2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

BILL 2 páncéltörő rakétakomplexum

Art of WAR  |  2006. 04. 11., 20:16

A BILL 2  irányított páncéltörő rakétakomplexum kettős robbanófeje a megoldás, a reaktív páncélzatú eszközök megsemmisítésére

A BILL 2  irányított páncéltörő rakétakomplexum a BILL 1 (RBS56) továbbfejlesztett változata. Az eszköz tizennyolc éve áll rendszerben a svéd hadseregben. Közben rendszeresítették, még Ausztriában és Brazíliában is. A rakétakomplexumot a Saab Bofors Dynamics gyártja, melynek központja Karlskoga-ban van, Svédországban.

BILL 2  irányított páncéltörő rakétakomplexum

A technológia fejlődésével a harckocsikon és harcjármüveken megjelentek a reaktív kiegészítő páncélzatok. A hagyományos, kummulatív páncéltörő eszközök hatástalanok lettek velük szemben. A BILL 2 kifejlesztésekor ezt vették figyelembe. A rakétakomplexumot az Overfly Top Attack (OTA) technológiával felvértezve készítik, ami röviden egy dupla robbanófejet jelent. A rakéta felhasználálásának elsődleges célja, hogy megtalálja a páncélozott eszközök legsebezhetőbb pontját és a dupla robbanófej segítségével megsemmisítse azt.  Az eszköz háromféle felhasználási profillal rendelkezik. A harckocsikon és páncélozott szállító jármüveken túl pusztítja még, a lebegő helikoptereket és a nem páncélozott célokat is (pl.: géppuska tüzelőállások). A hordozható rendszer egy 10,5 kg-os rakétát, konténert, egy háromlábú állványt és egy 7x-es nagyítású nappali és 1x-es nagyítású éjjeli irányzékot foglal magába.

A rakéta:

A rakétakopmplexum a SACLOS nevü (közvetlen, félautomata) irányzóberendezéssel lett felszerelve. A rakéta vezetékes irányítású. Az irányzó megcélozza a kívánt célt, melyet irányzótávcsöve képernyőjén lát, majd a rakéta röppályáját egy, a hátsó részben elhelyezett lézer adó fényének segítségével követi és módosítja azt, ha szükséges. A rakéta a röppálya módosítástól szóló információt a  vezeten kapja.

A robbanófej kétfajta érzékelőt tartalmaz. Egy optikait és egy mágnesest. Az optikai végzi a cél fizikai felmérését (magasság, szélesség stb.) a mágneses pedig a páncéltest azon részeit fürkészi, ahol az a leggyengébb (főleg torony). A két érzékelő együttes jelét feldolgozva a rakéta behatárolja hol a legsebezhetőbb a cél, és ott támad, ahol a leghatásosabb a pusztítás.A robbanófej két egymástól eltérő célú robbanóanyagot tartalmaz. Először a reaktív páncélt közömbösítő kezd müködni. Amikor ez felrobbantotta a reaktív páncélban lévő robbanóanyagot (ezzel kiiktatta), másik a rakétában megmaradt, páncéltörő hatású, pedig könnyedén áthatol a jármü páncéltestén. A BILL 2 hatékonyan pusztít álló és mozgó jármüveket egyaránt. Teszi ezt 150 métertől 2200 méter távolságon belül. A leghosszab távolságot (2200m) 13 másodperc alatt teszi meg.

A rakéta metszeti ábrázolása

Tüzelési módok:

Basic mód (basic mode):

A rakéta 1,05 m-rel az irányzóvonal fölött repül. Az optikai és mágneses szenzorok müködnek. A rakéta kiválasztja a jármü legsebezhetőbb pontját és becsapódik.

Basic mód

Nem páncélozott cél mód (non-armoured target mode) :

A kétfajta szenzor kiiktatva. Fejgyújtó aktiválva. Becsapódás ott, ahova az irányzó pontosan célzott.

Lágy cél mód (soft mode):

A rakéta az irányzóvonal fölött repül 1,05 m-rel. Az optikai szenzor bekapcsolva a mágneses, pedig kikapcsolva.  Így pusztítanak pl. géppuska fészket, ahol tulajdonképpen mindegy, melyik ponton csapódik be a rakéta.

Soft mód

A becsapódás

Az eszközt természetesen jármüre is fel lehet szerelni. 2000-ben a Swedish Defence Materiel Administration (FMV) megbízta a  Saab Bofors-t, hogy dolgozza ki a technológiáját, annak, hogy miképpen szerelhető  be a rakétakomplexum a Bofors Defence CV 9040 harcjármü tornyába. A rakétakomplexum szerelhető távirányítható fegyver állomásba is, mint alkotóelem. Ilyenkor az irányzó a harcjármüvön belülről vezérli az eszközt.

Búvónyilásból való tüzelés

Jármüre szerelt változat

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.