2017. 10. 24. kedd
Salamon
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mistral: A közellégvédelem hatékony eszköze

Art of WAR  |  2014. 07. 21., 09:00

Sokan ismerik, sokan tisztelik. Ez a Magyar Honvédségben rendszeresített közel hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer a Mistral. Az eszköz 1999  óta oltalmazza a magyar légteret, s bár civil lakosságból is sokan felismerik, nem tudják, hány és hány féle kivitelben létezik, valamint, hogy alkalmazási lehetőségeinek tárháza milyen széleskörű. Ez a cikk szeretné bemutatni a Mistral egyéb alkalmazási területeit, módjait és ezek platformjait.

De mi is az a Mistral? – tehetné fel a kérdést egy laikus olvasó. A Mistral egy francia fejlesztésü, nagyfokú mobilitással rendelkező, felszíni telepítésü, közel hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer, mely fejlesztése az SATCP program keretein belül kezdődött meg az 1970-es években. A 19 kg-os rakéta infravörös követő fejjel ellátott passzív önrávezetésü, a robbanófej elmüködtetéséről pedig egy közelségi lézer, valamint becsapódás érzékelő gyújtóberendezés gondoskodik. Effektív hatótávolsága 300 métertől mintegy 5 km-ig terjed, ezt a távot 2,5 Mach maximális sebességgel teszi meg. Hatalmas előnyének számít -  a különböző hordozó és indító eszközök segítségével biztosított - nagyfokú mobilitása. Nem is csoda tehát, hogy a gyártó MBDA konzorcium mai napig folyamatos export cikkének számít, mind Európában, mind Ázsiában és Dél – Amerikában.

Rendszeresített hordozó és indító platformjai:

SATCP: avagy az eredeti indító állvány. A legkisebb és a legnagyobb fokú mobilitást biztosító mindközül.  Az SATCP egy háromlábú állványból, a bal oldalán elhelyezett kezelő felületből és a lövész stabilitását szolgáló székből áll. Az 1970-ben meghirdetett program nevét, amely rövidítés franciául „közel hatótávolságú földi telepítésü légvédelmi rakéta”, mint az első kifejlesztett állvány örökölte.

Mistral

ATLAS: A Magyar Honvédségben is rendszeresített változat nagy előnye az SATCP-hez képest, hogy két rakéta indítását teszi lehetővé, minimális többlet súly ellenében. Az állvány telepíthető könnyü páncélzatú jármüvekre, valamint használható földre telepítve is.

Mistral

ALBI: az ALBI indítóállvány szintén két rakéta indítását teszi lehetővé, de az ATLAS-sal ellentétben már csak a könnyü páncélzattal ellátott - azaz a manőverező erők oltalmazására egyik legalkalmasabb kivitelezésü - jármüvekre való telepítésre lett optimalizálva. 

Mistral

ASPIC: a szintén csak gépjármüvekre rögzíthető ASPIC indítóállvány az eddigiektől eltérően távirányítású, automata célkövető rendszerrel felszerelt komplex rendszer, melyen 2x2 rakéta indítósín között kapott helyet a nappali és éjszakai automatikus célkövetést lehetővé tevő eszköz. A nagyfokú automatizáltság csökkenti a reakció időt, és növeli a cél megsemmisítés valószínüségét gyorsan mozgó légi célok esetén. Az ASPIC követőrendszere a legtöbb NATO ország által használt indítóállványba integrálható.

Mistral

ATAM: az ATAM indítósín a MISTRAL légvédelmi rakéta helikopterekről történő alkalmazását teszi lehetővé. A rendszert csak Franciaországban alkalmazzák.

Mistral

SIMBAD: A módosított ATLAS indítóállvány a rakéta tengerfelszíni egységekről történő alkalmazását teszi lehetővé. A tengeri hadviselés kritériumainak megfelelően a lövész - a két válltámaszba dőlve - állva foglal helyet, így téve lehetővé, hogy könnyüszerrel kompenzálja a hajó mozgását egy-egy célkövetés alkalmával.

Mistral

SADRAL: A szintén tengerészeti alkalmazásra fejlesztett SADRAL hat légvédelmi rakéta indítását teszi lehetővé - teljes távirányítással.

Mistral

TETRAL: A legújabb fejlesztésü haditengerészeti indítóállvány szintén a már bevált távirányítás elvét alkalmazza, de már az újabb MISTRAL 2 rakétákkal (Létezik már az ettől még korszerübb MISTRAL 3 is - a szerkesztő kiegészítése) üzemel. Négy légvédelmi rakéta indítását teszi lehetővé, viszont a kisebb súly és méret alkalmassá tette a rendszert a könnyü naszádokra történő felszerelésre is.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.