2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MiG-15 vadászgép névadási ünnepsége a HMFEST-en

Art of WAR  |  2016. 06. 04., 22:17

Pintér Csaba, a Pintér Művek tulajdonosa jóvoltából egy frissen felújított MíG-15-ös vadászrepülőgép került átszállításra a keceli haditechnikai parkból a HMFEST fesztiválra. Szombat délelőtt ünnepélyes keretek között zajlott e repülőgép névadása és koszorúzása, melyen Kun Szabó István vezérőrnagy a Honvédelmi Minisztérium Miniszteri Biztosa is részt vett. A felújítás a JETfly és Háború Művészete magazin is támogatta.

A Magyar Sándorról elnevezett, 061-es oldalszámú MiG-15-ös repülőgép névadásának története

 

A repülőgép felújítását az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület végezte és a felújítás közben érkezett a Pintér Művek részéről - mint a gép tulajdonosa - a felajánlás, hogy az egyesület nevezze el a repülőgépet valakiről, akit méltónak találnak erre. Az egyesület elkezdte az adatgyűjtést. Felkutatták egykori repülőműszakiakat, repülőgép-vezetőket és a témával foglalkozó barátaikat, hogy kiket is tarthatnánk méltónak. Miután tanulmányoztak sok-sok irodalmat, megszületett a döntésünk: a harcfeladat közben hősi halált halt, Magyar Sándor főhadnagy nevét viselje a repülőgép! A táblát a pilóta özvegye, Magyar Sándorné és Pintér Csaba, a Pintér Művek tulajdonosa avatta fel.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Magyar Sándor főhadnagy repülőkatasztrófája

 

1956. jan. 21-én, 14.50-kor riasztották a sármelléki 24. Vadászrepülő Ezred készültségét, a Fertő-tó felett repülő ismeretlen kétmotoros repülőgépre. A készültségi géppárt Romsics László főhadnagy (MiG-15bisz) vezette, kísérője Magyar Sándor főhadnagy (MiG-15) volt. Riasztásuk előtt, a Pápán állomásozó szovjet 5. Gárdaezred készültségi géppárját (MiG-17F) is indították a légi célra.

A magyar gépek a cél felé haladva a szemből közeledő szovjet géppárral találkoztak. A „saját gép” jelzésre a közeledő két repülőgép, támadó manőverezésbe kezdett. A gépek között légi harc alakult ki, melynek eredményeként a kísérő MAGYAR SÁNDOR főhadnagy (25 éves) az ausztriai Pamhagen-től 300 méterre észak-nyugatra lezuhant és életét vesztette.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Magyar főhadnagyot Pamhagenben eltemették, majd 1956 áprilisában exhumálták és Hévízen került végső nyughelyére. A szemből támadó és lelőtt, szovjet kísérőgép is osztrák területre zuhant, azonban pilótája Nyikolaj Konoklov százados sikeresen katapultált. A katasztrófát a magyar és szovjet légirányítás közötti kommunikációs zavar idézte elő. Hasonló esetek elkerülése céljából a két fél, új együttműködési tervet dolgozott ki.

A MiG-15 története

 

A típus NATO kódja: Fagot. A Mikojan–Gurjevics-tervezőirodában kifejlesztett szovjet első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor, majd később részt vett a vietnami háború légiharcaiban is, valamint több más regionális konfliktus szereplője volt. Licenc alapján Csehszlovákiában, Kínában (J–2 elnevezéssel) és Lengyelországban is gyártották. A Szovjetunióban több mint 12 ezer darabot gyártottak belőle, a külföldi licenc-változatokkal együtt a teljes gyártási darabszám eléri a 18 ezret.

A típus Magyarországon

 

1951-ben érkeztek meg Magyarországra az első MiG–15 repülőgépek. A MiG–15-tel felszerelt első magasabb egység 1951. március 16-án alakult meg, Mezőfi István alezredes parancsnokságával. Az egység 1951. július 23-án kapta meg az első gépét. 1951-ben összesen 10 db együléses vadász és 4 db UTI MiG–15 kétüléses gyakorló gép érkezett. Kezdetben a szovjet oktatók képezték ki a magyar pilótákat a típusra. Az első önálló magyar sugárhajtású repülést 1951. augusztus 24-én Mezőfi István hajtotta végre. A MiG–15 Magyarországon a nyilvánosság előtt először az 1952. április 4-i díszszemlén mutatkozott be, amikor 20 db MiG–15 húzott át a Hősök tere fölött. 1952-től a típus folyamatos készültségi szolgálatot adott. A gépek az 1950-es években minden feladatot éles lőszerrel és teljes lőszer-javadalmazással hajtottak végre. Az 1960-as évek elején a megjelent és hadrendbe állított újabb típusok miatt megkezdődött a magyar MiG–15-k folyamatos kivonása. A legnagyobb selejtezésre 1966-ban került sor, amikor mintegy 30 db gépet vontak ki. A kisszámú megmaradt MiG–15-t az 1970-es évek elejétől terepszínű festéssel látták el (alul világoskék volt) és harcfelderítőként alkalmazták. Az utolsó megmaradt példányokat 1975-ben selejtezték ki. A hazánkban alkalmazott 279 darab MiG–15-ösök közül 35 db semmisült meg, ami 39 magyar repülőgép-vezető életét követelte. A szerencsétlenül járt gépekből mindössze 4 fő hajtott végre sikeresen katapultálást.

A 061-es oldalszámú MiG-15 története

 

Gyári száma: 3061, gyártva 1953.február A gépet Novoszibirszkben gyártották. Magyarországra, az 1953. március 2.-án kelt, 101/22948 számú szállítmányról készült jegyzőkönyv szerint érkezett és a 25. Vadászrepülő hadosztály állományába került. Az átvételkor a repülőgép 1 óra 22 perc repült a VK-1 hajtómű (gysz.22663) pedig 2 óra 16 perc működési idővel rendelkezett. Ekkor az MN4715 hadrendi számon szereplő 24. vadászrepülő ezred parancsnoki rajában repült Sármelléken. 1957 tavaszáig itt volt állományban. Az 1957. április 9.-én kelt jegyzőkönyv szerint, a Repülő Kiképző Központ (RKK) 2. századának (ex Taszári ezred) 1. rajába került. Itt a gép főtechnikusa Árgyelán Ferenc hadnagy, technikusa Gálfi Sándor hadnagy volt. 1958. október 27-én az RKK 2. századának 055. számú parancsának értelmében a gépet le kellett konzerválni. A konzerválásért felelősek Szűcs István, Németh János és Bretka Pál főhadnagyok voltak.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.