2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 393 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Whippet harckocsi gyors, akár az agár

Art of WAR  |  2007. 05. 15., 20:13

A somme-i csatában 1916. október 15. és 26. között a rendelkezésre álló 59 db Mark I harckocsiból 49 db-ot sorakoztatott fel az antanthadvezetés a csatamezőn. Mivel a harckocsik még csak a technikai tesztelés fázisában jártak, és meglehetősen megbízhatatlanok voltak, szereplésük nem is hozott döntő fordulatot a somme-i csatában. Bebizonyították azonban, hogy bizonyos helyzetekben igenis hasznosak, és növelik a gyalogság harci morálját. Az angol hadvezetés nem is mondott le az új fegyverről. A harcok tapasztalatai alapján új harckocsitaktika kidolgozásába kezdtek, és folytatták a tankok gyártását és tökéletesítését. A harckocsik nevének eredetét kutató sorozatot ezzel a harckocsival folytatjuk.

1916. október 3-án William Tritton, akit épp a Mark I kifejlesztésében végzett kiemelkedő munkájáért terjesztettek fel lovaggá, javaslatot tett a harckocsigyártó részlegnek (Tank Supply Department) egy gyorsabb és olcsóbb harckocsi megépítésére, amivel ki lehet használni a nehezebb, de lassabb tankok ütötte réseket az ellenség arcvonalán. November 10-én a javaslatát elfogadták, és azt a hadügyminisztérium is támogatta. Abban az időben a projekt neve „Tritton Chaser” (Tritton hajóágyú) volt. A hagyomány szerint az eszköz nevét, a „Whippet”-et (ami magyarul azt jelenti, agár) magához Sir Williamhez lehet kötni, aki úgy jellemezte az általa tervezett harckocsit, hogy gyors, akár az agár. A harckocsi tényleges gyártása 1916. december 21-én indult meg. Az első prototípus 1917. február 3-án készült el. 1917. március 3-án már részt vett az Oldburyban rendezett „Tankok Próbája Napon”. Másnap, egy munkaértekezleten, amit az antant francia összekötőjével tartottak, a brit haderő főparancsnoka, Haig tábornagy elrendelte 200 db sorozatban történő legyártását. Természetesen, mint mindig, a tábornagy itt is túllépte hatáskörét, de döntését később jóváhagyták, így az első gyártmányok 1917 októberében elhagyhatták a gyárkaput. Az első két példányt az F zászlóalj (későbbi 6. Tankzászlóalj) kapta 1917. december 14-én.

Valahol a fronton..

Ez a páncélozott harcjármü a gyors rajtaütések eszközének készült. Bár a lánctalpa sokkal modernebbnek tünik, mint a Mark család első öt tagjáé, mégsem volt rugózott. A kezelőszemélyzet a harcjármü hátuljában egy olyan fixen rögzített toronyban tartózkodott, amit az Austin páncélautókon már korábban is használtak. Elöl két régi emeletes busz motorja volt beépítve, amelyek külön-külön hajtották az egy-egy oldali lánctalpakat. Kanyarodáshoz a vezető müködtette a kormánykereket, ami az egyik oldali lánctalpat befékezte, míg a motor hajtását a másik oldali lánctalphoz vezette. Elméletben ez fokozatos kanyarodást tett lehetővé, de a gyakorlat azt mutatta, hogy a két motor sebességének összehangolása lehetetlen, és így a harcjármü előre kiszámíthatatlan pályán haladt előre. Miután elgázoltak néhány saját közlegényt, a vezetők érthetően kezdtek roppant óvatosak lenni. Minden irányváltoztatás előtt megálltak, rögzítették a fordulás irányába eső oldalon a lánctalpat, ami sokszor azzal járt, hogy a jármü ledobta azt. A motorok is hajlamosak voltak a leállásra, ha a kormányt túl hirtelen fordították el. Az üzemanyagtartály a harckocsitest elejébe volt beépítve. Fegyverzete 4 db Hotchkiss.303 géppuska volt, amelyekkel egy-egy oldal irányába lehetett tüzelni. Mivel csak háromfős kezelőszemélyzete volt, a lövésznek folyton körbe-körbe kellett forogni, és sokszor a parancsnok is besegített a géppuskák kezelésébe. Néha még egy lövészt préseltek be a jármübe úgy, hogy az egyik géppuskát kitették, hogy legyen elég hely. Mivel a géppuskák alapvetően nem voltak beépítve, tulajdonképpen minden irányba lehetett tüzelni egy géppuskával is, ha a megfelelő lőrésen kihelyezték a csövét. Mindezek ellenére az ütközetekben azután bebizonyították, hogy van mit keresniük a csatamezőn. A harcok megmutatták, hogy megfelelő tüzérségi előkészítés után a jól kiképzett gyalogság a harckocsikkal együttmüködve szinte bármilyen lövészárokrendszert be tud venni. Az angol tankok sikerei a németekre is hatással voltak, és végre ők is felfogták, hogy a megfelelő taktika és a megfelelő terep a fegyverarzenál fontos és hatékony részévé teszi a harckocsit. A német sajtóból lassan eltüntek az angol monstrumokat becsmérlő cikkek, és a németek saját típusokon kezdtek dolgozni.

Sorozatunk jövő heti cikkében a Wotan harckocsi múltját és nevének eredetét kutatjuk.

A Whippet harckocsi gyors volt, akár az agár (a kor színvonalának megfelelően) 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 13:26
Harckocsi vezetési gyakorlatot tartott az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Szomódon, április 9-én. A tatai katonák a „harcmezők királyával”, a Leopard 2A4HU típusú harckocsival manővereztek a változatos terepen.
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.

  JETfly Magazin

Folytatódik a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat Nagykanizsán, a Halis István Városi Könyvtárban: 2024. április 24-én, 18 órától az egyik legeredményesebb magyar vadászpilótáról, vitéz nemes Molnár László főhadnagyról hallgathatunk meg egy előadást.