2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pokpung-ho – a Vihartigris

Art of WAR  |  2012. 01. 15., 17:48

A Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (Észak-Korea) harckocsi fejlesztési programját mindezidáig hétpecsétes titokként kezelik. A közelmúltban bemutatott, az új vezető, Kim Dzsong Un születésnapja alkalmából készített dokumentumfilm is ezt támasztja alá. Igaz, Kim Dzsong Un a propagandafilmben egy harckocsit is vezet, ami nem más, mint egy PT-76 típusú úszó harckocsi (a Szovjetunióban az 1950-es években állították hadrendbe). Logikusabb lépésnek tűnt volna, ha az államfőt az új fejlesztésű Pokpung-ho harckocsival mutatják.

Észak-Koreában a harckocsik gyártása azután kezdődött meg igazán, hogy az 1970-es évek végén az észak-koreaiak megkapták az licenc engedélyt az akkor már idejét múlt T-62 típusú harckocsik gyártására, amely helyben a „Chonmaho – Támadó Tigris” elnevezést kapta. A program során öt különböző modifikációt bocsátottak ki a veterán harckocsiból. Egyes információk alapján az észak-koreaiak több mint 1200 darab, különböző modifikációjú harckocsit gyártottak a T-62 alapjain.

Pokpung-ho – Vihartigris harckocsi

Észak-Korea hagyományos zártságát figyelembe véve, kérdések a Chonmaho-val kapcsolatban nem merültek fel. Az harckocsival, a „Pokpung-ho – Vihartigris” azonban már nem teljesen tiszta a kép. Feltevések szerint a Pokphunho a T-72M alapjain került létrehozásra licenc szerződés alapján, amelyet Észak-Korea még 1988-ban kapott meg. A gyártásnak 1991-ben be kellett volna indulnia, azonban a Szovjetunió felbomlása miatt ezek a tervek nem valósultak meg.

A világhálón több spekulációs rajz jelent meg, amelyek az új haditechnikai eszköz jellemzőit igyekeztek bemutatni. Mindemellett megjelentek olyan információk, hogy a harckocsi nagyban hasonlít az orosz T-90 típusra. Ugyanakkor megbízható információk nem voltak egészen 2010-ig, amikor is az észak-koreai televízióban felbukkant egy új harckocsi. A témával foglalkozók előtt egyből világossá vált, hogy amit látnak az a titkos „Vihartigris”. Mindazonáltal, azoknak, akik arra számítottak, hogy egy modern harckocsit látnak csalódniuk kellett – a bemutatott harckocsi külső megjelenése alapján a 80-as évek elejének technikájára hasonlít.

Első látásra az egyik észlelhető különbség a torony hátsó részén észlelhető. A harckocsi tömege becslések szerint valamivel több, mint 40 tonna. A harckocsi meghajtását valószínüleg a V-55, még szovjet típusú motor megerősített változata biztosítja, amelynek teljesítménye eléri a 700 LE-t. A szélmérő jelenléte arra utal, hogy a harckocsi modernizált tüzvezető rendszerrel van felszerelve. Külsőleg a berendezés a cseh gyártmányú, „Klavdivo” tüzvezető rendszerre hasonlít.

A harckocsi elavult, első generációs éjszakai célzó-berendezéssel van felszerelve, amely nem összehasonlítható az amerikai és dél-koreai harckocsikon alkalmazott hőérzékelős rendszerekkel.

A zártságukról és kiszámíthatatlanságukról közismert észak-koreaiak a 2010-es katonai parádén még egy meglepetéssel szolgáltak. A parádén felvonultattak még egy harckocsit, amelyen szinte már felfedezhetetlen volt az, hogy a harckocsi a T-62 típus modernizált változata. A harckocsi vezetője a harckocsi középső részén helyezkedett el. A szovjet tervezők tapasztalatait kreatívan átgondolva, a harckocsi elülső felső részét megerősített zónával látták el, ami a harckocsik második generációjára jellemző. Mindezen túl a harckocsit dinamikus védelmi elemekkel is ellátták és valószínüleg az észak-koreai mérnökök a torony tetejének védelmét is megerősítették.

A harckocsik fegyverzetéhez 125 mm-es ágyú, valamint 14,5 mm-es légvédelmi gépfegyver tartozik. A tüzvezető rendszer ebben az esetben is a már korábban említett, cseh ”Klavdivo” típusra emlékeztet.

A hiányosságok között itt is elsősorban az elöregedett éjjellátó berendezések alkalmazása említendő, amelyek alkalmazhatósága maximum egy kilométer, ideális körülmények között. Bármilyen ellenség által leadott lövés fénye „megvakítja” a rendszert, meggátolva ezzel a tüzelési képességét.

A harckocsikkal kapcsolatban a közeljövőben aligha jutunk megbízhatóbb, pontosabb információkhoz. Észak-Korea „előszeretettel” őrzi titkait. Bízni abban lehet, hogy az új „kedves vezető”, Kim Dzsong Un úgy dönt, a közeljövőben tesztelni kíván egy új haditechnikai eszközt is, amit az észak-koreai médiák közvetíteni fognak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.