2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az AK-47 gépkarabély

Art of WAR  |  2006. 10. 20., 14:31

Nincs a földön olyan, a fegyverekhez egy kicsit is értő személy, aki ne hallott volna az AK-47 gépkarabélyról. Láthattuk a vietnami háborúról szóló filmekben, amikor néhány amerikai katona eldobta a saját rendszeresített fegyverét, azért, hogy a zsákmányolt AK-val harcolhasson, de a mi honvédségünkben is Kalasnyikov típusú fegyver volt és van rendszerben. Sokan sokféleképpen írtak erről a fegyverről; most egy kicsit felelevenítjük, amit tudni érdemes róla.

Az AK-47 gépkarabély a katonák egyéni lőfegyvere. Az ellenség élőerejének megsemmisítésére szolgál. Orosz elnevezése Автомат Калашникова образца 1947 года, ebből az AK betüösszetétel jelentése: Automata Kalasnyikov, a 47 pedig 1947-et, a megjelenés évét jelenti.

Az AK-47

A kifejlesztés kezdetéről a történet úgy szól, hogy Mikhail Timofejevics Kalasnyikov  őrmester a II. világháborúban, egy sérülést követően kórházba került, és többféle kézifegyver terveit vetette papírra. 1944-ben már az IZHMASH gyárban egy félautomata karabély gyártását kezdik el, amiből aztán 1947-re kialakul az AK-47-es gépkarabély. Ezután ezt a fegyvertípust sokféleképpen továbbfejlesztik, és hadrendjükbe átveszik főleg a szocialista blokkhoz tartozó országok.

Kalasnyikov valamikor az 1940-es években

...és idősebb korban, napjainkban

A fegyver egyes- és sorozatlövés leadására alkalmas. A leghatásosabb tüz kiváltását rövid sorozatokkal lehet elérni. Emellett természetesen egyeslövést és hosszú sorozatokat is le lehet adni vele. A hosszú sorozatnak nincs sok értelme, mert elmozdul a fegyver csöve, és a lövedékek nem oda csapódnak be, ahova céloztunk. Látványos és vagány, de hasztalan lőszerpocsékolás. Az egyes- és sorozatlövés váltására egy tüzváltókar szolgál, melyet a fegyver jobb oldalán helyeztek el.

A FEGYVER FŐ RÉSZEI (a kép alapján)

1) zárkeret a gázdugattyúrúddal;

2) zár;

3) helyretoló szerkezet;

4) tisztítóvessző;

5) tokfedél;

6) gázdugattyú-vezető;

7) cső a tokkal, az irányzószerkezettel, a mellső ággyal a hátsó markolattal és a tusával.

 

A FEGYVER RÉSZLEGES SZÉTSZERELÉSE (AKM)

Az AKM gépkarabély még egyben 

A tár kivétele. Utána a töltetlenség ellenőrzése

A tisztítóvessző kivétele

A tokfedélrögzítő gomb megnyomása után (fent) a tokfedél levétele (lent)

A helyretoló szerkezet kiszerelése

A gázdugattyúrúd a zárkerettel alkatrész kiszerelése (zárral együtt)

A zár kiszerelése a zárkeretből

A gázdugattyú-vezető leszerelése (alul, felül)

Az összeszerelés fordított sorrendben történik!

A GÉPKARABÉLY MÜKÖDÉSE

A gépkarabély automata müködése a cső gázátömlő furatán átáramló lőporgázok gázdugattyúra kifejtett hatásán alapszik.Lövéskor a lövedék után áramló lőporgáz a csövön lévő gázátömlő furaton keresztül a gázdugattyú-vezető csőbe áramlik, és nyomást gyakorol a gázdugattyú mellső részére, ami hátralöki a gázdugattyút a zárkerettel és a zárral együtt. A zár hátrasiklása közben kireteszeli a csőfuratot, kihúzza a hüvelyt a töltényürből, majd kiveti. A zárkeret összenyomja a helyretoló rugót, és felhúzza a kakast. A helyretoló rugó a hátsó helyzetből mellső helyzetbe löki vissza a zárkeretet a zárral együtt. Előrehaladáskor a zár a soron következő töltényt a töltényürbe löki. A zár mellső helyzetben reteszeli a csőfuratot (forogva), és a kakas ráüt a zárban elhelyezett ütőszeg végére. Az ütőszeg másik vége, a gyuszeg pedig a töltény csappantyújára csap, és kiváltódik a lövés.     

TECHNIKAI ADATOK

Ürméret: 7,62 mmA fegyver hossza: 870 mmA cső hossza: 415 mmTár tölténybefogadó képessége: 30 db Irányzott lőtávolság (max.): 800 m Súlya/üres tárral: 4,3 kgSúlya/teli tárral: 4,876 kg Elméleti tüzgyorsaság: 600 lövés/percA lövedék kezdősebessége: 710 m/sA lövedék ölőhatása: 1500 m-igHatásos lőtávolság: 400 m-igVáltozatai: AK-47, AKSZ, AKM, AKMSZ, RPK, AK-74, AK-101, AK-102, AK-103, AK-107, AK-108

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.