2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hattyúdal - a Sea Harrierek búcsúja

Art of WAR  |  2006. 03. 08., 00:38

A Royal Navy Sea Harrier vadászgépeinek idő előtti kivonása heves vitákat kavart Nagy-Britanniában. A tervbe vett kiselejtezésre a hónap végén mégis sor kerül. A típus „utolsó táncára” az egyetlen aktív Sea Harrier alakulat, a 801. század hat gépe látogatott el Lakenheath-be, az USAF F-15C Eagle-jeinek támaszpontjára.

Az amerikaiak részéről bázis 493. századának gépei vettek részt a gyakorló légi harcokban. A Királyi Haditengerészet hét pilótája között ott volt Roy fregatthadnagy, akit utoljára képeztek ki Sea Harrier típusra. A hajózók napi két alkalommal felszállva csaptak össze. Bár az eredményekről nem nyilatkozhattak, a brit pilóták szerint „elég jól helyt álltak”.

Az F-15 ugyan gyorsabb és jobban emelkedik, de a Sea Harrier kiváló „Blue Wixen” fedélzeti radarja és AIM-120-as AMRAAM levegő-levegő rakétái jóvoltából a BVR, a látótávolságon túli célmegsemmisítések során „valamennyit behoztak” a brit típus nyilvánvaló hátrányaiból. A papírforma szerint az 1:1 elleni fordulóharcban az F-15-nek kellett volna nyerni, de pilótáik gyakran szemük elől tévesztették ellenfelüket, mivel a Sea Harrier sárkánya csak fele akkora. A manőverek közül a flotta gépei a sebesség hirtelen lecsökkentését, a híres „befékezést” csak a legvégső esetben alkalmazták. Az F-15-ök különben - a Szu-27-esek taktikáját alkalmazva - a „vörös” ellenség szerepét játszották, a Sea Harrierek a „kék” jófiúkét.

A Fleet Air Arm, a flotta légiereje a Sea Harriereket március végén állítja le. A Royal Navy repülőszázadainak Harrier GR.7/9-es csapásmérőkre való átállása az újjászervezett 800. század április 1-én történő átképzésével kezdődik meg. A 801. az év végén követi majd. A századok pilótái már típusvizsgát tettek a GR.7-es vezetéséből, de a legnehezebb még hátra van, a légi harcról át kell állniuk a földi célok támadására. A GR.7-es stabilizáló rendszere miatt könnyebben vezethető fel- és leszálláskor, de a flotta pilótái - a fedélzeti radar hiánya miatt - bizonyos fokig védtelennek érzik magukat. Bár légi közelharc esetére vannak fegyvereik, de ahhoz, hogy elkerüljék ezt a nem kívánatos, legrosszabb esetet, mindenképp egy AWACS-gép segítségére szorulnak.

A kivonás menetrendje szerint a 801. századot március 28-án oszlatják fel. Az eseményen az alakulat ötgépes kötelék áthúzásával búcsúzik. A Sea Harrierek utolsó hivatalos felszállására március 31-én kerül sor, mikor is egy géppár Suffolkból Cottesmore-ba repül, hogy a 800. század felállását köszöntse. A két Sea Harrier ezt követően a Shawbury bázison száll majd le, ahol a típus példányait raktározzák. A Sea Harrierek pályafutása ezzel még nem ér véget. Hat gép Indiába kerül. A fedélzeti radarjuktól, fegyverzetüktől valamint infracsapda- és dipólköteg-szóró felszereléseiktől „megszabadított” gépekkel az indiai flotta pilótái repülnek addig, amíg sajátjaikat korszerüsítik. Másik hat, gurulóképes állapotban tartott Sea Harriert a flotta Culdrose bázisán kiképzésre használnak majd. Segítségükkel a hordozók fedélzetére kerülő müszaki állomány a betonból elkészített, „mü anyahajón” gyakorolja be a fel- és leszállások során alkalmazandó fogásokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.