2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izraeli magyarázatok a szíriai légvédelmi rakéta elfogásával kapcsolatban

Art of WAR  |  2017. 04. 06., 09:07

Sikertelenül támadta a szír légvédelem az izraeli vadászgépeket.

  • Az Arrow 2-t valóban első ízben alkalmazták a szír SA-5 ellen
  • Az izraeli légvédelem nem fog habozni egy esetleges fenyegetéssel szemben
  • Az Arrow rendszert nem légvédelmi rakéták ellen fejlesztették ki

Az izraeli légierő egy magas rangú tisztje a március 17-i művelettel összefüggésben adott magyarázatában elmondta, hogy a szíriai SA-5 (NATO kódja SA-5 Gammon, a Szovjetunióban a 60-as években kifejlesztett SZ-200 honi légvédelmi rakétarendszer) földi telepítésű légvédelmi rakéta nem szokványos elfogása a nem erre a célra kifejlesztett Arrow (Nyíl) fegyverrendszerrel történt. 

A riportereknek tartott tájékoztatójában a katonatiszt elmagyarázta, hogy a szíriai légvédelmi rakétát szír területről, az onnan bevetésről visszatérő izraeli vadászrepülő ellen lőtték ki, amit magassága, távolsága és röppályája  alapján Scud típusú ballisztikus rakétafenyegetésként értékelt az ilyen célok megsemmisítésére kifejlesztett Arrow 2 típusú rakéta.

„Nem Scud osztályú fenyegetés volt. Azonban a mi szempontunkból nem számít, hogy ez egy földi telepítésű légvédelmi rakéta volt. Mivel úgy viselkedett, mint egy több tonnás ballisztikus rakéta – amelynek harci része meghaladja a száz kilogrammot – nem engedhettük meg, hogy lakott területeket veszélyeztessen”- nyilatkozta a tiszt.
A veszély mértékét firtató kérdéssel kapcsolatban adott válaszában megerősítette, hogy a közös izraeli-amerikai program keretében fejlesztett Arrow 2-t valóban első ízben alkalmazták a szír SA-5 ellen. „Ebben az esetben, úgy viselkedett, mint egy ballisztikus rakéta”- tette hozzá.

Egy másik katonatiszt a március 17-én végrehajtott támadással kapcsolatban később adott magyarázatában kifejtette, hogy Szíria több SA-5 légvédelmi rakétát indított dél-nyugati irányba, a Hezbollah (libanoni, síita politikai és félkatonai szervezet) libanoni fegyverarzenáljaként azonosított nagy értékű célok (high-value assets) elleni sikeres légicsapásból visszatérő izraeli F-15I vadászrepülőgépek ellen. 

A kritikákra adott válaszul, melyeket Ehud Barak korábbi miniszterelnök és védelmi miniszter a hétvégén fogalmazott meg, miszerint Izraelnek nem kellett volna az Arrow fegyverrendszert használnia az izraeli légierő magas rangú tisztje megjegyezte, az izraeli légvédelem nem fog habozni egy esetleges fenyegetéssel szemben.

„Nincs kétségem afelől, hogy feladatunk észlelni és elhárítani az ilyen típusú fenyegetést, és mi pontosan ezt tettük péntek reggel. Az irányításom alatt álló légvédelmi erőink feladata, hogy megvédjék Izrael lakosságát. És ez történt a múlt héten, mikor a Szíria által indított rakéta egy Izrael ellen irányuló ballisztikus rakétafenyegetésnek tűnt”- nyilatkozta a tiszt.

Mivel az Arrow rendszert nem légvédelmi rakéták ellen fejlesztették ki, ezért az adatbázisa nem is tartalmazza a légvédelmi rakéták adatait, amelynek alapján pályáját automatikus követésbe fogja és megbecsüli a beérkező ballisztikus rakéta becsapódási pontját. Emiatt fordulhatott elő, hogy korábban a szakértők azt feltételezték, hogy a cél, amit március 17-én a kora reggeli órákban befogott az Arrow rendszer egy Scud osztályú rakéta lehetett.

Az akkor rendelkezésre álló csekély információ alapján a szakértők meglepődtek, hogy Izrael Arrow típusú rakétát indított egy légvédelmi rakéta ellen, ami látszólag nem jelenthetett veszélyt az országra nézve, tekintettel arra, hogy a légvédelmi rakéta célja Izraeltől több száz kilométerre műveletet végrehajtó izraeli vadászgépek lelövése volt. Megjegyezték azt is, hogy az SA-5 rendszert alapvetően úgy fejlesztették, hogy közvetlen találattal pusztítsa el az ellenséges légi célt vagy néhány másodperccel a hajtómű kiégése után semmisítse meg önmagát, mintsem sértetlenül folytassa repülési profilját, ami alapján megegyezne a Scud osztályú célokkal.

Válaszul a tiszt magyarázatára egy szakértő itt megjegyezte, a Szíriában indított SA-5 lehet, hogy nagyon régi lehetett, és ily módon még nem rendelkezett önmegsemmisítővel. 

„Meg kellett volna semmisítenie önmagát. Viszont ez egy öreg rakéta és valószínűleg egy darabban maradt. Ebben az esetben, ha bizonyos idő múlva nem semmisítette meg önmagát, a tömege az elejében összpontosult és ez stabil testet eredményezett, nagy szárnyakkal és vezérsíkokkal…minden tekintetben egyezve egy ballisztikus rakéta röppályájával”- mondta Uzi Rubin, az Izraeli Rakétavédelmi Szervezet korábbi vezetője.

„Most már minden teljesen érthető. ... Kétségtelen, hogy az Arrow rendszer szoftvere elég rugalmas ahhoz, hogy váratlan helyzetekkel is megbirkózzanak”- tette hozzá. „Ez egy lenyűgöző eredmény, amelyre mindnyájunknak nagyon büszkének kell lennie.” 

Fordította: Kolozsi Tamás őrnagy

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.