaljánál szolgáló katonák kiképzését. A hivatalos nevén VEZ–91-nek hívott – a Magyar Honvédségben egyedülálló – harckocsivezető-szimulátor azon kiképzéstechnikai eszközök egyike, amelyekkel az alegységhez kerülő harckocsi-vezetői beosztású katonák szakfelkészítését megkezdik.

A szimulátorban ülő katona ugyanazokat a kezelőszerveket és müszereket látja, mintha egy valódi T–72-es harckocsi vezetőülésében foglalna helyet. Sőt, elindulni is csak akkor tud, ha szabályosan hajtja végre a motor beindításának folyamatát, illetve a sebességbe helyezést. Az életszerü élményt segíti, hogy a valódi lánctalpasok mozgását is imitálják: a berendezés hidraulikus kütyük segítségével mozgatja a kabint és követi le a bejátszott számítógépes szimuláció terepviszonyait.

„A szimulátorban vezetés élménye csaknem ugyanolyan, mint egy T–72-esé. A kezelőszervek ellenállása ugyan egy kicsit más, mint a harckocsiban, de a berendezés nagyon jó arra, hogy a kezdő vezetők az alapokat elsajátítsák, a rutinosabbak pedig felfrissítsék tudásukat. Ráadásul mindezt minimális költséggel, üzemanyag felhasználása nélkül” – mondja Csete László törzszászlós, az alegység vezénylőzászlósa, akitől megtudjuk: a számítógép memóriájába a gyakorlótéren található vezetésigyakorlat-pályát telepítették, s ráadásul különféle időjárási viszonyokat is tudnak szimulálni, megnehezítve ezzel a kabinban ülők helyzetét.

A zászlóaljhoz tavaly decemberben öt újonc került a szentendrei MH Altiszti Akadémiáról, ahol sikeresen teljesítették az alapkiképzést. Számukra január közepén kezdődött meg a szakkiképzés. Ketten harckocsiirányzók, hárman pedig harckocsivezetők lesznek. A vezetők még soha nem ültek a negyventonnás vasszörnyek botkormányai mögött, így érthető, hogy a szimulátoros vezetés során kicsit izgulnak a jövő héten kezdődő „éles” vezetési foglalkozások miatt.

„Eddig megismerkedtünk a harckocsival és a kezelőszervekkel, illetve a szimulátorban gyakoroltuk az elindulást, a megállást, valamint a rövidebb meneteket is, hogy amikor jövő héten beülünk a harckocsikba, ezekkel az alapokkal már tisztában legyünk” – árulja el Szabó Hunor közkatona, aki nem tagadja, szeretné már kipróbálni, milyen érzés irányítani egy tiszteletet parancsoló lánctalpast – amivel egyébként egy nagyon régi vágya teljesülne…

A zászlóaljnál az újoncok szakfelkészítését nemcsak a VEZ–91-gyel, hanem az alegység másik speciális kiképzéstechnikai eszközével, a csővázas harckocsival is végzik. Ez az eszköz a laikus szemlélő számára úgy néz ki, mint egy harckocsicsontváz. A páncéltesttől és lánctalpaktól megfosztott T–72-es makett azonban azért ideális a kiképzésben, mert segítségével az oktatók jobban be tudják mutatni a harckocsi kezelőszerveit, emellett pedig a katonák a „Harcjármüre!”  és a „Harcjármüről!”  parancsok szabályszerü végrehajtását is gyakorolni tudják tantermi, biztonságos körülmények között – mutatja meg az eszközt Tóth András százados.

A harckocsi-zászlóalj megbízott törzsfőnöke elárulja: nagyon hatékony a kiképzésben a csővázas makett, így nem véletlen, hogy minden újonc ezen a „harckocsin” kezdi az ismerkedést a dandárnál rendszeresített technikai eszközzel.

Az alegységhez érkezett irányzókat nem kiképzéstechnikai tantermekben, hanem a telephelyen találjuk meg. Ők már „valódi” harckocsik segítségével ismerkednek leendő feladataikkal, a stabilizátor bekapcsolását és üzemeltetését, valamint a lézertávmérő használatát gyakorolják. Minden másodpercet ki is használnak, hiszen néhány nap múlva – a szakkiképzés végén – elméleti és gyakorlati vizsgán adnak számot tudásukról.

„Márciusban megkezdjük a harckocsik kezelőszemélyzeteinek összekovácsolását. Addigra az újonc irányzóknak és vezetőknek már egy stabil tudást kell megszerezniük, hiszen csak így léphetnek tovább” – árulja el Tóth százados.

Fotó: Dévényi Veronika

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 02. 07., 13:36
Még 2014-ben kötötték meg azt a szerződést a felek, ami alapján az oroszok megkezdték az első adag T-90Sz harckocsi leszállítását az irakiaknak. Irak összesen 73 darab T-90Sz/SzK harckocsit rendelt a hozzá tartozó speciális javító- és szállító eszközökkel együtt.
2018. 02. 05., 15:41
1944. október 20 – án megkezdődött a Fülöp-szigetek amerikai inváziója. A Japán Császári Haditengerészet összeszedve legnagyobb és legerősebb hadihajóit, egy végső, kétségbeesett lépésre szánta el magát, hogy szétverje MacArthur tábornok partraszálló erőit.
2018. 01. 31., 13:40
A NATO Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgép első alkalommal szállt le a leendő hollandiai bázisán.
2018-01-30 13:46:45
Oroszország határának közelében, a Fekete-tenger felett fogott el egy orosz Szu-27-es vadászgép egy amerikai EP-3E „Aries II” elektronikai hadviselési és felderítő repülőgépet.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 02. 16., 15:48
Az új termékek között megtalálhatóak az Alpha Industries 2018-as tavasz/nyár kollekciójának legújabb darabjai is!
2018. 02. 16., 09:49
Az amerikai haditengerészet arra kéri James Mattis védelmi minisztert, hogy halasszák el a USS Gerald R. Ford (CVN-78) nukleáris meghajtású szuperhordozó robbanásállósági tesztelését.
2018. 02. 14., 13:39
A NATO nem akar újabb hidegháborút, nem akar újabb konfrontációt Oroszországgal - jelentette ki Jens Stoltenberg, a katonai szövetség főtitkára Brüsszelben február 14-én, szerdán.
2018. 02. 13., 10:50
Az első nagysebességű, teljesen elektromos utasszállító hajót tervezhetik a norvégok.

  JETfly Magazin

A mai napon, 2018. február 16-án, pénteken, helyi idő szerint 11 óra körül lezuhant a Török Légierő egyik SF-260D típusú kiképző repülőgépe. A repülőgép kétfős személyzete életét vesztette a katasztrófában.