Az Amerikai Rakétavédelmi Ügynökség (MDA) sikeresen demonstrálta az irányított energia alkalmazását, amikor egy repülőgép fedélzetére telepített (légi telepítésű) Airborne Laser Testbed (ALTB) megsemmisített egy ballisztikus rakétát. A kísérletre a Kalifornia államban található Point Mugu Tengerészeti Légi Hadviselési Központ – Fegyverzeti Részleg tengeri gyakorlóterén került sor 2010. február 11-én.
A kísérlet során egy kishatótávolságú ballisztikus rakétát lőttek ki egy mozgó tengeri platformról (hajóról). Az ALTB másodperceken belül észlelte a rakétakilövést és egy „energiaszegény” lézernyaláb segítségével követte a célt, majd egy újabb lézernyaláb segítségével mérte és kiszürte a légköri zavarokat. A ballisztikus rakétát végül egy High Energy Laser alkalmazásával semmisítette meg. Az egész folyamat a rakétaindítást követő két percen belül lejátszódott.
Ez volt az első olyan jellegü demonstráció, melynek során repülőgép fedélzetre telepített irányított lézernyalábbal megsemmisítettek egy folyékony üzemanyaggal müködő ballisztikus rakétát.
Az első, sikeres kísérletet követően, egy újabb tesztre került sor. Ez alkalommal, egy szilárd hajtóanyaggal müködő rakétát lőttek ki a kaliforniai San Nicolas szigetről, amelyet az ALTB szintén sikeresen megsemmisített.
A repülőgép fedélzetre telepített harci lézer fejlesztésével a Boeinget, a Northrop Grummant és a Lockheed Martint magába foglaló konzorcium foglalkozik. A Boeing a B747-400F, az ALTB alkalmazására alkalmas modifikációjának, a Northrop Grumman a lézer, míg a Lockheed Martin a lézer pontos célbajuttatásához szükséges rendszerek fejlesztését végzi.
A Boeing mindemellett a harci lézer földi telepítésü – Laser Avenger – változatán is dolgozik, amelyet egy Humveen helyeznek el.