2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 395 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Védett nagyvadak - Láthatatlan páncélzat

Védett nagyvadak - Láthatatlan páncélzat
Trautmann Balázs  |  2018. 10. 30., 13:00

Az Amerikai Egyesült Államok hadserege igen lassan reagált a hadműveleti területek változásaira, legalábbis ami a harcjárművek aktív védelmét jelenti. Egészen mostanáig megbíztak az M1A2 Abramsok réteges, vastag páncélzatában. Ma már azonban a katonai vezetés is belátja: szükség van a speciális védelmi rendszerekre.

Olyannyira, hogy nem is a hagyományos utat választották: rendhagyó módon egy másik ország már meglévő és bizonyítottan jól működő megoldását ültetik át első lépésben a saját harckocsikra. Természetesen a távolabbi tervek egy ízig-vérig hazai rendszer kifejlesztését és alkalmazását célozzák meg, de most gyorsan kellett valami, ami már bevált. Ennek a sietségnek egyrészt az iraki és szíriai tapasztalatok (az iraki hadseregnek átadott Abrams-ok sérülékenysége, továbbá a szír polgárháború szíriai és török harckocsi-veszteségei), másrészt az Európában egyre komolyabban vett keleti fenyegetés az oka.

A Trophy az izraeli Namer típusú nehéz csapatszállító járműveket is védi.

Látni és lőni

A második világháborúban és az azt követő évtizedekben is elsősorban a páncélzat vastagsága és minősége versenyzett a páncéltörő ágyúk lövedékeinek képességeivel. Ez a küzdelem az irányított harckocsi-elhárító rakéták megjelenésével és sikeres alkalmazásával dőlt el végleg – minderről az 1973-as jom kippuri háborúban győződhettek meg az izraeli harckocsizók. A kumulatív hatású rakéták és rakétahajtású gránátok ellen először a reaktív pótpáncélzattal vették fel a küzdelmet. A modern, tandem robbanófejes rakétákkal, gránátokkal szemben (ahol az első, kisebbik töltet a pótpáncélzatot semlegesíti, majd a második, fő robbanótest a már védtelen páncélzatot égeti át) azonban már ez is kevés.

Ennek köszönhetően több, a harckocsik tervezése és műveleti alkalmazása területén komoly tapasztalatokkal rendelkező ország is az aktív védelmi rendszerek felé fordult. Ezek közös alapelve az, hogy a harcjárművek ellen indított páncéltörő rakétát vagy gránátot a lehető legnagyobb távolságból és a legnagyobb biztonsággal észlelni kell, hogy a megfelelő pillanatban meg lehessen semmisíteni azt. Ez persze korántsem egyszerű feladat: főleg nem városi környezetben, márpedig a 21. század eddig eltelt közel két évtizedében jellemzően ott zajlanak a harci cselekmények. Ekkor egyrészt nagyon kis távolságból érkezhet a gyilkos csapás, emiatt az észlelésre és a reagálásra nagyon kevés idő jut, másrészt a saját erők és a polgári lakosság is a védekező töltet repeszeinek áldozatául eshet.

A modern aktív védelmi rendszerek számára a fenyegetés bárhonnan érkezhet.

Az okos Trófea

A harckocsizó hadviselésben élen járó, 1948 óta óriási tapasztalatokra szert tett Izraelben több aktív védelmi rendszert is kifejlesztettek a hadsereggel és a kormánnyal szorosan együttműködő védelmi ipari vállalatok. Az amerikai hadvezetés tehát nem véletlenül fordult közel-keleti stratégiai szövetségeséhez. A Rafael Advanced Defense Systems és az Elta közös munkájának gyümölcse, a Trophy (Trófea) már közel ezer harckocsit és páncélozott járművet védelmez, 2014 óta éles harcokban is. A rendszer „szeme” az F/G hullámhosszon működő Elta EL/M–2133 kis hatótávolságú radar. A járművön elhelyezett négy antenna teljes lefedettséget biztosít, feladata a közeledő rakéták, gránátok észlelése, azonosítása. Ha a repülő objektum veszélyes (és például nem egy elhajított tégla vagy kő), akkor az a két, forgó indítóegységből a megfelelő időpontban kilőtt, apró robbanótöltettel fog találkozni. A Trophy specialitása, hogy a járműhöz igen közel engedi az ellenséges rakétát, s csak ott rongálja vagy semmisíti meg. A mérnökök szerint ezzel sikeresen védi a harckocsi vagy a jármű körül elhelyezkedő saját erőket, hiszen a repeszek többsége így a páncélzatnak fog csapódni. Ezzel együtt az izraeli lövészkatonák harcászati eljárását megváltoztatták, így a Trophy-t alkalmazó Merkavákat nem szorosan, hanem biztonságos távolságból követik a gyalogosok.

A gyártó szerint a rendszer egy időben több veszélyes, repülő objektumot is képes felderíteni és követni, míg a modernizált változat egyszerre több védőtöltetet is indíthat, külön célok ellen. Ez főleg a városi környezetben történő hadviselés esetén fontos képesség.

