2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 39 M és 43 M Király géppisztoly

Art of WAR  |  2006. 08. 23., 07:20

Közkívánatnak teszünk eleget, amikor bemutatjuk a magyar Király géppisztolycsaládot. Sokan hiányolták, hogy erről a korában méltán híres fegyverről nem sok leírást lehet találni. Most eleget teszünk kérésüknek.

A fegyver nevét nem azért kapta, mert király volt a maga kategóriájában, hanem a tervezőjét hívták így. Azonban méltán nevezhetjük az akkori géppisztolyok királyának is. Ez a két típus a magyar fegyvergyártás legnagyobb sikereként tekinthető, sok tekintetben felülmúlta a német MP-40-t és a szovjet PPS-t. A tervező neve sajnos a magyar szokásoknak megfelelően hazánkban többé-kevésbé feledésbe merült. Külföldi szakirodalmakban több információhoz lehet jutni, mint a hazai kiadványokban.

 A 39 M géppisztoly komoly tüzerőt képviselt, a magyar katonák kedvelt harceszköze volt

Dedai Király Béla 1880-ban született Budapesten. Tanulmányait a Müegyetemen végezte, itt szerzett gépészmérnöki diplomát 1902-ben. Az egyetem falain belül maradt, mint tanársegéd, az első világháború kirobbanásáig. Mint tartalékos tüzértiszt vonult be a császári és királyi seregbe. A Monarchia széthullása után Svájcba ment, ahol a SIG fegyvergyár tervezőmérnöke lett. Többek között nevéhez füződik a Neuhausen gépkarabély megalkotása is. Hazajött Magyarországra, és 1929-től a Danuvia fegyvergyár munkatársa lett. Az általa tervezett Neuhausen gépkarabély terveinek módosításával alkotta meg a 39 M géppisztolyt.A fegyver ürméretét úgy alakította ki, hogy az alkalmas legyen a magyar honvédségben rendszeresített 9 mm-es Mauser lőszer kilövésére. A cső hossza 500 mm, a fegyver teljes hossza 1050 mm lett. Tömege nem érte el az 5 kg-ot, még töltött tárral sem. A sorozat mellett egyeslövés leadására is alkalmas volt. A lövedék torkolati sebessége 450 m/s, tüzgyorsasága sorozatlövés esetén 730 lövés/perc lett. Érdekes megemlíteni, hogy a német MP-40 500 lövés/percre, míg a szovjet PPS csak 100 lövés/percre volt képes, míg a lövedék torkolatsebessége a szovjet típusnál 500 m/s, a német típusnál 381 m/s körül alakult. A Király géppisztoly érdekessége volt, hogy a 40 lőszer befogadására alkalmas szekrénytárat a fegyver alá lehetett hajtani, vagyis úgy funkcionált, mint egy válltámasz. A fegyver nagyszerüsége az egyszerüségében rejlett. Nem volt nagyon igényes, amely a gyártás mellett a karbantartást is megkönnyítette. Míg a német típusok harctéren a karbantartások lehetőségének csökkenése miatt gyakran meghibásodtak, addig a magyar géppisztoly müködőképessége nem csökkent. A forradalmi újítás azonban a késleltetett súlyzárban rejlett, amit még a német hadiipar sem ismert. Ezt a rendszert a feltaláló tiszteletére még ma is Király-féle félszabadon hátrasikló súlyzárnak nevezik.

 A 43 M gépkarabélyt a behajtható válltámasznak köszönhetően az ejtőernyősök is tudták alkalmazni

A 39 M géppisztolyból kevés darab készült, mert a gyártási folyamat gyorsítása, illetve a tapasztalt hibák kijavítása érdekében átálltak a már terveiben létező 43 M géppisztoly gyártására. Az alaptípustól eltérően az új változatot már kihajtható válltámasszal gyártották. Csökkentették a cső hosszát 425 mm-re, ezáltal a fegyver teljes hossza is csökkent, kihajtott válltámasszal 953 mm lett. A 39 M géppisztoly tára gyorsan kopott, ezért az anyagminőségen változtatni kellett.

 A két típus egy-egy megmaradt példánya

A fegyver 1942-re elkészült, de anyaghiány miatt a sorozatgyártás csak 1944 januárjában indult meg. Ebből a típusból lényegesen több készült, mint elődjéből. Az új fegyver a külföldi szakemberek tetszését is elnyerte. Egyes vélekedések szerint a kor legmodernebb konstrukciója volt. Szomorú, hogy Király Béla 1945-ben elhagyta az országot, és sohasem tért ide vissza. A szocializmus ideje alatt nemkívánatos személynek számított, és munkássága sem kapta meg a méltó elismerést.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.