2024. 10. 08. kedd
Koppány
: 401 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csúcsra törve: Egyedül az Elbruszon

Art of WAR  |  2014. 10. 13., 10:41

Európa legmagasabb csúcsára, az oroszországi Elbruszra vitte fel alakulata zászlaját Gazsó Krisztián törzsőrmester. Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis ejtőernyős kutató-mentő altisztje társ nélkül, egyedül jutott fel az 5 642 méteres magasságba.

Csúcsra törve

Gazsó Krisztián törzsőrmester

Búvárkodik, ejtőernyőzik, szenvedélyes hegymászó – a magasság és a mélység büvöletében él Gazsó Krisztián. A jelenleg Szolnokon, a helikopterbázison kutató-mentőként szolgáló altiszt úgy tizenhét éves kora körül kezdett érdeklődni az extrém sportok iránt.

– A tápiószecsői fegyverzettechnikai honvéd szakközépiskola növendékeként mentem el az akkori Bolyai-főiskola egyik nyílt napjára. A program része volt egy bemutató is, ahol a hallgatók kötélen ereszkedtek le a kilencemeletes kollégiumépület tetejéről. Szinte földbe gyökeredzett a lábam a látványtól, ott a helyszínen elhatároztam, hogy ezt nekem is ki kell próbálnom. Annál is inkább, mert nem tünt bonyolultnak: kellett hozzá egy karabiner, pár méter kötél és egy ereszkedő eszköz. Néhány növendéktársammal összedobtuk a pénzünket, megvettük a szükséges felszerelést, majd elkezdtünk gyakorolni – emlékszik vissza a kezdetekre a törzsőrmester. – Először az akadálypályán próbáltuk ki magunkat, aztán egyre magasabb és magasabb helyeket kerestünk. Végül az iskola épületének tetején kötöttünk ki. Nem buktunk le, az ablakok is épek maradtak, de így utólag belegondolva nagyon vakmerőek voltunk. Minden képzettség, technikai ismeret nélkül, csak a saját fejünk után menve, a filmekben, a fotókon látottakat utánoztuk. Idővel kipróbáltam a mászást is, müfalon kezdtem, majd kijártam a Pilis környéki sziklákhoz. Egy évre rá aztán az egyik osztálytársammal elvégeztük a Magyar Hegymászó Oktatók Egyesületének bentlakásos alaptanfolyamát.

Csúcsra törve

Az Elbrusz tetején

Gazsó Krisztián mászott a Magas-Tátrában, az Alpokban, a Dolomitokban, a Sierra Nevadában, Új-Zélandon és a Déli-Alpokban is. Ha pedig csak a jelentősebb csúcsokat említjük, a Marmolada, a Grossglockner, a Mont Blanc, az Ankogel (téli mászás), a Mount Dixon, a Triglav (téli mászás), a Lyskamm Orientale és a Piramide Vincent meghódításával már önmagában összesen 29 807 méter magasságot küzdött le. Ehhez júliusban aztán az oroszországi, közelebbről a Kaukázusban található Elbrusz megmászásával újabb 5642 métert „tett hozzá”.

– A tavalyi évet a missziós szolgálat miatt kihagytam, ezért idén, a szabadságom alatt mindenképp mászni akartam. Sajnos Doszkoty Milán barátom és egyben magashegyi mászótársam most nem tudott csatlakozni hozzám, ezért olyan csúcsot kellett keresnem, amelyre egyedül is feljutok. Csoportban, idegenekkel ugyanis nem akartam mászni, s mert nyári és téli hegyi vezetői képesítésem is van, feleslegesnek tartottam fizetni azért, hogy valaki engem vezetgessen. Azért az Elbruszt választottam, mert ennek a csúcsnak a leküzdése technikailag viszonylag könnyü, a mászás útvonala pedig eléggé biztonságos egy szólómászáshoz. Egyébként itt a csoportok is általában kötél nélkül másznak, a csapat tagjai nincsenek összekötve. Gyakorlatilag tehát mindenki egyedül küzd meg a heggyel. Ha pedig valaki kicsúszik, jégcsákánnyal tud fékezni. Két dolog jelentett számomra kihívást: a csúcs magassága és az, hogy egyedül jussak fel oda. Önálló expedícióként, saját logisztikai ellátással, szervezéssel és utazással. A felkészülést – mint mindig – információgyüjtéssel kezdtem. Az interneten számtalan térképet, útleírást és élménybeszámolót lehet találni. Abból, hogy ki hogyan mászta (vagy éppen nem mászta) meg a hegyet, kulcsfontosságú dolgokat lehet leszürni. Mások hibáiból a sikeres mászás érdekében mindig érdemes tanulni.

Csúcsra törve

Nagy magasságú ugrás egy MC–130 Combat Talon típusú repülőgép rámpájáról

Miután egy kinti ügynökségtől kért meghívólevelet, megkapta a vízumot és beszerezte az Oroszországba történő beutazáshoz szükséges összes papírt, július 12-én repülőgépre ült.

– Bécsi és moszkvai átszállással jutottam el Mineralnye Vody repterére. Ott várt rám egy autó, amivel háromórás autózás után értem a hegy közelébe. A szállodám 2000 méter magasan, a Baksan-völgyben volt. Két napot akklimatizálódással töltöttem, vettem kilenc napra elegendő élelmiszert, szereztem gázpalackokat a főzéshez, illetve a hó megolvasztásához. A harmadik napon aztán elindultam. A hegy lábáig kocsival mentem, onnan viszont saját lábamon, egészen a csúcsig. A mászást öt magaslati tábori terv alapján hajtottam végre, alpesi stílusban. Nem akartam nagyobb ütemet diktálni magamnak, nehogy a szintkülönbség gyors változása miatt kiüssön a hegyi betegség. A hóhatár úgy 3500 méteren kezdődött, az utolsó táborhelyem 4695 méteren volt. A napi tervezett szintkülönbségek viszonylag könnyedén teljesíthetők voltak, ezért soha nem kellett ébresztőre állítanom az órámat. Nyugodtan aludtam, felkeltem, összepakoltam, megreggeliztem és indultam. A csúcstámadás napján viszont éjjel egy órakor keltem, de a nagy szél miatt nem tudtam elindulni. Úgy három óra körül aztán, kinézve a sátorból, megláttam néhány fejlámpát mozogni a hegyen. Úgy döntöttem, ha mások megkockáztatják a mászást, én is nekivágok a még hátralévő majd’ 900 méternek.

Krisztián egy órát töltött 5642 méter magasban. Kicsit körbenézett, elkészítette a fényképeket és indult vissza az ötös táborba. Itt megint eltöltött egy éjszakát, a következő napon pedig lejött a hegyről.

Csúcsra törve

Pihenő az Új-Zéland déli szigetén található Tasmán gleccser mellett

– A mászás lényege számomra nem az, hogy álljak a csúcson. Egy hegy legmagasabb pontjának az elérése csak azt jelenti, hogy teljesítettem az önmagam elé tüzött célt. A csúcsig eljutni az igazi kihívás. Az odáig vezető út minden egyes pillanatát szeretni lehet: a küzdelmet a heggyel, az időjárással és nem utolsósorban önmagammal. Egyébként sokat gondolkodtam azon, hogy mit vigyek magammal a csúcsra. Megszokott dolog ugyanis, hogy a sportolók mászásaikat valakinek vagy valakiknek felajánlják. Mivel már több mint három éve a helikopterbázison dolgozom, és nagyon szeretem az alakulatomat, kiváló kollégáim vannak, arra jutottam, hogy az Elbrusz megmászását a bázisnak ajánlom fel. A barátaimnak, a munkatársaimnak és a parancsnokaimnak. Mondhatni, a csúcsra felvitt zászlóval akartam megköszönni azt a rengeteg segítséget és támogatást, amit tőlük kaptam.

