2024. 11. 02. szombat
Achilles
: 408 Ft   : 376 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kormoran a hajók ellen

Art of WAR  |  2007. 01. 24., 09:29

A NATO és a Varsói Szerződés „ütközőzónájában” lévő Német Szövetségi Köztársaság zömében amerikai fegyverzettel szerelte fel haderejét, de a hatvanas évektől kezdve a világszínvonalra fejlődött ipar és technológia újra lehetővé tette a saját haditechnikai fejlesztéseket. A legnagyobb felkészültséget igénylő terület a rakétatechnika volt, a Bölkow KG vállalat 1962-ben kezdte meg a munkát, amelynek célja egy a taktikai harci gépek által bevethető hajó elleni rakéta kifejlesztése volt.

A szemben álló erők, vagyis a keletnémet, lengyel és szovjet haditengerészet a Balti-tengeren jelentős flottát tartott fenn. Jelentős volt a kisméretü rakétahordozó gyorsnaszádok száma, amelyek megsemmisítését a levegőből nagyobb távolságból lehetett csupán megoldani.A Bölkow mérnökeivel párhuzamosan a francia Nord Aviation cég tervezői hasonló terven dolgoztak, így hamarosan kialakult a francia–német együttmüködés, amelyben fele-fele arányban vett részt a két fél. A kooperáció eredményesnek bizonyult, de az új rakéta megszületéséig nagyon sokat kellett várni. Talán ez is volt az oka annak, hogy az európai államok egy sor azonos célú és kategóriájú rakétát fejlesztettek ki a keleti tengeri fenyegetés ellensúlyozására. Az olaszok a Marte, a norvégok a Penguin, az angolok a Sea Eagle, a svédek az RB04, majd RBS15 légi indítású hajó elleni rakétát állították szolgálatba. Az anyagi források szétforgácsolása helyett inkább két különböző teljesítménykategóriájú rakétát kellett volna kidolgozni, de még a franciák „házon belül” sem tudtak megegyezni, így az Aerospatiale is létrehozta saját típusát, az Exocet rakétát.

A Nord Aviation típusa nem kellett a francia hadseregnek, a németek viszont mindenképpen folytatni akarták a programot. Az 1967-től folyó közös munka eredménye azonban nagyon nehezen akart megszületni. A repülési teszteket csak 1970. március 19-étől kezdhették meg egy német F–104G fedélzetén. A müszaki problémák miatt a fejlesztés nagyon elhúzódott, a sorozatgyártásra szóló szerződés aláírására 1976-ban került sor. Három hónappal az utolsó tesztsorozat után, 1977 decemberében megkezdődhetett a gyártás az akkor már Messerschmitt Bölkow Blohm nevü cég németországi üzemében, természetesen számos francia alkatrész és részegység felhasználásával.Az AS.34 Kormoran 1 rakétából 350-et rendelt a Marineflieger, vagyis a német haditengerészeti légierő, ezenfelül az olaszok is rendszerbe állítottak 60-at. 1978-ban az Eggebeckben állomásozó MFG2 (Marine Flieger Geschwader) ezred F–104G Starfighter gépeinek fegyverzetébe kerültek az új rakéták, az eredetileg elfogó vadásznak tervezett típus egyidejüleg két Kormorant hordozhatott a szárnyai alatt. 1982-től már a Leck légibázison települt MFG1 ezred új Tornado gépei is bevethették a rakétát, amelynek gyártása egy évvel később be is fejeződött. Ezzel párhuzamosan azonnal elkezdték a továbbfejlesztett Kormoran 2 tervezését, ám ez ugyancsak elhúzódott. A digitális elektronikával felszerelt változatból eredetileg 262 gyártását tervezték, de a kommunizmus bukása és a szovjet fenyegetés megszünése miatt a mennyiséget 124-re csökkentették. A szakirodalomban régebben számos fotó jelent meg egy angol felségjelü Tornadóról, amely Kormoran rakétákkal volt felszerelve. A gép harmadik prototípusát, amely az angoloké volt, használták a fegyverintegrációs tesztekre, de ők nem rendszeresítették a német fegyvert.

