2024. 04. 13. szombat
Ida
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lánctalpas tanulók

Lánctalpas tanulók
honvedelem.hu  |  2021. 06. 15., 14:33
Lánctalpas tanulók

Gálosi Patrik hadnagy, az MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljánál a 3. század 1. szakasznak parancsnoka. A fiatalember már kiskora óta a gépek szerelmese. Nos, ezt az érzést igazán át lehet élni egy 55 tonnás lánctalpasban…

Gálosi Patrikot 2020. augusztus 20-án avatták hadnaggyá, így a zászlóaljnál „új embernek” számít. Ennek ellenére már oktatja katonatársait a Leopard 2A4HU harckocsik kezelésére, hiszen a fiatal tiszt saját maga is több, részben külföldi tanfolyamon vett részt. Ebben persze komoly segítséget jelentett, hogy Tatára már középfokú német nyelvtudással érkezett…

Nem meglepő, hogy a hadnaggyal a zászlóalj egyik hangárépületében ültünk le beszélgetni. „Mindenáron harckocsizó akartam lenni, hiszen nagyon szeretem a gépeket. Otthon, édesapámmal egy kis műhelyt is üzemeltetünk” - emlékezett vissza szerszámokban gazdag gyermekkorára Gálosi hadnagy. A Kossuth-tér lélekemelő avatási ünnepsége után a harckocsizó alegységnél kapta meg első beosztását. Szintén frissen avatott tiszttársával együtt beosztották őt az új haditechnikára felkészítő, első tanfolyamra. Az első két hét során még Tatán ismerkedtek meg a Leopard 2A4-es harckocsi jellegzetességeivel, természetesen az alapoktól indulva. „Megtanultuk, hogyan néz ki a gép, hogy kell kinyitni a búvóréseket, a búvónyílásokat, hol találthatóak a munkahelyek a Leopard belsejében, hogyan néz ki a küzdőtér” – mesélte.

Ezt követte egy újabb, szintén két hetes képzés az osztrák hadsereg 14. harckocsizó zászlóaljánál, az ausztriai Welsben, ahol a töltőkezelői és az irányzói tevékenységeket tanulták meg, német instruktorokkal és az osztrák bajtársaik segítségével. A képzést töltőszimulátor is segítette: a teremben elhelyezett torony minden egyes részegysége ugyanúgy működik, mint a harckocsira épített „igazi”. Csak éppen kívülről az oktatók pontosan tudják figyelni azt, hogy a képzés alatt álló katona mit csinál a toronyban: irányítani, segíteni tudják a megfelelő gyakorlat elérésében. „Ausztriában megtanultuk a harckocsiágyú töltését, az irányzással kapcsolatos feladatokat: azt is megtapasztalhattuk, hogy a T-72-eshez képest milyen finoman mozdul a harckocsi az irányzásnál” - tette hozzá a hadnagy.

Nem véletlenül került szóba a még hadrendben álló „hetvenkettes”, hiszen a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán töltött esztendők során ezzel a típussal ismerkedtek meg a fegyvernem alapjaival. „Ezzel tanultam meg vezetni, lőni, illetve erre kaptam harcászat kiképzést is – így nálam is megvolt az első lépcső, amit Horváth Sándor alezredes, zászlóaljparancsnok említett” - emelte ki a hadnagy.

Mentőövet jelentett a kiképzésre használt Leopard 2A4-esek megjelenése Tatán. Nem csupán egy új eszköz érkezett, de maga a harckocsizó fegyvernem kapott új életet 2020 júliusában, az első négy lánctalpas beérkezésével.
bővebben ...

Az immár kiképzett töltőkezelők és irányzók a tanfolyam végén Szomódon is bemutatták, mit is tanultak Welsben. Nem is akárhogy: 98 százalékos találati arányt értek el a frissen átképzett harckocsizók. Nem jelentett akadályt a ferdén haladó pályán távolodó, mozgó célok leküzdése sem. Igaz, Gálosi Patriknak - saját bevallása szerint - fiatal hadnagyként azért kicsit küzdelmes volt a megfelelően pörgős ritmus felvétele. Nem csak a katonák, a gépek is siettek. „Amikor az ember benn ül a gépben, 40 kilométeres sebességgel megy az indítóponttól a 700-as fordulóig és közben kettő vagy négy harckocsi lő egy vonalban… Akkor az eléggé nagy adrenalinlöketet ad” - emlékezett vissza erre a mozzanatra a fiatal tiszt. „Kihívás, hogy hátramozgásnál a parancsnok irányítja a vezetőt. Tolatva, 30 kilométeres sebességnél kinn a fejem a búvónyílásból és a másik harckocsi mellettem épen egy célt küzd le az ágyújával… Akkor azért a légnyomás kicsit megmozgatja az ember fejvédőjét” – mondta nevetve.

