2018. 01. 20. szombat
Fábián, Sebestyén
: 309 Ft   : 252 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mistral: A közellégvédelem hatékony eszköze

Art of WAR  |  2014. 07. 21., 09:00

Sokan ismerik, sokan tisztelik. Ez a Magyar Honvédségben rendszeresített közel hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer a Mistral. Az eszköz 1999  óta oltalmazza a magyar légteret, s bár civil lakosságból is sokan felismerik, nem tudják, hány és hány féle kivitelben létezik, valamint, hogy alkalmazási lehetőségeinek tárháza milyen széleskörű. Ez a cikk szeretné bemutatni a Mistral egyéb alkalmazási területeit, módjait és ezek platformjait.

De mi is az a Mistral? – tehetné fel a kérdést egy laikus olvasó. A Mistral egy francia fejlesztésü, nagyfokú mobilitással rendelkező, felszíni telepítésü, közel hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer, mely fejlesztése az SATCP program keretein belül kezdődött meg az 1970-es években. A 19 kg-os rakéta infravörös követő fejjel ellátott passzív önrávezetésü, a robbanófej elmüködtetéséről pedig egy közelségi lézer, valamint becsapódás érzékelő gyújtóberendezés gondoskodik. Effektív hatótávolsága 300 métertől mintegy 5 km-ig terjed, ezt a távot 2,5 Mach maximális sebességgel teszi meg. Hatalmas előnyének számít -  a különböző hordozó és indító eszközök segítségével biztosított - nagyfokú mobilitása. Nem is csoda tehát, hogy a gyártó MBDA konzorcium mai napig folyamatos export cikkének számít, mind Európában, mind Ázsiában és Dél – Amerikában.

Rendszeresített hordozó és indító platformjai:

SATCP: avagy az eredeti indító állvány. A legkisebb és a legnagyobb fokú mobilitást biztosító mindközül.  Az SATCP egy háromlábú állványból, a bal oldalán elhelyezett kezelő felületből és a lövész stabilitását szolgáló székből áll. Az 1970-ben meghirdetett program nevét, amely rövidítés franciául „közel hatótávolságú földi telepítésü légvédelmi rakéta”, mint az első kifejlesztett állvány örökölte.

Mistral

ATLAS: A Magyar Honvédségben is rendszeresített változat nagy előnye az SATCP-hez képest, hogy két rakéta indítását teszi lehetővé, minimális többlet súly ellenében. Az állvány telepíthető könnyü páncélzatú jármüvekre, valamint használható földre telepítve is.

Mistral

ALBI: az ALBI indítóállvány szintén két rakéta indítását teszi lehetővé, de az ATLAS-sal ellentétben már csak a könnyü páncélzattal ellátott - azaz a manőverező erők oltalmazására egyik legalkalmasabb kivitelezésü - jármüvekre való telepítésre lett optimalizálva. 

Mistral

ASPIC: a szintén csak gépjármüvekre rögzíthető ASPIC indítóállvány az eddigiektől eltérően távirányítású, automata célkövető rendszerrel felszerelt komplex rendszer, melyen 2x2 rakéta indítósín között kapott helyet a nappali és éjszakai automatikus célkövetést lehetővé tevő eszköz. A nagyfokú automatizáltság csökkenti a reakció időt, és növeli a cél megsemmisítés valószínüségét gyorsan mozgó légi célok esetén. Az ASPIC követőrendszere a legtöbb NATO ország által használt indítóállványba integrálható.

Mistral

ATAM: az ATAM indítósín a MISTRAL légvédelmi rakéta helikopterekről történő alkalmazását teszi lehetővé. A rendszert csak Franciaországban alkalmazzák.

Mistral

SIMBAD: A módosított ATLAS indítóállvány a rakéta tengerfelszíni egységekről történő alkalmazását teszi lehetővé. A tengeri hadviselés kritériumainak megfelelően a lövész - a két válltámaszba dőlve - állva foglal helyet, így téve lehetővé, hogy könnyüszerrel kompenzálja a hajó mozgását egy-egy célkövetés alkalmával.

Mistral

SADRAL: A szintén tengerészeti alkalmazásra fejlesztett SADRAL hat légvédelmi rakéta indítását teszi lehetővé - teljes távirányítással.

Mistral

TETRAL: A legújabb fejlesztésü haditengerészeti indítóállvány szintén a már bevált távirányítás elvét alkalmazza, de már az újabb MISTRAL 2 rakétákkal (Létezik már az ettől még korszerübb MISTRAL 3 is - a szerkesztő kiegészítése) üzemel. Négy légvédelmi rakéta indítását teszi lehetővé, viszont a kisebb súly és méret alkalmassá tette a rendszert a könnyü naszádokra történő felszerelésre is.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-02 15:40:49
„A pokolban estem el – (Úgy hívták: Passchendaele)”. Siegfried Sassoon angol költő és katona írta ezt a száz éve, 1917 novemberében véget ért harmadik yperni csatáról, amelynek során nem csak a németekkel kellett megküzdeniük a támadó briteknek.
2017-12-29 19:25:23
Tizenöt év csapatszolgálat, hat misszió, sokszor a számára legfontosabb, a család hiányával küszködve. Spanberger Gábor főtörzsőrmester – az MH Altiszti Akadémia fegyvermester szakoktatója – eddigi pályafutása másnak „egy életre” is elég lenne, neki viszont még komoly tervei vannak.
2017-12-21 17:18:26
Az internetes fórumokat, hozzászólásokat böngészve egyértelműen látszik, hogy sokan nem teljesen vannak képben bizonyos alapfogalmakkal és működési elvekkel a légvédelem és a légierők tekintetében. Ennek orvoslására született ez az összefoglaló, továbbá azzal a nem titkolt szándékkal is, hogy későbbi cikkek alapját képezze, de a már megjelent írások mélyebb megértését is elősegíti.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.
2018. 01. 18., 10:04
Bár néhányak számára már egy ideje ismert volt, most jelent meg hivatalosan is az amerikai szaksajtóban, hogy a magyar fejlesztésű Gepárd GM6 Lynx (Hiúz) bullpup öntöltő rombolópuska immár az USA polgári fegyverpiacán is kapható.
2018. 01. 17., 12:46
Tankokat és tarackokat indított a szíriai kurd Afrin és Manbidzs tartomány irányába Törökország, ezzel megvalósítva régi fenyegetését.
2018. 01. 12., 10:50
Piranha páncélos csapatszállítókkal erősít a román hadsereg. Mihai Fifor védelmi miniszter közölte, napokon belül véget érhetnek az egyeztetések a General Dynamics céggel, s aláírják a szerződést.

  JETfly Magazin

Újabb típus búcsújáról számolhatunk be, ezúttal Nagy-Britanniából: az AgustaWestland Lynx AH9A változata 2018. január 16-án repült utoljára, ezzel végleg búcsút intettek a 40 év szolgálatot maga mögött tudó Lynx helikopternek.