Hegymászás közben sosem szenvedett balesetet Gazsó Krisztián. Néhányszor ugyan alaposan összezúzta magát és esetenként csontjai is törtek, de ezek a sérülések mindig gyakorlás vagy edzés közben történtek. A hegymászó alaptanfolyamon például visszaeresztés közben az egyik társa rosszul kezelte a biztosítóeszközét, s emiatt kis magasságból leesett – ekkor a keze sérült meg. A mászófal fogásai viszont kétszer úgy szakadtak ki nála, hogy az elsőnek csuklórepedés, a másodiknak sarokzúzódás lett a következménye.

Csúcsra törve

Panoráma a Grossglockner-ről, Ausztria legmagasabb hegycsúcsáról

– A legsúlyosabb balesetem az Egyesült Államokban, a tengerészgyalogság nyári hegyi vezetői tanfolyamának vizsgáján történt, ahol egy gleccserhasadékba kellett beugranom. Ez úgy ötméteres szabadesést jelent, aztán megfog a kötél, majd ki kell mászni a hasadékból. Hegymászó múltam miatt azonban az oktatóm nekem jóval hosszabb kötelet adagoltatott ki, mint a többieknek. Vigyorogva ugrottam, de a bakancsomon lévő hágóvas fennakadhatott a jégfalon, a testsúlyom pedig a hátizsák súlyával együtt a lábamra terhelődött, és bokától felfelé függőlegesen, úgy tíz centi hosszan megrepedt a lábszárcsontom. Nem volt szükség segítségre a feladat befejezéséhez, azonban aggódtam a tanfolyam miatt. Fent aztán megnyugtattak, hogy nincs veszve semmi, mert ez az ugrás volt az utolsó vizsgafeladat. Minden követelményszintet eredményesen teljesítettem, a külföldi katonák közül egyedül én fejeztem be a tanfolyamot. Arra pedig kiváltképp büszke vagyok, hogy hallgatótársaim és oktatóim titkos szavazással engem választottak a kurzus legeredményesebb résztvevőjének. Osztályelsőként D. B. Hall amerikai tengerészgyalogos ezredestől vehettem át a tanfolyam elvégzését bizonyító dokumentumot és a Honor Graduate kitüntetést. Azt a pillanatot sosem fogom elfelejteni.

Csúcsra törve

Sziklamászás Csókakőn

Mint minden hegymászó, Krisztián is szeretne egyszer 8000 méter fölé eljutni, de anyagi okok miatt ez egyelőre csak a távlati céljai között szerepel. Figyelembe véve, hogy az Elbrusz megmászása mintegy 350 ezer forintjába került, egyelőre reálisabbnak tünik valamelyik 7000 méter körüli csúcs meghódítása.

* * *

Az Elbrusz – a földrajzi Európa legmagasabb hegye – a Kaukázus hegységben, az Oroszországhoz tartozó Kabard- és Balkárföld, valamint Karacsáj- és Cserkeszföld köztársaságok területén, a grúz határ közelében található. Legmagasabb csúcsa egy kialudt vulkán. A hegy tetejét egész évben hó borítja, az Elbruszról 17 nagyobb gleccser indul ki. Nyugati csúcsának magassága 5642 méter, először 1874-ben mászta meg egy csoport. A keleti csúcsra először a karacsáj Cselar Hacsirov jutott fel 1829. július 22-én. A nyugati csúcsot első kaukázusi útján, 1884. augusztus 23-án a magyar Déchy Mór, a Kaukázus egyik első kutatója is megmászta kísérőivel.

Csúcsra törve

Az Elbrusz hófödte csúcsa

Fotó: Gazsó Krisztián törzsőrmester archívuma

Forrás: Magyar Honvéd 2014. október

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-07 14:52:48
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel, amelyek a dubaji Emirates Engineering Centre energiaellátását fogják támogatni. A projekt a tervek szerint évente 34,3 millió kWh energiát termel majd, ami a központ energiaigényének 37 százalékát fedezi, összesen 23 177 kWp teljesítménnyel.

  NÉPSZERŰ HÍREK