A korszerübb Kormoran 2 változat élettartama húsz évre hosszabbítható, így ezek leváltása csak a következő évtizedben esedékes. A régebbi Kormoran 1 még üzemben lévő példányait gyakorlatokon használják fel, a német Tornado gépek rendszeresen települnek át az Atlanti-óceán túlsó oldalára, de nemcsak a kanadai Goose Bay vagy a nevadai Nellis bázisra, hanem Puerto Ricóba is, ahol az US Navy segítségével tengeri éleslövészeteket tartanak. Csak itt több mint ötven Kormoran 1 rakétát indítottak, további több tucatot használtak fel a Földközi-tengeren megtartott gyakorlatokon. Az utóbbi években a Kormoran rakétákat célpontként is használják a NATO hadihajóinak légvédelmében szolgáló Sea Sparrow rakéták lövészetein.A Kormoran 1 és 2 külső méretei azonosak. A rakéta hossza 4,4, átmérője 0,344, szárnyainak fesztávolsága 1,0 méter. A fegyver orrába építették be a kisméretü aktív radart, amely a célpontként kijelölt hajótól kb. 5-7 km-re kapcsol be, és ettől fogva ez végzi a rávezetést. A radar mögött találhatók a francia fejlesztésü navigációs rendszer és a robotpilóta berendezései. A hossz- és kereszttengely körüli elmozdulást két giroszkóp érzékeli, ezek mellett három szögsebességadó jelei alapján dolgozza ki és hajtja végre a robotpilóta a kormányzást a hátul lévő négy aerodinamikai felülettel. Ezek kicsik, mivel a rakétának nem kell intenzív manővereket végeznie, hiszen a célpontok lassúk és nagyok. A minimum 40, maximum 3500 méteres magasságból való indítást követően a rakéta az inerciális navigációs rendszerbe betáplált adatok alapján repül nagyjából a cél irányába, pontosabban az elé. A húszméteres utazómagasságot a rádiós magasságmérő segítségével lehet tartani, a radar bekapcsolása és a cél befogása után a rakéta 2–5 méterre süllyed, hogy megnehezítse az elhárítást, és a hajót a vízvonal közelében találja el.

A megsemmisítendő célpont helyzetét az indítás előtt a repülőgép radarjától kapja meg a rakéta navigációs rendszere. Intenzív elektronikai zavarás esetén vizuális célzással is indítható a Kormoran, amely ekkor nem végez semmiféle manővert, és radarját is csak vételi üzemmódon használja. Ekkor a végső fázisban a zavarforrás helye alapján történik a megközelítés.Az eddigi tapasztalatok alapján a rakéta kilencven százalék feletti valószínüséggel talál célba, ahol akár kilencven milliméter vastagságú acélt is átütve jut be a hajó belső terébe. Az elektronikus blokkok mögött beépített harci rész az 1-es változatnál 165, a 2-esnél 220 kg. A rakéta induló tömege azonban 600 kg-ról csak 630-ra nőtt, annak köszönhetően, hogy a Kormoran 2 digitalizált elektronikája sokkal könnyebb, és kevesebb helyet foglal el. A harci rész különleges kialakítású. Két sorban nyolc-nyolc sugárirányban elhelyezett kisméretü kumulatív töltetet tartalmaz, amelyek a hajó belső terében robbannak fel, olvadt fémsugárral átütik a válaszfalakat, valamint kisebb hajók esetében a fenéklemezt, továbbá tüzet okoznak. A nagyobb fregattokat vagy rombolókat a Kormoran nem képes elsüllyeszteni, de súlyos sérüléseket okoz, ezáltal a hajó harcképtelenné válik.

A harci rész mögött található a rakéta legnagyobb méretü része, a hajtómü. A francia SNPE kétfokozatú rendszert dolgozott ki, ez hasonló az Exocet és az AS.30 esetében is. A mindössze egy másodperces üzemidejü Prades fokozat osztott fúvócsövein keresztül 2,7 tonna tolóerővel 0,95 Mach sebességre gyorsítja fel a rakétát, majd az előrébb beépített, mindössze 285 kp tolóerejü Eole 4 száz másodpercen keresztül müködik, amelynek egyetlen kis átmérőjü fúvócsöve a gyorsító fokozat közepén helyezkedik el. A Kormoran két változatának hajtómüve is különbözik, ezért az 1-es maximális hatótávolsága 30, míg a 2-esé 35 km.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

November hónapban kültéri repülős programból már kevesebb van, így ehavi programajánlónkban többek között előadásokat és makettkiállítást tudunk Olvasóink figyelmébe ajánlani!

  NÉPSZERŰ HÍREK