2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Néhány év alatt eltűnt az orosz harckocsik 90 százaléka

Art of WAR  |  2007. 12. 04., 20:17

A hidegháború utolsó éveiben Oroszország csaknem 53 000 darab harckocsival rendelkezett, igaz, ezeknek közel 40%-a még az 1950-es évekből, illetve még korábbról visszamaradt relikvia volt. Mára mindössze 12 000 darab maradt hadrendben belőlük, és ezeknek is csupán 10%-a mondható igazán modernnek.

Visszatekintve 1991-re, a harckocsik felénél akkoriban felmerült a kérdés, hogy üzemképesek-e, használhatóak-e egyáltalán, de azért még így is maradt Oroszországnak 25 000 darab harckocsija, ami készen állt, hogy bármikor meginduljon nyugat felé. A Szovjetunió összeomlásával a csapatok 80%-át hazaküldték, a következő évtizedben pedig mindössze néhány száz új tank került beszerzésre. A megörökölt 50 000 darab harckocsi jó része ócskavasként végezte.

A jelenlegi harckocsiállomány körülbelül 500 darab T-90-est és T-80-ast foglal magába. Ezek durván egyenértéküek a korai amerikai M-1-esekkel. Az orosz tankok többségét a késői T-72-esek alkotják, amelyek közül jó néhányat kiváló elektronikai berendezések beépítésével továbbfejlesztettek (mint például tüzvezető rendszer vagy hőképelemző). Az orosz hadsereg szerint a leltáron lévő 12 000 darab harckocsiból mindössze néhány ezer az, ami valóban harcképes. A jelek szerint tehát Oroszország 1991-es harckocsiállományának közel 90%-át elveszítette.

Annak idején az az 50 000 tank hadosztályokba volt szervezve. Nagy részük persze tartalékos hadosztályba, de ha úgy adódott volna, a tartalékosok tudták volna a módját, hogyan tegyék őket rövid időn belül harckésszé. A tartalékos rendszer azonban a Szovjetunióval együtt megdőlt, így mostanra Oroszország körülbelül 5000 darab harckocsit tudna mozgósítani. Ez azért elég jelentős visszaesés az 1980-as évekhez képest.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.