2024. 02. 26. hétfő
Edina
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vizsgálat egy Éjszakai vadász balesete körül

Art of WAR  |  2009. 07. 08., 09:52

Az orosz Kommerszant újság információja szerint az orosz védelmi minisztérium vizsgálatot folytat egy, a közelmúltban bekövetkezett repülőbaleset kapcsán mely egy Mi-28N „Éjszakai vadász” harci helikopterrel történt. A bizottság előtt két verzió áll jelenleg – a személyzet-, vagy a helikopter tűzvezető rendszerének hibája.

A baleset még június 19-én történt, azóta az esettel kapcsolatban hivatalos információ nem látott napvilágot. Az újság információja szerint a a Mi-28N típusú helikoptert a Torzsokban települő 344. számú harci alkalmazási és átképző központ személyzete vezette az adott időben. A helikopter személyzetének feladata nem irányítható rakétalövészet (NIR) végrehajtása volt kismagasságon történő függeszkedésből, amikor a helikopternek nincs vízszintes sebessége. A lövészet során a rakéták által kibocsátott gázok a helikopter hajtómüvébe kerültek és ott pompázs jelenséget okoztak. (Ezt a szakkifejezést olyan esetekben használják, ha a hajtómü valamilyen okból nem kap elég levegőt, a hirtelen nyomásváltozás miatt rendszertelenné válik a szerkezetben az üzemanyag égéséhez szüksége levegő áramlása, és a fordulatszám leesik.)

A helikopter a váratlanul bekövetkezett teljesítményvesztése miatt vészhelyzetbe került. A leszállás durva volt – gyakorlatilag 40 m-es magasságból függőlegesen csapódott a talajhoz a helikopter. Földetérés után a helikopter rövid kifutást hajtott végre, minek következtében a bal futó egy lyukba futott, a helikopter a bal oldalára borult. A borulás következtében megsemmisült a forgószárny, valamint a farokrotor. A kétfőnyi személyzet nem sérült meg, önállóan hagyták el a gépet és távolodtak el tőle biztonságos távolságba.

A helikoptert gyártó cég – Rosztvertol – főmérnöke, Andrej Varfolomejev az újság kérdésére elismerte a helikopter balesetét, de többet nem kívánt az esethez hozzáfüzni, mivel a minisztérium által kijelölt bizottság még nem fejezte be a vizsgálatot. A Roszvertol egy másik vezetője szerint az eset nem a helikopter meghibásodása miatt következett be. Tudomása szerint a bizottság a helikopter vizsgálata során konstrukciós hibát nem állapított meg. Véleménye szerint az egyik lehetséges ok – a személyzet hibás tevékenysége volt.

Ugyanakkor a védelmi minisztériumból származó információk szerint jelen pillanatban a legénység hibája nem megállapítható. Az informátor elmondása szerint a lövészet végrehajtása során a „helikopter automatikája nem megfelelően müködött” .

A balesetet szenvedett helikopter jelenleg a Roszvertol gyárában található, ahol tüzetes vizsgálatnak vetik alá, illetve elvégzik a javítási munkákat. A „Vertaljoti Rossziji” állami holding (a Roszvertol is ennek tagja) véleménye szerint „végső következtetéseket az esettel kapcsolatban csak a vizsgálat befejezte után lehet levonni”.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

A Gripenek beépített tűzfegyvere, a 27 mm-es Mauser BK 27 revolver-gépágyú több európai harci gép fedélzetén is megtalálható. A története egészen a második világháborúig nyúlik vissza - vagy esetleg még tovább?