A NASA, az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Légügyi és Űrhajózási Hivatalának szakemberei egy korszakalkotó elképzelés megvalósításán dolgoznak. A tudósok egy egyszemélyes hibrid – repülőgép és helikopter keresztezése – repülőszerkezetet terveztek, amelynek projektjét az amerikai helikopterhasználók kongresszusán mutatták be a közelmúltban, San Franciscóban.
Az új szerkezet a Lunda (Puffin) elnevezést kapta, egy kedves madár után. A szupercsendes, lebegésre képes repülőszerkezetet elektromotorok mozgatják. Első ránézésre a szerkezet inkább hasonlít egy „repülő öltönyre”, esetleg egy szárnyakkal ellátott sugárhajtású csomagra, mint repülőgépre.
Maga a repülőszerkezet egy kapszulából (pilótafülke) áll, amely a földön, négy vezérsíkon áll, amelyek landoláskor a futómüvet is segítik. Felszálláskor a 2,3 m átmérőjü légcsavarok függőlegesen – helikopter üzemmód – elemelik a földtől a repülőszerkezetet, míg a repülés során vízszintes helyzetben van a kapszula.
A repülőszerkezet szárnyfesztávja 4,1 m, míg hossza 3,7 m. A tervek szerint a szerkezetet kompozit anyagokból fogják készíteni, amely könnyüvé teszi a konstrukciót – a szerkezet üres tömege mindössze 135 kg, amelyhez még hozzáadódik az elektromotorok meghajtásához használatos újratölthető, egyenként 45 kg-os lítium akkumulátorok tömege.
A tudósok véleménye szerint az új repülőszerkezet a 204 km/h sebesség elérésére is képes lehet. A hatótávolság a modern akkumulátorok használatával mintegy 80 km, azonban ez a szám a technológia fejlődésének köszönhetően akár a 240-320 km-t is elérheti a jövőben. Nem elhanyagolható a 9 ezer méteres magasság, amely elérésére képes lehet a Puffin.
Az első, repülőképes modell már 2010 márciusában elkészül. A fejlesztők véleménye szerint a gyártás első szakaszában a fő vásárló a hadsereg lehet. A Puffin kiválóan alkalmas lehet titkos feladatok végrehajtására.