2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Íme a világ rekorder repülőgéptípusai

Art of WAR  |  2008. 03. 29., 19:47

Nem csak a különleges műszaki dolgok vagy a rekordok iránt érdeklődők kapták fel a fejüket idén januárban, amikor kiderült, hogy hazánkba érkezik a világ legnagyobb repülőgépe, az ukrán Antonov An-225 Mrija (Álom). Az óriás látogatása kapcsán hatalmas érdeklődés bontakozott ki, a ferihegyi repülőtéren és otthon a televíziók képernyői előtt tömegek követték nyomon ennek az egyedülálló repülőeszköznek a leszállását. A repülés világában azonban rengeteg olyan rekorder repülőgéptípus létezik, mely valamilyen paramétere alapján hasonlóan érdekesnek számít. Ezek közül szedtünk párat csokorba.

A nyughatatlan, mindig többre és jobbra vágyó, fékezhetetlen emberi elme sarkallja az élet minden területén a fejlődést. Különösen igaz ez a technikai vívmányok esetében, ahol a feltalálók, fejlesztőmérnökök és az őket finanszírozó profitorientált üzletemberek jóvoltából elképesztő ütemben születnek az újabb és újabb, minden addiginál jobb eszközök. A repülés különösen élenjáró területnek számít, hiszen ne felejtsük el, a szárnyalás, a levegőbe emelkedés nem az ember, mint faj alaptulajdonsága. Az égbe vágyódás érzése azonban ősidők óta egy olyan, - valamilyen formában mindenkiben meglévő - tulajdonság, mely évezredeken keresztül nem hagyta nyugodni az emberiséget. Sokáig csak a madarak uralták a föld légterét, a csodálatos emberi elme azonban kitalálta a módját és megalkotta a különféle repülőeszközöket, melyek lehetővé tették, hogy manapság már szinte bárki megtapasztalhassa a repülés csodálatos érzését. Van egy sokat idézett mondás, mely talán a legjobban példázza a repülés kapcsán a már emlegetett nyughatatlan, mindig többre és jobbra törekvés által hajtott gondolkodásmódot. „Gyorsabban, messzebbre, magasabban!” - ez a három szó jellemzi az elmúlt évszázad fejlesztéseit. A motoros repülés – azaz a gépi erejü szárnyalás – alig több mint száz éve alatt számos olyan rekorder repülőeszközt alkottak, melyeket valamilyen tulajdonságuk alapján a „leg”-ek közé sorolunk. Felsorolásuk és bemutatásuk gyakorlatilag lehetetlen lenne, ezért csak az általunk legérdekesebbnek vélt katonai és polgári típusokat mutatjuk be.

A legelső motoros repülőgép

Kezdjük mindjárt a legelső, nem emberi erővel a levegőbe emelkedő repülőeszközzel. Bár sokak által vitatott, de a történelmi tények alapján a leginkább valószínüsíthető, hogy tényleg a Wright-fivérek kezdetleges repülőgépe volt az első, mely saját erejéből hajtva hagyta el a földfelszínt. A mai szemmel nézve rendkívül kezdetleges, leginkább repülő drótakadálynak látszó „Wright Flyer” kétség kívül megváltoztatta a világot. Az a képesség, hogy az ember gépek segítségével a levegőbe tudott emelkedni, hasonló jelentőségü volt, mint a tüz felfedezése, vagy a kerék feltalálása.

A méret a lényeg? A legnagyobb szállítógép

Az egykori Szovjetunióról sok minden volt elmondható, többek között az is, hogy szinte mindenben a legnagyobb elérésére törekedtek, legyen az épület vagy éppen egy repülőgép. Sikerült is nekik, hiszen az Antonov repülőgépgyár mérnökei megalkották a világ legnagyobb és legnehezebb szállítórepülőgépét, a Mrija (Álom) névre keresztelt An-225-öst. Az eredetileg a Buran ürsikló légi továbbítására szánt óriásgépet manapság különösen nehéz, vagy extra méretü terhek szállítására használják. Mikor 1988-ban elkészült a monstrum a Szovjetunió már a végóráit élte, a birodalom gyors összeomlása nemsokára meg is pecsételtre a vörös csillagos ürrepülőgép sorsát, vele együtt pedig munkanélkülivé tette az An-225-öst.