Nem tette könnyebbé a zászlóalj, így a képzés alatt állók életét a COVID-19 vírus okozta világjárvány sem. Számos plusz feladatot kellett ellátniuk a tatai katonáknak is. A szakmai munka és a képzés azonban nem áll le: idén áprilisban ismét Wels és a „tizennégyesek” vártak Gálosi hadnagyra és társaira. „Jó volt visszamenni, hiszen már voltak ismerősök, az előző képzésből. Ekkor a harckocsi kezelői szintű üzemeltetésére, illetve a vezetésére képeztek ki minket. Megtanultunk minden: a vezetéstechnikai sajátosságokat, a karbantartási feladatokat, minden egyebet” – tudtuk meg.

Most ennek a képzésnek a hazai koordinálása a hadnagy feladata. „A Welsben szerzett tapasztalatok alapján, az osztrák kiképzőktől kapott tananyagokat, ismereteket felhasználva, de a magyar szabályok szerint végezzük a harkocsivezetők, csoportonként tíz fő képzését. Egy hosszú folyamat elején állunk még, de mindent megpróbálunk annak érdekében, hogy minél gyorsabban és minél szakszerűbben legyenek kiképezve a katonáink” - mondta.

S hogy milyen volt legelőször a Leopard 2A4HU-ba ülni? „Furcsa” – hangzott el a gyors és határozott válasz. Jól látható, hogy az A4-esek tervezése alatt fontos szempont volt a kezelőszemélyzet védelmének és komfortérzetének biztosítása. „Amikor beül az ember, mondjuk a parancsnok munkahelyére, akkor látni: minden le van takarva szépen gumival, nem lóg ki semmilyen éles dolog sehonnan. Ezek mind-mind olyan apróságok, amelyek bizony nem csak a kezelőszemélyzet kényelmét, de a morálját is emelik akár egy egyszerű harcászati begyakorlás alatt vagy egy lövészet alatt is. Nem azzal kell foglalkozni a katonának, hogy már megint beleakadtam ebbe a kiálló dologba, hanem teljesen a feladatra tud koncentrálni” – sorolta.

A vezetést is meg lehet szokni. „A T-72-es harckocsinál a vezető elől a páncéltest közepén ül, de én keveset vezettem ezt a típust, így egy kicsit könnyebb volt átállni a Leopard-ra. Itt jobboldalt ülök – mi pedig az autókat a bal oldalról vezetjük, tehát azért szokatlan marad a helyzet. Elsőre ez is furcsa volt, de az osztrák katonák megtanították nekünk, hogy a harckocsira hol és milyen, a vezetést segítő eszközök vannak felerősítve és ezek használatával hogyan lehet a kocsit biztonságosan az úton tartani és ott irányítani” – mesélte.

Tizenkettőre növekedett az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál szolgálatot teljesítő Leopard 2A4HU harckocsik száma, miután december 1-én, kedd hajnalban újabb két lánctalpas érkezett Tatára. Ezzel teljessé vált az alakulat harckocsi-kiképzést szolgáló technikai eszközparkja.
bővebben ...

A welsi képzés ideje alatt a magyar katonák közúton is vezethették a Leopard 2-eseket, hiszen az allensteigi központi gyakorlótéren ilyen célokra épített utakon gyakorolhattak. „Hidakon hajtottunk át, kereszteződéseben nagy és kis ívben kanyarodtunk, gyakoroltunk mindent. Van rajta indexlámpa, elakadásjelző, mint a személyautókon is…” – sorolta fel a harckocsik egy kevéssé ismert felszerelését a hadnagy. „Nem nehéz a vezetése, de oda kell figyelni rá. Ha a vezető nem kapta meg a megfelelő képzést, akkor azért sok mindent el tud rontani” – tette hozzá.

A jót könnyű megszokni - tartja a mondás és a kiképzéssel foglalkozó hadnagy is ezt erősíti meg. A jelenleg átképzésen lévő, altisztek és legénységi állományú katonák már rendelkeznek T-72-es „előélettel” és képzettséggel. Nem kell nekik elmagyarázni, mi az a futógörgő, hol van és mire jó – húzta alá Gálosi hadnagy. Persze vannak olyan részegységek is, melyeket a T-72-es harckocsiba nem építettek be, így mindenki számára újdonságnak számítanak. Ilyenkor jönnek a kérdések, s persze a válaszok, az erőteljes jegyzetelések.

„Nagyon lelkesek, motiváltak, hiszen már várták, hogy megkapják a képzést az új technikára. Úgy veszem észre rajtuk, hogy a maximumot teszik bele a közös munkába és mindent megtesznek azért, hogy mindent megtanuljanak a Leopard 2-esről. Hiszen ez az új eszköz és végre foglalkozhatnak vele…” – zárta a beszélgetést a fiatal tiszt.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.
2024. 04. 05., 13:00
A Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága köszöntötte csütörtökön a 100 éve született Tóth Lajost.

  JETfly Magazin

2024. április 12-én, pénteken nem sokkal fél 10 után érkezett meg Kecskemétre a magyar részre készült, PT-ZHP ideiglenes lajstrommal ellátott KC-390-es katonai szállítógép. Helyszíni fotókkal frissítjük cikkünket!