2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nem kell a futurisztikus robotrepülőgép

Art of WAR  |  2007. 02. 20., 20:32

A hidegháborúban elsősorban kémrepülőgépek kifejlesztéséről elhíresült, a Lockheed Martin hadiipari vállalat részeként működő Skunk Works legújabb munkája a MPUAV (Multi-Purpose Unmanned Aerial Vehicle). A tervek szerint ezt a futurisztikus megjelenésű robotrepülőgépet az Egyesült Államok Ohio osztályú tengeralattjáróiról indítanák, amelyeket eredetileg nukleáris ballisztikus rakéták bevetésére terveztek, ám mostanság új feladatköröket keresnek nekik. Úgy tűnik azonban, hogy a számos feladat ellátásra képes MPUAV egyelőre nem készülhet el.

 Az ok egyrészt az új rendszer kifejlesztésének tetemes költsége, másrészt létezik ennél jóval olcsóbb - igaz nem annyira futurisztikus - megoldás is. Az eredetileg polgári célokra kifejlesztett Scan Eagle mini robotrepülőgép a maga 18 kg üres tömegével 3 kg hasznos tehert hordozhat, és a csapásmérésen kívül már most minden olyan feladatot el tud látni, amelyeket az egyébként 2010-re kifejleszteni szándékozott MPUAV-től is elvártak. A Scan Eagle ráadásul lényegesen hosszabb ideig, 20 óráig képes a levegőben maradni az MPUAV tervezett 3 órájával szemben. Mint minden ilyen kategóriájú mini robotrepülőgépen, a Scan Eagle-n is a stabilizált videokamera az elsődleges müszer. A gép GPS segítségével előre programozott útvonalon repülhet illetve távvezérelhető is. A rendszer előnye, hogy már létezik levegőből és tengeralattjáróról indítható változata is.

Földről a Scan Eagle-t egy pneumatikus katapult segítségével indítják.

Előbbi esetben a repülőgép egyik pilonjáról (már folyik az MV-22-ről és C-130-ról való indítás kifejlesztése is), utóbbiban torpedóvetőcsövekből indítják. Ezen a változaton mindkét esetben az indításkor a szárnyak 90 fokban hátrafordított állapotban vannak, amelyek a motor indulásával nyílnak ki. Nyílván a visszatérés repülőgép esetében nem megoldott, ám a tengeralattjárók és vízfelszíni egységek újra fedélzetükre vehetik a jármüvet.

Elsősorban part menti tevékenységek támogatása lett volna az MPUAV feladata.

Szintén a Scan Eagle mellett szól beszerzési költség, u.i. a legdrágább változat is ára sem haladja meg a 100.000 dollárt. Az MPUAV valószínüleg 10 millióba került volna. Ezen felül létezik azonban egy másik, kevésbé kézzel fogható érv is, amely az MPUAV ellen szól: egyszerüen arról van szó, hogy az USA haditechnológiai fejlettsége jelentős mértékben felülmúlja a második legfejlettebb ország színvonalát is, így egyszerüen semmi sem indokolja az MPUAV megjelenését - egyelőre.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.