Az egyik ukrajnai repülőtér hangárjába számüzött Mrija azonban szerencsésen túlélte az utódállamok zürös éveit és 2001-ben újra a levegőbe emelkedett, hogy a gyártó Antonov cég által alapított teherszállító légitársaság színeiben csináljon új, fényes karriert. A gép paraméterei valóban lenyügözőek, hossza 84 méter, fesztávolsága 88 méter, magassága egy hatemeletes háznak megfelelő (18 méter), míg szárnyainak felülete nem kevesebb, mint 900 négyzetméter. A rakodáshoz a teljes orr-része felnyílik, és az óriás a futómüveinek állításával szabályszerüen letérdel. Az ukrán monstrum igazi nehézfiú, legnagyobb felszállótömege meghaladja a 600.000 kilogrammot. Levegőbe emeléséhez hat darab hatalmas sugárhajtómü együttes ereje szükséges, ezek etetésére az üzemanyagtartályokba összesen 213.740 kg tömegü kerozin tölthető. Jelenleg csupán egy repülőképes példány létezik az An-225-ösből, de az üzleti sikereken felbuzdulva már épül a második gép is.  Az Antonov An-225-ös egyébként most először járt hazánkban. A gép a MOL megbízásából szállított különleges szénhidrogén-kutató eszközöket Ománba.  A monstrum mozgatása és kiszolgálása különös odafigyelést igényelt a ferihegyi repülőtér szakemberei részéről.Ha már a legnagyobbról van szó, akkor említést érdemel az Airbus A380-as, mely a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe. A „Super Jumbot” három példánya egyébként már menetrendszerü forgalomba is állt a Singapore Airlines színeiben. Howard Hughes - az Aviator címü nagysikerü filmben Leonardo di Caprio által megformált - különc amerikai milliomos még az 1940-es években megépíttette a Hughes H–4-est, melynek szárnyainak fesztávolsága meghaladta az An-225-ös Mrijáét, viszont minden egyéb paraméterét tekintve elmaradt tőle, ráadásul mindössze egy, sikeresnek alig nevezhető felszállás után ez a „Béna kacsának” is nevezett gép soha többet nem emelkedett a levegőbe.

Sebesség bármi áron

A világ leggyorsabb, szolgálatba állított, ember vezette katonai repülőgépe a futurisztikus formája alapján leginkább valami sci-fi film forgatásáról itt maradt ürjármüre hasonlító, több mint háromszoros hangsebességgel tartósan repülni tudó SR-71 Blackbird. A gépet a Lockheed repülőgépgyártó titkos „boszorkánykonyhájában”, a legendás Kelly Johnson által vezetett Skunk Works nevü kutatóintézetben álmodták meg. A forradalmian új megoldásokat felvonultató konstrukció szinte minden tekintetben messze megelőzte korát és számos olyan megoldást tartalmazott (például titánból készített törzs) melyek még napjainkban sem általánosan elterjedtek. Az A-12 és YF–12 gépekből kifejlesztett, nagy hatótávolságú, és egyedülállóan nagy sebességü stratégiai felderítőgép a hidegháború szülötte, a Szovjetunió és az Egyesült Államok nagyhatalmi versengése hívta életre. Feladata az volt, hogy egyedülálló képességeinek (24 kilométeres repülési magasság 3 Mach sebességgel) birtokában úgy szerezzen fontos felderítési adatokat a kommunista blokk országairól, hogy ne tudják sem rakétákkal, sem vadászgépekkel megsemmisíteni.

A szovjetek nem is tudták soha lelőni az orruk alá sok borsot törő éjfekete Blackbird-öket, pedig jelenlétüket a radarok képernyőin mindig látták. Bár leggyorsabb, szolgálatba állított vadászrepülőgéppel - a MiG-25 Foxbat-al – a szovjetek rendelkeztek, még ezzel a nagy sebességü kopóval sem tudtak az SR-71-es nyomába érni.Az SR-71-es repülőgépek megépítéséhez szükséges titánt az Egyesült Államok csak az akkori fő ellenségtől, a Szovjetuniótól tudta beszerezni, ezért különféle, polgárinak álcázott kereskedelmi cégeket hoztak létre az ügylet lebonyolításához, valamint „fedő” sztorikat találtak ki, hogy miért is van szükségük erre az extra strapabíró anyagra.Az SR-71-esnek mindössze 68 percre volt szüksége, hogy a nyugati parton, Kaliforniában lévő Palmdale légibázisról a keleti parti Washingtonba repüljön. Az utat 3418 km/h-s átlagsebességgel tette meg a Blackbird, új rekordot felállítva.Bizonyos számítások szerint a Blackbird lényegesen nagyobb sebesség elérésére képes, mint amit a hivatalos források megadnak. Ezt az elméletet arra alapozzák, hogy bizonyos küldetések csak akkor voltak kivitelezhetőek – figyelembe véve a megtett távolságot – ha a gép legalább 4.5 Mach sebességgel haladt.Bár a repüléstörténet „leg”-jei közé elsősorban irdatlan sebessége miatt került be az SR-71-es, számos egyéb szempont, például a legfuturisztikusabb formájú repülőeszköz jogán is méltó lenne a listán szereplésre. A 32 darab megépített SR-71-esből a típus pályafutása alatt egyet sem lőttek le, azonban a különféle balesetek során 12 gép megsemmisült. Ha valaki közelebbről is szeretné megszemlélni ezt a csodálatos repülőgépet, annak Európában csak az angliai Duxfordban található múzeumban van erre lehetősége.A német tervezők már egy hipersebességgel közlekedő utasszállító repülőgép, a hangzatos nevü Spaceliner tervein dolgoznak. A gép – ha egyszer elkészül - állítólag 90 perc alatt képes lesz majd megtenni a németországi Frankfurt és az ausztráliai Sydney közti utat. A rakétameghajtású eszköz kétségkívül forradalmasítaná a polgári repülést. A gyakorlati megvalósításhoz azonban még számos technikai problémát kell megvalósítani. A világon mindezidáig mindössze két olyan utasszállító repülőgép típust sikerült létrehozni, melyek menetrend szerint is közlekedett. A francia–brit Concorde és a szovjet Tupoljev Tu-144 egyaránt 1969-ben mutatkozott be, és bár müszaki értelemben el is érték a kívánt célokat, nem bizonyultak gazdaságosan üzemeltethetőnek, így napjainkban már egyik sincs szolgálatban.

Tömegcikkek - a legelterjedtebb repülőgépek

Napjaink legnagyobb darabszámban szolgálatban álló utasszállító repülőgép típusa a Boeing B737-es, mely mellesleg a Malév flottájának is a legfontosabb típusa. Tavaly ünnepelte negyvenedik születésnapját a világ legelterjedtebb utasszállító gépe, az első prototípus ugyanis 1967. április 9-én végezte el szüzfelszállását. Azóta több mint 5.000 darabot gyártottak belőle. Ilyen sokáig ekkora darabszámban csak egyetlen másik polgári utasszállító, a Douglas DC-3-asa volt gyártásban.A 737-esekre az elmúlt évtizedekben több mint 6000 darabra érkezett rendelés, ezek közül 5.000-et már átadtak az üzemeltetőknek.  Napjainkban mintegy négyezer különféle változatú 737-es szeli az égi országutakat, nem kevesebb, mint 541 üzemeltető légitársaság színeiben. A seattle-i székhelyü Boeing repülőgépgyár adatai szerint minden egyes pillanatban körülbelül 1250 ilyen típusú gép van a levegőben, és öt perc alatt legalább 65 darab 737-es száll fel vagy le a világ különböző pontjain. A pihent agyú statisztikusok azt is kiszámították, hogy 737-esek az elmúlt 40 év alatt körülbelül 12 milliárd embert fuvaroztak szerte a világban. A légitársaságok pilótái több mint 300 millió órát és 120 milliárd kilométert repültek a típussal. Ha már a tömeggyártásnál tartunk, a világon jelenleg az amerikai Lockheed Martin által gyártott F-16-os vadászgépek a legelterjedtebb harci repülőgépek. Napjainkban világszerte 27 ország üzemelteti a Fighting Falconokat, a legyártott darabszám pedig jóval 4.000 felett van.A kisgépeiről híres Cessna cég ugyanakkor 1956 óta több mint 43.000 (!) darab Cessna-172-est gyártott. Abszolút értelemben ez a népszerü egymotoros kisgép a világ legelterjedtebb repülőeszköze.

A legpusztítóbb

A cseppet sem hízelgő, a világ legpusztítóbb repülőgépe címet az amerikai Boeing B-29 Superfortress bombázó érdemelte ki, mivel ennek a típusnak a bombakamráiból hullottak alá 1945-ben az emberiség legborzalmasabb romboló eszközei, az atombombák. A két japán nagyváros, Hirosima és Nagaszaki gyakorlatilag teljesen megsemmisült az egy-egy ledobott bombától, melyeket a B-29-esek juttattak célba. Az atombombák akkor véget vetettek a II. Világháborúnak, a világnak azonban rá kellett döbbennie arra, hogy milyen hatalmas erő áll az emberiség rendelkezésére, és mennyire veszélyes ha kiengedik a nukleáris dzsinnt a palackból…

Korának kiemelkedő képességü bombázója volt a B-29-es, de mégsem erről lett híres, hanem a szörnyü pusztításról, melyet egyetlen bomba ledobásával idéztek elő. Igazi halálmadárrá váltak a repülés történetében. A Nagaszakira atombombát dobó „Bockscar” becenevet kapó Boeing B-29-es repülőgép jelenleg az amerikai légierő múzeumában, Daytonban tekinthető meg. A gépre évente átlagosan 1 millió látogató kíváncsi.

A legszebb

A szépség nagyon szubjektív fogalom, ugyanis mindenkinek más formavilág dobogtatja meg a szívét, legyen szó nőkről, sportkocsikról, vagy éppen a repülőgépekről. Éppen ezért nagyon nehéz meghatározni, hogy vajon melyik a világ legszebb vasmadara, így jelen sorok szerzője a saját kedvenceinek megemlítése helyett egy szavazásra hagyatkozik. Történt ugyanis néhány évvel ezelőtt, hogy a brit Design Museum és a BBC hírügynökség közös közvélemény kutatást tartott, hogy a technikai eszközök közül az emberek melyikeket tartják a legszebbnek, melyek az un. design ikonok. A dolog szépséghibája, hogy csak a brit termékekre vonatkozott a felmérés, azonban meglepő módon a repüléstörténet két meghatározó tagja, a Concorde utasszállító és a legendás Spitfire vadászgép is bejutott a legjobbak közé.

A Reginlad Mitchell által megálmodott, elegáns elliptikus szárnyairól könnyen megismerhető egymotoros brit harci gép a németek egyik legkeményebb ellenfele volt a Második Világháború során, elévülhetetlen érdemeket szerzett a légi csaták során. A teljesítménye mellett a formavilágát is díjazta a hálás utókor, így a design ikonok között a képzeletbeli ezüstérmet kapta. A kecses, hófehér hattyúként az égbolton suhanó Concorde nem véletlenül végzett az első helyen ezen a furcsa szavazáson – melyen mellesleg a londoni metró térképe is dobogós helyezést ért el – hiszen valóban az egyik legszebb mérnöki müalkotás. Bár a legrondább gépekről nem ismeretes hasonló szavazás, azért a helyből fel- és leszálló szovjet Jakovlev Jak-38 kétüléses változata és az amerikai F7U Cutlass haditengerészeti vadászgép versenyezhetnének ezért a címért…

A legdrágább

A világ legdrágább repülőgépe a Northrop cég által gyártott B-2 Spirit lopakodó bombázó. Az UFO kinézetü stratégiai csapásmérők darabonként mintegy kétmilliárd dollárba kerültek az amerikai adófizetőknek. Még szerencse, hogy csak 21 darab épült belőlük… Éppen nemrégiben veszett oda azonban az egyik, méghozzá a Csendes-óceánon található Guam-szigeten, ahol az Amerikai Légierő egy hatalmas bázist üzemeltet.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

2024. július 22-én újabb mérföldkövet jelentő eseményt regisztrálhatott a Szlovák Légierő: megérkezett az első két F-16 Block 70 vadászbombázó északi szomszédunk Malacky-Kuchyňa Légibázisára.

  NÉPSZERŰ HÍREK