A tervek szerint 2014-től kezdődően az orosz hadsereg rendszeresen rendez harckocsi biatlonversenyeket. A biatlon ugyebár sífutásból és lövészetből álló megmérettetés, amelynek az orosz hadsereg most új értelmet ad azzal, hogy harckocsik és személyzeteik számára rendez versenyt. Az idei megmérettetést augusztus 17-én rendezik, a Moszkva közelében található Alabino területén.
Ivan Buvalcev altábornagy, az orosz fegyveres erők harckiképzési osztályának vezetője újságírók előtt elmondta, hogy a gyalogság nyári biatlonversenyét már megrendezték Voronyezsben. A harckocsik számára szervezendő verseny során a résztvevőknek meg kell tenniük egy bizonyos távolságot a lehető legrövidebb idő alatt (a leggyorsabban) és mindeközben – mint a sílövészet során – több célt kell leküzdeniük. A harcjármüvek személyzetétől kiváló vezetéstechnikai képzettséget, valamint pontos lövészetet követel meg a verseny. Buvalcev úgy véli, hogy a katonai biatlon kiváló lehetőség a személyzetek kiképzettségi szintjének növelésére, annak ellenőrzésére. A kérdésben Buvalcev egyeztetett a védelmi miniszterrel, aki elmondása szerint felhatalmazta versenyek szervezésével.
Az idei, első megmérettetésen a házigazdákon kívül érkeznek még „versenyzők” Örményországból, Fehéroroszországból és Kazahsztánból. A versenyt T-72B típusú harckocsikkal bonyolítják, amely típus minden résztvevő ország hadseregének állományában megtalálható. A verseny távja a korábbi megmérettetéseket figyelembe véve maximum 30 km lesz (három kör, körönként 6-10 km) és minden etap során különböző célokat kell leküzdeniük a harckocsiknak. Korábban az első körben a harckocsi ágyújával kellett lövést leadni a másfél km távolságban lévő célra, a másodikban egy harckocsi-elhárító gránátvetővel felfegyverzett katonát imitáló célt kellett leküzdeni a gépfegyverrel, majd a zárókörben az NSZVT nehéz légvédelmi gépágyúval kellett megsemmisíteni egy 1,2 km-re elhelyezett, imitált ellenséges páncéltörő löveget.
Az új, Buvalcev által megfogalmazott szabályok szerint a légvédelmi gépágyúval való lövészetre a második körben kerül sor, míg a harmadikban a harckocsi személyzete mozgásban fog lövést leadni tüzérségi lövedékkel (az első körben rakétalövedéket alkalmaznak).
Az elmúlt héten vált ismertté, hogy a 2014-es versenyre Szergej Sojgu, orosz védelmi miniszter amerikai csapatot is meghívott, akik elfogadták a „kihívást” és saját harckocsijukkal vesznek részt a biatlonon.
Figyelmen kívül hagyva a gyakorlat versenyjellegét, a harckocsi biatlon nagyon érdekes, és ami a leglényegesebb, a valósághoz leginkább közelítő módja a személyzetek felkészültségének ellenőrzésére. A rendszer jelentősége abban nyilvánul meg, hogy a korábbiakban külön végrehajtott feladatokat jelen esetben komplexként kell végrehajtaniuk a személyzeteknek. Másképp kifejezve; a különálló harckocsi menetgyakorlatok és a különálló lőgyakorlatok helyett – mindazon túl, hogy a gyakorlatok elsajátításával napokat, heteket lehet nyerni a kiképzés során – a harckocsi személyzeteknek lehetőségük nyílik arra, hogy egy gyakorlat során több dolgot elsajátítsanak.
Nézzük, milyen feladatokkal is megküzdeniük a „harckocsi biatlon versenyzőinek”.
A versenyen szereplő harckocsik az idő nagy részét menettel töltik. A leküzdendő útvonal, az akadályok arra kényszerítik a harckocsi vezetőjét, hogy folyamatosan figyelje az utat és a lehető legpontosabban irányítsa a páncélos harcjármüvet. A mozgékonyság a modern harckocsik egyik fontos jellemzője; a lőtéren végrehajtott gyakorlatok során a harckocsivezető növeli kiképzettségi szintjét és növeli annak esélyét, hogy a harckocsival éles körülmények között (harchelyzetben) is megfelelően hajtja végre a feladatokat.
A harckocsi biatlon másik része a célok leküzdése, szintén a valósághoz közelítő harctéri körülmények imitálása mellett.
Tüzelési helyzetben a harckocsi személyzetének fel kell derítenie és meg kell semmisíteni a szimulált ellenség páncélozott technikai eszközét, tüzérségét, harckocsi-elhárító rakétakomplexumokat és gránátvetőket és a gyalogságot. Ilyen célpontokkal valós harchelyzetben is találkoznak a harckocsizók. A célok gyors felderítése és megsemmisítése a harckocsi szinte valamennyi fegyverzetének alkalmazásával segít készségszintre fejleszteni a rendszerek alkalmazását, ami éles helyzetben szintén előnyükre válik.
Végül, de nem utolsó sorban a biatlon növeli a harckocsi személyzetek versenyszellemét, és miközben a győzni akarás motiválja őket, megtanulnak harmonikusan együttmüködni, és a legkisebb hibaszázalékkal tevékenykedni.
Hazai cégek drónjait, repülőeszközeit és integrálható szenzorait mutatták be a Magyar Honvédség meghívott szakembereinek a Védelmi Innovációs Kutatóintézet (VIKI) által szervezett szakmai napokon július 1-én és 2-án, a hajmáskéri Kiképző Bázison.
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. július 1-jén, a honvédek jogállásáról szóló kormányrendelet hatályba lépésének napján Budapesten aláírták a Honvédelmi Minisztérium és Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) együttműködési megállapodását.
„Szeretem, megvédem!" mottóval indít toborzókampányt a területvédelmi ezredekbe a Magyar Honvédség - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a kampány megnyitóján június 17-én, hétfőn, Budapesten.
A Roszatom részvételével tartott tanácskozáson a sarkvidéki teherflotta megújításáról, a műholdas adatszolgáltatásról és a Kínával folytatott logisztikai együttműködésről tárgyaltak.
Lynx harcjárművel hajtott végre éleslövészetet az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár Tatárszentgyörgyön. A szcenárió keretében nemcsak lőttek az ellenségre, hanem a visszavonulást segítő köddel is zavarták őket.
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.
Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.