2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lándzsa a svéd hadihajóknak

Art of WAR  |  2007. 05. 03., 09:13

Svédország új korvettosztályát, a Visby egységeit – amelyet a lopakodótechnológia terén elért legújabb kutatási eredmények figyelembevétele mellett terveztek - a dél-afrikai Denel által gyártott légvédelmi rakétarendszerrel szerelik fel. Az Umkhonto (azaz lándzsa a zuluk nyelvén) mindössze 130 kg, az igényektől függően pedig négy vagy nyolc rakétát tartalmazó konténerekből függőlegesen indítják. Az Umkhonto hatótáva mindössze 12 km, cserébe viszont akár 10 km magasra is elér.

A rakétának nemcsak a neve egyedi hangzású, hanem annak a módja is, ahogy célját megtalálja: az indítás után előbb a hajó radarja vezeti a cél közelébe, majd onnan a rakéta infravörös keresőfeje veszi át az irányítást. Az Umkhonto észlelhetőségét csökkenti, hogy szinte füst nélkül üzemel. Az Umkhontónak méltó párja a Visby-osztály. A hajót úgy tervezték, hogy a legtágabb értelemben vett észlelhetősége – optikai, infravörös, akusztikai (vízfelszíni és alatti), mágneses, nyomás, radarkeresztmetszet és kibocsátott rádióhullámok – a lehető legkisebb legyen. A hajót szinte teljes egészében kompozitanyagokból építették, a különleges hajótörzsnek köszönhetően merülése mindössze 2,6 méter. Ennek eredményeként a Visby-osztály egységeit általában (időjárási viszonyoktól függően) 13–22 km között lehet észlelni. Ha a térségben elektronikai ellentevékenység folyik, akkor ez az érték 8–11 km-re csökken.

A Visby-osztály prototípusa próbaúton

Az Visby-osztály Umkhontókkal való felszerelése 30 millió dollárba kerül. A rendszert a dél-afrikai haditengerészeten kívül Finnország is rendszeresítette a Hamina- és a Hämeenmaa-osztály egységein. Jelenleg Brazília érdeklődik a rendszer iránt, amit a Sao Paolo repülőgép-hordozóra szeretne integrálni. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.