2024. 06. 15. szombat
Jolán, Vid
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pokpung-ho – a Vihartigris

Art of WAR  |  2012. 01. 15., 17:48

A Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (Észak-Korea) harckocsi fejlesztési programját mindezidáig hétpecsétes titokként kezelik. A közelmúltban bemutatott, az új vezető, Kim Dzsong Un születésnapja alkalmából készített dokumentumfilm is ezt támasztja alá. Igaz, Kim Dzsong Un a propagandafilmben egy harckocsit is vezet, ami nem más, mint egy PT-76 típusú úszó harckocsi (a Szovjetunióban az 1950-es években állították hadrendbe). Logikusabb lépésnek tűnt volna, ha az államfőt az új fejlesztésű Pokpung-ho harckocsival mutatják.

Észak-Koreában a harckocsik gyártása azután kezdődött meg igazán, hogy az 1970-es évek végén az észak-koreaiak megkapták az licenc engedélyt az akkor már idejét múlt T-62 típusú harckocsik gyártására, amely helyben a „Chonmaho – Támadó Tigris” elnevezést kapta. A program során öt különböző modifikációt bocsátottak ki a veterán harckocsiból. Egyes információk alapján az észak-koreaiak több mint 1200 darab, különböző modifikációjú harckocsit gyártottak a T-62 alapjain.

Pokpung-ho – Vihartigris harckocsi

Észak-Korea hagyományos zártságát figyelembe véve, kérdések a Chonmaho-val kapcsolatban nem merültek fel. Az harckocsival, a „Pokpung-ho – Vihartigris” azonban már nem teljesen tiszta a kép. Feltevések szerint a Pokphunho a T-72M alapjain került létrehozásra licenc szerződés alapján, amelyet Észak-Korea még 1988-ban kapott meg. A gyártásnak 1991-ben be kellett volna indulnia, azonban a Szovjetunió felbomlása miatt ezek a tervek nem valósultak meg.

A világhálón több spekulációs rajz jelent meg, amelyek az új haditechnikai eszköz jellemzőit igyekeztek bemutatni. Mindemellett megjelentek olyan információk, hogy a harckocsi nagyban hasonlít az orosz T-90 típusra. Ugyanakkor megbízható információk nem voltak egészen 2010-ig, amikor is az észak-koreai televízióban felbukkant egy új harckocsi. A témával foglalkozók előtt egyből világossá vált, hogy amit látnak az a titkos „Vihartigris”. Mindazonáltal, azoknak, akik arra számítottak, hogy egy modern harckocsit látnak csalódniuk kellett – a bemutatott harckocsi külső megjelenése alapján a 80-as évek elejének technikájára hasonlít.

Első látásra az egyik észlelhető különbség a torony hátsó részén észlelhető. A harckocsi tömege becslések szerint valamivel több, mint 40 tonna. A harckocsi meghajtását valószínüleg a V-55, még szovjet típusú motor megerősített változata biztosítja, amelynek teljesítménye eléri a 700 LE-t. A szélmérő jelenléte arra utal, hogy a harckocsi modernizált tüzvezető rendszerrel van felszerelve. Külsőleg a berendezés a cseh gyártmányú, „Klavdivo” tüzvezető rendszerre hasonlít.

A harckocsi elavult, első generációs éjszakai célzó-berendezéssel van felszerelve, amely nem összehasonlítható az amerikai és dél-koreai harckocsikon alkalmazott hőérzékelős rendszerekkel.

A zártságukról és kiszámíthatatlanságukról közismert észak-koreaiak a 2010-es katonai parádén még egy meglepetéssel szolgáltak. A parádén felvonultattak még egy harckocsit, amelyen szinte már felfedezhetetlen volt az, hogy a harckocsi a T-62 típus modernizált változata. A harckocsi vezetője a harckocsi középső részén helyezkedett el. A szovjet tervezők tapasztalatait kreatívan átgondolva, a harckocsi elülső felső részét megerősített zónával látták el, ami a harckocsik második generációjára jellemző. Mindezen túl a harckocsit dinamikus védelmi elemekkel is ellátták és valószínüleg az észak-koreai mérnökök a torony tetejének védelmét is megerősítették.

A harckocsik fegyverzetéhez 125 mm-es ágyú, valamint 14,5 mm-es légvédelmi gépfegyver tartozik. A tüzvezető rendszer ebben az esetben is a már korábban említett, cseh ”Klavdivo” típusra emlékeztet.

A hiányosságok között itt is elsősorban az elöregedett éjjellátó berendezések alkalmazása említendő, amelyek alkalmazhatósága maximum egy kilométer, ideális körülmények között. Bármilyen ellenség által leadott lövés fénye „megvakítja” a rendszert, meggátolva ezzel a tüzelési képességét.

A harckocsikkal kapcsolatban a közeljövőben aligha jutunk megbízhatóbb, pontosabb információkhoz. Észak-Korea „előszeretettel” őrzi titkait. Bízni abban lehet, hogy az új „kedves vezető”, Kim Dzsong Un úgy dönt, a közeljövőben tesztelni kíván egy új haditechnikai eszközt is, amit az észak-koreai médiák közvetíteni fognak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:52
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
2024-05-09 15:29:15
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-29 15:46:31
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 14:19
A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium is bekapcsolódott a Honvéd Kadét Programba.
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.
2024. 05. 31., 12:16
Dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke és Gheorghiţă Vlad vezérezredes, a Román Fegyveres Erők vezérkari főnöke időszerű katonai kérdésekről egyeztettek bilaterális tárgyalás keretében Hódmezővásárhelyen, május 30-án, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandárnál tartott határmenti találkozójukon.

  JETfly Magazin

A legnagyobb nemzetközi légitársaság újabb jelentős lépést tett a légi közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséért. Az Emirates több más járatához hasonlóan, már a Szingapúrból induló repülőgépeit is környezetkímélőbb üzemanyaggal üzemelteti.