2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hét év tanácsadás

Hét év tanácsadás
Art of WAR  |  2018. 03. 27., 10:51
Hét év tanácsadás

Hét év; Shindand és Kabul; csaknem 1500 repült óra - az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopteres hajózói és műszaki katonái 2011 óta dolgoznak együtt az afgán légierő szállítóhelikopteres állományával, kiképezve őket, mentorálva a munkájukat és tanácsot adva a műveleti tevékenységükhöz.

Jelenleg már a 19. váltás végzi azt a magas színvonalú munkát, amely során tantermi és szimulátoros foglalkozásokat, repülő alap- és továbbképzést, valamint repülő-műszaki mentorálást hajtanak végre. Az elmúlt hét évben többször is volt már arról szó, hogy a magyar repülő-műszaki és -hajózó katonák miként látják ezt a missziót. De vajon hogyan tekintenek a közös munkára azok az afgán helikoptervezetők, akik a Rubik helikopterzászlóalj, illetve a Repülő-Műszaki Zászlóalj katonáival együtt dolgozva indultak el a repülőpályán hét évvel ezelőtt, tőlük kaptak továbbképzést az elmúlt években, és akik most számos beosztásban dolgoznak az afgán légierő különböző alakulatainál? 

Obaidullah Ibrahimkhil százados, az afgán légierő Elnöki Szállító Századának műveleti és tervező tisztje: 

„Repülő-pályafutásomat Shindandon kezdtem meg, ahol felkészült magyar oktatóktól tanulhattam. Ezek voltak ez első szárnycsapások, amik szilárd alapot adtak ahhoz, hogy később megálljam a helyem az Egyesült Államokban egy továbbképzésen, majd Kabulban, a helikoptergépszemélyzet-parancsnoki képzésemen. Itt újra együtt dolgozhattam a magyar kollégákkal, a helikopter fegyverrendszerének üzemeltetését és alkalmazását az ő mentori tevékenységük alatt tanultam meg.

Jelenleg oktató helikoptervezető vagyok, és egyike azoknak a kiválasztott pilótáknak, akik országunk elnökét szállíthatják. Úgy gondolom, rendkívül sokat köszönhetek a magyar oktatóknak. Mindig valódi válaszokat kaptam a Mi-17 helikopterrel kapcsolatos kérdéseimre, és mindig türelemmel, ugyanakkor professzionálisan oktattak repülés közben, illetve a földi tanórák során. Sokukra név szerint emlékszem, hiszen ők indítottak el a pályámon, és később is visszajöttek hozzánk. 

Nagyra tartom azt a hozzáállást, amivel családjukat hátrahagyva eljöttek hozzánk, és segítenek nekünk abban, hogy megvédjük országunk polgárait.” 

Mohammad Yama Abrar őrnagy, az afgán légierő 377. helikopterszázadának helikoptervezetője: 

„A kabuli katonai egyetem elvégzése után vált valóra az álmom, hogy pilóta legyek. 2011-ben kezdtem meg a kiképzésemet Shindandon, ahol amerikai, olasz és magyar oktatókkal dolgozhattam együtt. Kivétel nélkül felkészült oktatók voltak, valahogy mindig reméltük, hogy a magyar csapathoz kerülünk aznap.  

Számomra sokat jelent a bizalom, és sosem felejtem el, amikor az oktatóm, Kovács őrnagy függés közben teljesen elengedte a kormányszerveket és rám bízta a helikopter vezetését. Sokat köszönhetek a magyar fedélzeti technikusoknak is. Tőlük, és a remekül felkészült magyar repülő-műszaki katonáktól sajátítottam el a helikopter szakszerű üzemeltetését. 

Mivel akkoriban a repülési idő korlátozott volt kiképzési célokra a Mi-17-esen, első afgán pilótaként belekóstolhattam az MD-530 helikopter vezetésébe is. 

2015 során, már Kabulban szintén magyar oktatók mentorálásával hajthattam végre - már újra Mi-17-en repülve - helikopter-gépparancsnokként az első rakétalövészeteimet. Rengeteget kaptam ekkor is tőlük. Mindannyian adtak számomra valamit és soha nem »üres kézzel« távoztam a tanteremből, szimulátorból vagy repülés után a helikopterből. 

Állíthatom, hogy mindannyiukra barátként tekintek, ők vezettek engem, hogy vérbeli repülő legyek. Ennek eredményeként pedig elkezdhessem kiképzésemet a légierőnk jövendő helikoptertípusára, az UH-60-ra.” 

 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-07 14:52:48
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

2024. július 22-én újabb mérföldkövet jelentő eseményt regisztrálhatott a Szlovák Légierő: megérkezett az első két F-16 Block 70 vadászbombázó északi szomszédunk Malacky-Kuchyňa Légibázisára.

  NÉPSZERŰ HÍREK