Egy kiképzés akkor lehet igazán hatékony, ha a kiképzők az elsajátítandó ismereteket minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek átadni az újonc katonák számára. Legutóbb Tatán láttunk erre nagyon jó példát.
Első ránézésre olyan, mint az eredeti Star Wars-trilógiában gyakran feltünő kisebb, „kétlábú” birodalmi lépegetők valamelyike. Pedig a szürkés színü borítással ellátott, futurisztikus kinézetü eszköznek vajmi kevés köze van a tudományos fantasztikumhoz; annál inkább segíti a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi-zászlóaljánál szolgáló katonák kiképzését. A hivatalos nevén VEZ–91-nek hívott – a Magyar Honvédségben egyedülálló – harckocsivezető-szimulátor azon kiképzéstechnikai eszközök egyike, amelyekkel az alegységhez kerülő harckocsi-vezetői beosztású katonák szakfelkészítését megkezdik.
A szimulátorban ülő katona ugyanazokat a kezelőszerveket és müszereket látja, mintha egy valódi T–72-es harckocsi vezetőülésében foglalna helyet. Sőt, elindulni is csak akkor tud, ha szabályosan hajtja végre a motor beindításának folyamatát, illetve a sebességbe helyezést. Az életszerü élményt segíti, hogy a valódi lánctalpasok mozgását is imitálják: a berendezés hidraulikus kütyük segítségével mozgatja a kabint és követi le a bejátszott számítógépes szimuláció terepviszonyait.
„A szimulátorban vezetés élménye csaknem ugyanolyan, mint egy T–72-esé. A kezelőszervek ellenállása ugyan egy kicsit más, mint a harckocsiban, de a berendezés nagyon jó arra, hogy a kezdő vezetők az alapokat elsajátítsák, a rutinosabbak pedig felfrissítsék tudásukat. Ráadásul mindezt minimális költséggel, üzemanyag felhasználása nélkül” – mondja Csete László törzszászlós, az alegység vezénylőzászlósa, akitől megtudjuk: a számítógép memóriájába a gyakorlótéren található vezetésigyakorlat-pályát telepítették, s ráadásul különféle időjárási viszonyokat is tudnak szimulálni, megnehezítve ezzel a kabinban ülők helyzetét.
A zászlóaljhoz tavaly decemberben öt újonc került a szentendrei MH Altiszti Akadémiáról, ahol sikeresen teljesítették az alapkiképzést. Számukra január közepén kezdődött meg a szakkiképzés. Ketten harckocsiirányzók, hárman pedig harckocsivezetők lesznek. A vezetők még soha nem ültek a negyventonnás vasszörnyek botkormányai mögött, így érthető, hogy a szimulátoros vezetés során kicsit izgulnak a jövő héten kezdődő „éles” vezetési foglalkozások miatt.
„Eddig megismerkedtünk a harckocsival és a kezelőszervekkel, illetve a szimulátorban gyakoroltuk az elindulást, a megállást, valamint a rövidebb meneteket is, hogy amikor jövő héten beülünk a harckocsikba, ezekkel az alapokkal már tisztában legyünk” – árulja el Szabó Hunor közkatona, aki nem tagadja, szeretné már kipróbálni, milyen érzés irányítani egy tiszteletet parancsoló lánctalpast – amivel egyébként egy nagyon régi vágya teljesülne…
A zászlóaljnál az újoncok szakfelkészítését nemcsak a VEZ–91-gyel, hanem az alegység másik speciális kiképzéstechnikai eszközével, a csővázas harckocsival is végzik. Ez az eszköz a laikus szemlélő számára úgy néz ki, mint egy harckocsicsontváz. A páncéltesttől és lánctalpaktól megfosztott T–72-es makett azonban azért ideális a kiképzésben, mert segítségével az oktatók jobban be tudják mutatni a harckocsi kezelőszerveit, emellett pedig a katonák a „Harcjármüre!” és a „Harcjármüről!” parancsok szabályszerü végrehajtását is gyakorolni tudják tantermi, biztonságos körülmények között – mutatja meg az eszközt Tóth András százados.
A harckocsi-zászlóalj megbízott törzsfőnöke elárulja: nagyon hatékony a kiképzésben a csővázas makett, így nem véletlen, hogy minden újonc ezen a „harckocsin” kezdi az ismerkedést a dandárnál rendszeresített technikai eszközzel.
Az alegységhez érkezett irányzókat nem kiképzéstechnikai tantermekben, hanem a telephelyen találjuk meg. Ők már „valódi” harckocsik segítségével ismerkednek leendő feladataikkal, a stabilizátor bekapcsolását és üzemeltetését, valamint a lézertávmérő használatát gyakorolják. Minden másodpercet ki is használnak, hiszen néhány nap múlva – a szakkiképzés végén – elméleti és gyakorlati vizsgán adnak számot tudásukról.
„Márciusban megkezdjük a harckocsik kezelőszemélyzeteinek összekovácsolását. Addigra az újonc irányzóknak és vezetőknek már egy stabil tudást kell megszerezniük, hiszen csak így léphetnek tovább” – árulja el Tóth százados.
Fotó: Dévényi Veronika
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |