2025. 05. 19. hétfő
Ivó, Milán
: 403 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nem kell a futurisztikus robotrepülőgép

Art of WAR  |  2007. 02. 20., 20:32

A hidegháborúban elsősorban kémrepülőgépek kifejlesztéséről elhíresült, a Lockheed Martin hadiipari vállalat részeként működő Skunk Works legújabb munkája a MPUAV (Multi-Purpose Unmanned Aerial Vehicle). A tervek szerint ezt a futurisztikus megjelenésű robotrepülőgépet az Egyesült Államok Ohio osztályú tengeralattjáróiról indítanák, amelyeket eredetileg nukleáris ballisztikus rakéták bevetésére terveztek, ám mostanság új feladatköröket keresnek nekik. Úgy tűnik azonban, hogy a számos feladat ellátásra képes MPUAV egyelőre nem készülhet el.

 Az ok egyrészt az új rendszer kifejlesztésének tetemes költsége, másrészt létezik ennél jóval olcsóbb - igaz nem annyira futurisztikus - megoldás is. Az eredetileg polgári célokra kifejlesztett Scan Eagle mini robotrepülőgép a maga 18 kg üres tömegével 3 kg hasznos tehert hordozhat, és a csapásmérésen kívül már most minden olyan feladatot el tud látni, amelyeket az egyébként 2010-re kifejleszteni szándékozott MPUAV-től is elvártak. A Scan Eagle ráadásul lényegesen hosszabb ideig, 20 óráig képes a levegőben maradni az MPUAV tervezett 3 órájával szemben. Mint minden ilyen kategóriájú mini robotrepülőgépen, a Scan Eagle-n is a stabilizált videokamera az elsődleges müszer. A gép GPS segítségével előre programozott útvonalon repülhet illetve távvezérelhető is. A rendszer előnye, hogy már létezik levegőből és tengeralattjáróról indítható változata is.

Földről a Scan Eagle-t egy pneumatikus katapult segítségével indítják.

Előbbi esetben a repülőgép egyik pilonjáról (már folyik az MV-22-ről és C-130-ról való indítás kifejlesztése is), utóbbiban torpedóvetőcsövekből indítják. Ezen a változaton mindkét esetben az indításkor a szárnyak 90 fokban hátrafordított állapotban vannak, amelyek a motor indulásával nyílnak ki. Nyílván a visszatérés repülőgép esetében nem megoldott, ám a tengeralattjárók és vízfelszíni egységek újra fedélzetükre vehetik a jármüvet.

Elsősorban part menti tevékenységek támogatása lett volna az MPUAV feladata.

Szintén a Scan Eagle mellett szól beszerzési költség, u.i. a legdrágább változat is ára sem haladja meg a 100.000 dollárt. Az MPUAV valószínüleg 10 millióba került volna. Ezen felül létezik azonban egy másik, kevésbé kézzel fogható érv is, amely az MPUAV ellen szól: egyszerüen arról van szó, hogy az USA haditechnológiai fejlettsége jelentős mértékben felülmúlja a második legfejlettebb ország színvonalát is, így egyszerüen semmi sem indokolja az MPUAV megjelenését - egyelőre.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Ma (2025. május 19.) 21 éve, hogy a Wizz Air elindította első járatát Katowice és London között, a születésnap alkalmából a légitársaság akciót hirdetett: akár 21 százalékos kedvezménnyel is foglalhatók jegyek korlátozott számban a honlapon, illetve a mobilalkalmazásban.

  NÉPSZERŰ HÍREK