2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Német-lengyel-francia együttműködés

Art of WAR  |  2015. 05. 28., 14:53

Németország két közös harcjármű-fejlesztési programot is indít NATO-szövetséges szomszédaival összefogva. A lépés nehezen lenne elválasztható az orosz hadsereg egyre látványosabb fejlesztésével és a feszült kelet-európai biztonságpolitikai helyzettel.

Bár néhány éve még népszerü volt az az elképzelés, hogy a harckocsik korszakának vége, a valóság erre látványosan rácáfolt. Németország és Franciaország a legsikeresebb európai harckocsi, a Leopard-család harmadik generációs tagjának közös fejlesztéséről tárgyal. Az 1979 óta hadrendben álló, számos országban rendszeresített Leopard 2 a folyamatos továbbfejlesztések ellenére váltótípusra vár. Bár a legújabb, 2010-ben bemutatott Leopard 2A7+ a világ harckocsijainak élvonalába emeli a német hadiipar büszkeségét, de az orosz T-14 Armata látványos felbukkanása csak megerősítette a politikai vezetés szándékát: új német harckocsi szükséges.

A hidegháború idején, az 1980-as évek első felében több mint 2000 német Leopard 2-es várta még a Varsói Szerződés haderejének támadását. Mára ez a mennyiség 240 harckocsira apadt, köszönhetően a Bundeswehr 1990 utáni, folyamatos leépítésének. A még hadrendben álló, modernizált A6-sok is elérik tervezett élettartamuk végét 2030-ra, így a csere elodázhatatlan. Még úgy is, hogy nemrég bejelentették: 103 darab, korábban a hadrendből kivont és letárolt Leopard 2A4-et aktiválnak és 2017-től modernizálva ismét használni fognak. Az új cél a 328 aktív állományban lévő, a Krauss-Maffei Wegmann segítségével egységesre modernizált Leopard 2-es. Kérdés, ez az A6-os, az újabb A7-es vagy egy még frissebb változatot jelent majd. A német védelmi minisztérium május 22-én nyilvánosságra került tervei szerint Lepoard 3 fejlesztési munkálatainak első lépcsője 2018ig tart, melynek során az elképzelések és a technológiai lehetőségek kidolgozása történik meg, a német vállalatok bevonásával.

A Leopard 2 gyártója, a Krauss-Maffei Wegmann hamarosan összeolvad a francia Nexter Systems hadiipari óriással. A két, nagy tapasztalatokkal rendelkező cég pedig nagy esélyekkel indul a Leopard 3-as fejlesztési és gyártási tenderén, főleg úgy, hogy komoly vetélytársa Európán belül nem akad. Lengyelország pedig egy 6x6-os kerékképletü, gumikerekes, úszóképes páncélozott csapatszállító jármü fejlesztésén dolgozhat együtt majd Németországgal. A lengyel Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) és az OBRUM a német Rheinmetall-Man Military Vehicles vállalattal írt alá szerződést az új, közös program elindításáról. A szerződés a tervezési, fejlesztési munkálatok mellett a prototípusok megépítéséről is szól. A leendő jármü tömege kisebb lesz 20 tonnánál, és legalább 3500 kilogrammnyi hasznos terhelést kell tudnia magával cipelnie.

A jármü tervezésénél felhasználják a 2001 óta az aszimmetrikus hadviselés területén összegyült lengyel és német tapasztalatokat, így a bent ülők védelmének maximalizálása lesz a tervezők legfontosabb feladata. A lengyelek szeme előtt a mára már teljesen elavult szovjet BRDM-2 váltótípusa lebeg, mely a hazai LOTR-program (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznania – Könnyü, felderítésre is alkalmas páncélozott szállítójármü) célja is. Lengyel részről a Rosomak, míg német oldalról a Boxer tapasztalataira támaszkodhatnak majd a mérnökök. A leendő gumikerekes csapatszállítót és felderítő jármüvet Lengyelországon belül gyártják majd. A tervek szerint a jármü bázisán számos feladatra alkalmas (parancsnoki, müszaki, sebesültmentő, aknavető-hordozó, páncéltörő stb.) változatot is kialakítanak. A jármü exportjogával mind a PGZ, mind a Rheinmetall rendelkezik majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.