2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Arrow 2 ballisztikusrakéta-elhárító rendszer

Art of WAR  |  2006. 08. 08., 09:22

Cikksorozatunkban folytatjuk a libanoni háború fegyvereinek bemutatását. Arra az esetre, ha a Hezbollah úgy gondolná, nagyobb hatótávolságú rakétákat is bevetne izraeli célpontok ellen, megvan a hatásos gyógyszer: az Arrow 2 rakétaelhárító rendszer.

Az Arrow 2 ballisztikusrakéta-elhárító rendszert az Israel Aircraft Industries, MLM Division részlege gyártja az Izraeli Védelmi Erők számára. A Homa vagy Fence elnevezésü rendszerből két üteg müködik Izraelben. Az egyiket Tel-Aviv közelében, a másikat Haifától délre telepítették. Az első üteg 2000-ben kezdte meg müködését, a második pedig 2002-ben. A rendszer fejlesztése 1988-ban kezdődött, amikor a US Department of Defense Strategic Defense Initiative szerződött az Electronics Division of Israel Aircraft Industrieszel, hogy építse meg a Chetz-1 (héberül Arrow 1) ballisztikusrakéta-elhárító rendszer tesztpéldányát. A tesztek pozitív eredményt hoztak, és elkezdték gyártani a rendszert. 

Vetőcső és rakéta együtt a képen (Arrow 2)

Az Arrow 1 súlya 2000 kg volt. A használat során bebizonyosodott, hogy egy könnyebb eszközre van szükség. Megkezdték az Arrow 2 fejlesztését, melynek súlya 1300 kg lett. Az új rendszer tesztjét 1995-ben kezdték el. Az Arrow 2-vel 14 tesztlövészetet hajtottak végre, melyből 9 a teljes rendszert vizsgálta. A hetedik próba volt az, amikor nem szimulált rakétatámadással, hanem valódi ballisztikus rakétával próbázták a rendszert. 2004 júliusában egy Scud-B kis hatótávolságú rakétát kellett megsemmisíteni a röppályáján. Egy teljes Arrow üteget szállítottak a Point Mugu tengerészeti tesztpályára Kaliforniába. A Scud-B-t a rendszer befogta, és az Arrow rakéta megsemmisítette a Scud-B-t 40 000 m magasságon. A második teszt 2004 augusztusában volt, és szintén sikerrel végződött. A folyamat 2005 decemberében zárult le. A rakétarendszer idén állt rendszerbe Izraelben.

Egy rakétaüteg 4-8 kilövőállványból (állványonként 6 vetőcsőből) áll. Tüzszakaszonként tartozik hozzá egy teherautóra szerelt Mogyorófa nevü indítórendszer és szintén egy teherautóra szerelt kommunikációs központ. Egy tréleren helyezkedik el a Citromfa nevü tüzvezető központ. A rendszerhez tartozik még a Zöld fenyő nevü radarrendszer.

Hat vetőcső a tréleren

A kommunikáció mikrohullámú és rádió-adatátvitellel valósul meg, ennek köszönhetően a kilövőállvány 300 km-re is elhelyezkedhet a radartól és az irányítórendszertől, és még akkor is müködik.

Az Arrow 2 rakéta

A rakétát szilárd hajtóanyagú indítótöltet löki ki a konténerből, és egy szintén szilárd anyagú rakétahajtómü juttatja célba. Kilövéskor az első hajtómü kiröpíti a rakétát a csőből, majd beindul a második, és kb. 9 Mach sebességre gyorsítja fel azt. A röppályán a hajtómü tolóerővektorát eltérítő rendszer müködik, így pontosabb a manőver. 

A rendszerben az a különleges, hogy el lehet indítani a rakétát anélkül, hogy a megsemmisítendő rakéta röppályáját és a röppályák keresztezési pontját (egymásba csapódást) pontosan ismernék. Minél több adatot gyüjt a radar, annál jobban pontosítja a tüzvezető rendszer az Arrow rakéta röppályáját.  

Amikor a rakéta a cél közelébe ér, robbanótöltete felrobban, és 50 m-es sugarú  körön belül repeszei megsemmisítik a támadóeszközt. A rakéta hatásosan használható a 10-50 km közötti magasságon támadó légi célok ellen. A maximális hatótávolsága 70 km, maximális repülési távolsága 90 km.

Az Arrow 2 ballisztikusrakéta-elhárító rendszer müködési rajza

Az Arrow rakéta képes 4 m-es távolságra megközelíteni a célt, és felrobbantani azt

A Zöld fenyő nevü célfelderítő és rakétairányító radar

The Elta Electronic Industries, mely az IAI Electronic Group leányvállalata. fejleszti a Zöld fenyő korai célfelismerő és Arrow rakétát irányító rendszert. A radarhoz tartozik egy szállítóeszköz, melyre a radarernyő van szerelve, az energiaellátáshoz szükséges generátor, a hütőrendszer és a radarkontrollközpont.

A radar egy fázisvezérelt eszköz, mely az L-band üzemmódban, a 500-1000 MHz közötti tartományban müködik.

Képes a célokat 500 km-es távolságnál is érzékelni, és alkalmas azok megcélzására, akkor is, ha 3000 m/s-mal repülnek. A radar 4 m-es pontossággal irányítja az Arrow rakétát a cél közelébe.

 

A Zöld fenyő nevü radar

A Citromfa nevü tüzvezető rendszer

A Tadiran Electronics Limited a Citromfa nevü tüzvezető rendszer gyártója. A Citromfa  tréleren elhelyezkedő számítógépes központja begyüjti a radar által szolgáltatott információkat, és számítógép segítségével teljesen önállóan kiszámolja a repülési adatokat és röppályaelemeket.

Amikor a radar közeledő rakétát észlel, a Citromfa számítógépen megjeleníti a kilövési helyet, a rakéta pozícióját és annak röppályáját. Ezután kiszámolja a még biztonságos megsemmisítési pontot, azaz megrajzolja a röppályák keresztezési helyét. A rendszer egyszerre 14 keresztezési pontot tud kiszámolni egy időben.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.