A 2017-ben lezajlott, sikeres tesztek után a Leonardo DRS 193 millió dollár értékben szállíthat az M1A2-es Abrams-okra optimalizált Trophy-ból, kielégítve az „azonnali műveleti igényeket”. Szakértők szerint ez elsősorban az európai hadszíntérre vezényelt, illetve a Közel-Keleten szolgáló vagy előretolt raktárbázison tárolt, bevetésre váró nehéz harckocsikat jelentheti. A leszállítandó rendszerek pontos száma nem ismert, de az összes Abrams védelmét csak egy későbbi időpontra tervezik.

A Patria AMV védelmére is alkalmassá tehető az AMAP-ADS.

Az orosz változat

Az nehezen lett volna elképzelhető, hogy az amerikai hadsereg számára a másik, szóba jöhető állam, Oroszország szállítson aktív védelmi rendszereket. A világ legelső, hadrendbe állított ilyen eszköze pedig az orosz mérnökök munkája. A Sipunov tervezőiroda 1977–78-ban kifejlesztett terméke a 1030M-01 komplexum nevet kapta, de a szovjet tengerészgyalogság már Drozd néven rendszeresítette. Nem véletlen az elsőség: a Varsói Szerződés óriási harckocsifölénye ellen a NATO egy esetleges európai háborúban leginkább a gyors, mozgékony földi és légi járművekről indított, illetve a gyalogság hordozható irányított páncéltörő rakétáira támaszkodott volna.

A Drozd a T–55AD és T–62D közepes harckocsikat védte, a 70–700 m/s sebesség között közeledő tárgyakat figyelő, kisméretű radarjának és a 107 milliméter űrméretű 3UOF14 rakétáinak segítségével. Ez utóbbi mérete miatt természetesen a mai, modern rendszerekhez képest sokkal kevesebb, támadás elhárítására elegendő védekező töltetet lehetett helyezni a torony oldalaira épített indítócsövekbe. A nagy méret nagy robbanást is jelentett: ezért a hadsereg nem is rendszeresítette, hiszen nagyon veszélyes volt a saját, a megtámadott jármű környékén harcoló lövészkatonáira. Az afganisztáni tapasztalatok szerint 80 százalékos hatékonysággal működött, de csak a torony előtti 60 fokos szögben közeledő rakéták, gránátok ellen. A Drozd utódja végül a Kontakt–5 reaktív pótpáncélzat lett. Az 1100 kilogramm tömegű Arena már egy sokkal modernebb eszköz. Az 1994-es csecsenföldi hadjárat óriási harcjármű- és embervesztesége hatására az orosz katonai vezetés felkérte a Kolomeszkoje tervezőiroda mérnökeit, hogy dolgozzanak ki egy új aktív védelmi rendszert. Természetesen ebben az esetben is egy kis hatótávolságú felderítőradar jelzi a veszélyt, majd a közeledő rakétákat 26, egyenként indítható védőtöltet segítségével igyekszik megsemmisíteni még a becsapódás előtt, nagyjából 50 méteres távolságban. A rendszer 300 fokos lefedettséget biztosít, egyedül a torony hátsó része védtelen. Bár több járművel (T–80UM-1 harckocsi, BMP–3M modernizált gyalogsági harckocsi) is tesztelték, a magas költségek miatt Oroszország nem állította hadrendbe. Dél-Korea a hazai gyártású K2 Black Panther harckocsikat tervezte védeni Arena-val, de a 2006-os árakon 300 ezer dolláros egységár miatt lemondtak erről.

A modern Arena-rendszer még vevőre vár.

Németország, egészen pontosan a Rheinmetall és az IBD Deisenroth cég közös leányvállalata a moduláris felépítésű AMAP-ADS típussal lépett be az aktív védelmi rendszerek piacára, egyelőre mérsékelt sikerrel. A tervezés során fontos szempont volt, hogy az eszköz minél többféle és eltérő méretű járműre telepíthető legyen, így az a 4×4-es könnyű páncélozott szállítójárműtől a Leopard 2-es harckocsiig skálázható. A mérnökök szerint a kifejezetten városi, kis területen zajló hadműveletekre optimalizált fegyverzet képes az akár 10–15 méteres távolságból indított rakétákat, gránátokat is semlegesíteni. Itt elektrooptikai rendszer keresi és azonosítja az indított fegyvert a radar helyett, a felderített célokat pedig egy koncentrált lézersugárral semmisítik meg. Az AMAP-ADS-t is számos nyugati járműtípuson (TPz Fuchs, Marder, CV90, Patria AMV, Iveco LMV) tesztelték, de az eddigi érdeklődéseket megrendelés egyelőre nem követte a potenciális vásárlóként számon tartott nyugat-európai hadseregektől.

 

 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.
2024. 04. 16., 10:37
Tizennyolc nemzet hallgatóinak részvételével kezdődött a 44. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam április 8-án, az MH Béketámogató Kiképző Központban.
2024. 04. 15., 13:26
Harckocsi vezetési gyakorlatot tartott az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Szomódon, április 9-én. A tatai katonák a „harcmezők királyával”, a Leopard 2A4HU típusú harckocsival manővereztek a változatos terepen.
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.

  JETfly Magazin

Folytatódik a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat Nagykanizsán, a Halis István Városi Könyvtárban: 2024. április 24-én, 18 órától az egyik legeredményesebb magyar vadászpilótáról, vitéz nemes Molnár László főhadnagyról hallgathatunk meg egy előadást.