2024. 05. 21. kedd
Konstantin
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hét év tanácsadás

Hét év tanácsadás
Art of WAR  |  2018. 03. 27., 10:51
Hét év tanácsadás

Hét év; Shindand és Kabul; csaknem 1500 repült óra - az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopteres hajózói és műszaki katonái 2011 óta dolgoznak együtt az afgán légierő szállítóhelikopteres állományával, kiképezve őket, mentorálva a munkájukat és tanácsot adva a műveleti tevékenységükhöz.

Jelenleg már a 19. váltás végzi azt a magas színvonalú munkát, amely során tantermi és szimulátoros foglalkozásokat, repülő alap- és továbbképzést, valamint repülő-műszaki mentorálást hajtanak végre. Az elmúlt hét évben többször is volt már arról szó, hogy a magyar repülő-műszaki és -hajózó katonák miként látják ezt a missziót. De vajon hogyan tekintenek a közös munkára azok az afgán helikoptervezetők, akik a Rubik helikopterzászlóalj, illetve a Repülő-Műszaki Zászlóalj katonáival együtt dolgozva indultak el a repülőpályán hét évvel ezelőtt, tőlük kaptak továbbképzést az elmúlt években, és akik most számos beosztásban dolgoznak az afgán légierő különböző alakulatainál? 

Obaidullah Ibrahimkhil százados, az afgán légierő Elnöki Szállító Századának műveleti és tervező tisztje: 

„Repülő-pályafutásomat Shindandon kezdtem meg, ahol felkészült magyar oktatóktól tanulhattam. Ezek voltak ez első szárnycsapások, amik szilárd alapot adtak ahhoz, hogy később megálljam a helyem az Egyesült Államokban egy továbbképzésen, majd Kabulban, a helikoptergépszemélyzet-parancsnoki képzésemen. Itt újra együtt dolgozhattam a magyar kollégákkal, a helikopter fegyverrendszerének üzemeltetését és alkalmazását az ő mentori tevékenységük alatt tanultam meg.

Jelenleg oktató helikoptervezető vagyok, és egyike azoknak a kiválasztott pilótáknak, akik országunk elnökét szállíthatják. Úgy gondolom, rendkívül sokat köszönhetek a magyar oktatóknak. Mindig valódi válaszokat kaptam a Mi-17 helikopterrel kapcsolatos kérdéseimre, és mindig türelemmel, ugyanakkor professzionálisan oktattak repülés közben, illetve a földi tanórák során. Sokukra név szerint emlékszem, hiszen ők indítottak el a pályámon, és később is visszajöttek hozzánk. 

Nagyra tartom azt a hozzáállást, amivel családjukat hátrahagyva eljöttek hozzánk, és segítenek nekünk abban, hogy megvédjük országunk polgárait.” 

Mohammad Yama Abrar őrnagy, az afgán légierő 377. helikopterszázadának helikoptervezetője: 

„A kabuli katonai egyetem elvégzése után vált valóra az álmom, hogy pilóta legyek. 2011-ben kezdtem meg a kiképzésemet Shindandon, ahol amerikai, olasz és magyar oktatókkal dolgozhattam együtt. Kivétel nélkül felkészült oktatók voltak, valahogy mindig reméltük, hogy a magyar csapathoz kerülünk aznap.  

Számomra sokat jelent a bizalom, és sosem felejtem el, amikor az oktatóm, Kovács őrnagy függés közben teljesen elengedte a kormányszerveket és rám bízta a helikopter vezetését. Sokat köszönhetek a magyar fedélzeti technikusoknak is. Tőlük, és a remekül felkészült magyar repülő-műszaki katonáktól sajátítottam el a helikopter szakszerű üzemeltetését. 

Mivel akkoriban a repülési idő korlátozott volt kiképzési célokra a Mi-17-esen, első afgán pilótaként belekóstolhattam az MD-530 helikopter vezetésébe is. 

2015 során, már Kabulban szintén magyar oktatók mentorálásával hajthattam végre - már újra Mi-17-en repülve - helikopter-gépparancsnokként az első rakétalövészeteimet. Rengeteget kaptam ekkor is tőlük. Mindannyian adtak számomra valamit és soha nem »üres kézzel« távoztam a tanteremből, szimulátorból vagy repülés után a helikopterből. 

Állíthatom, hogy mindannyiukra barátként tekintek, ők vezettek engem, hogy vérbeli repülő legyek. Ennek eredményeként pedig elkezdhessem kiképzésemet a légierőnk jövendő helikoptertípusára, az UH-60-ra.” 

 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 04. 30., 13:06
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024. 04. 23., 11:46
Nehéz szívvel kezdtem bele ennek a cikknek a megírásához, mivel a V-22 Osprey a legelső, róla megpillantott kép óta nagyon is közel áll a szívemhez. Nem egyszerű feladat, ha az embernek egy kedvencéről kell kevéssé biztató híreket írnia.
2024. 04. 03., 10:37
A Taiho vagyis Nagy Főnix (más fordítás szerint Óriás Főnix) 1944 nyarán a japán flotta legújabb, legmodernebb és egyben legerősebb repülőgép-hordozójának számított.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 17., 11:24
Rendőrségi bejelentés érkezett a Magyar Honvédség tűzszerész ügyeletére, mely szerint feltételezett robbanóeszközre bukkantak a balassagyarmati Kóvári utcában, egy autóalkatrész-kereskedés hátsó udvarában, árokásás során.
2024. 05. 16., 10:13
Interjú Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel és dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2024. 05. 13., 12:22
Egymást követik a kiképzések a Brave Warrior 2024 többnemzeti gyakorlat során a Bakonyban.
2024. 05. 09., 15:13
Egyhetes gyakorlatukat töltik az „Acélkocka” altisztképzési rendszer általános repülőműszaki üzembentartó altiszt szakmai tanfolyam résztvevői az MH 47. Bázisrepülőtéren, ahol egyebek mellett betekintést nyertek a H145M helikoptereken végzett vizsgálatok munkafolyamatába is.

  JETfly Magazin

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.