2017. 09. 25. hétfő
Eufrozina, Kende
: 310 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Micro-UAV Kanadának

Art of WAR  |  2010. 08. 13., 13:52

A 21. századi hadviselésben rendkívül fontos szerepet kapnak a pilóta nélküli repülő eszközök. A felderítésre és csapásmérésre is használt eszközöknek többféle kategóriája létezik, a legismertebb egyértelműen a MALE (Medium Altitude Long Endurance), melybe a Predator és a Reaper UAV-k is tartoznak, ám egyre inkább fontossá válnak az úgynevezett micro-UAV-k is, melyek a közvetlen harctéri felderítést szolgálják, és kis méretüknek köszönhetően akár egyetlen személy is hordozhatja és használhatja őket.

Eddig elsősorban az Egyesült Államok és Izrael használt ilyen apró eszközöket. Most Kanada is úgy döntött, hogy rendszeresít ilyet, méghozzá a Prioria Robotics vállalat Maveric névre hallgató termékét. Ez egy szakasz-szintü felderítésre tervezett, elektromos meghajtású, kézi indítású harcászati micro-UAV. Tömege alig több, mint egy kilogramm, hossza nyolcvan centiméter, szárnyfesztávolsága 70 centiméter. Ráadásul a modern kompozit anyagoknak köszönhetően szállítása egy henger alakú tasakban történik, mivel szárnyai rendkívüli rugalmasságuknak köszönhetően felhajthatóak.

A Kanadai Hadsereg az afganisztáni misszióban harcoló egységei számára rendelt öt Maveric UAV-t 2,9 millió dollár értékben a Prioria Roboticstól, jelentette be a cég augusztus 10-én. A katonák kiképzése hamarosan el is kezdődik, és az első egységet október 15-én már le is szállítják, az utolsót pedig november 15-én kapja meg a hadsereg. Ezalatt a teljes körü logisztikai kiszolgálást is létrehozzák a müszakiak kiképzésével és a megfelelő javítóüzem felállításával.

Mint fentebb említettük, a Maveric szárnyai felhajthatók, ami nagy előnyt jelent a szállítás során, ráadásul egyetlen ember is képes pillanatok alatt üzemképessé tenni és indítani. Egy csomag tartalmazza magát az UAV-t, valamint az akkumulátorokat, a harctéri szervizkészletet és a kommunikációs rendszer adatmegjelenítőjét. A Maveric indítás után az előre kijelölt pontok érintésével köröz egy terület fölött, melyet feltérképez, majd a létrehozott térképet háromdimenziós formában jeleníti meg az ugyancsak kisméretü földi számítógép kijelzőjén.

Egy feltöltéssel (mely nagyjából 5 percig tart) a lítium-polimer akkumulátor 90 percnyi repülést biztosít a Maveric részére, mely ezután ugyancsak rövid idő alatt összecsomagolható. Hatótávolsága 27 kilométer, maximális sebessége 101 km/h, normál járőrözési sebessége 48 km/h. Elméleti csúcsmagassága 7620 méter, ám erre valószínüleg nem lesz szüksége. A gyártó által elvégzett tesztek során 4875 méter volt a maximális magassága. A hordozható teher 100 g-tól 300 g-ig terjed, ezt a felderítő rendszerek kamerái (infravörös és elektrooptikai) teszik ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 11:14
Idén a migrációs válsághelyzet kezelésében és a terrorizmus elleni harcban való részvételt is gyakorolják a szerb és a magyar hadihajósok.
2017-09-07 13:17:17
Az Egyesült Államok haditengerészete a többi nagy hadiflottával ellentétben nem állított hadrendbe csatacirkálókat, pontosabban fogalmazva csak majdnem, mivel közbeszólt a nemzetközi politika.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 12:40
Túl a verseny eddigi öt állomásán, a Parachute World Cup Series célbaugró világkupa hatodik, egyben utolsó helyszínén, a svájci Locarnoban is szép eredményekkel zárt a Magyar Honvédség Ejtőernyős Válogatottja.
2017. 09. 21., 11:16
A szakértő szerint nem várható fegyveres konfliktus Észak-Korea és az Egyesült Államok között.
2017. 09. 19., 09:34
Nem kellenek nagy dolgok ahhoz, hogy az ember jól érezze magát a bőrében, s ebből a hadsereg is rengeteget profitáljon.
2017. 09. 15., 11:41
Észak-Korea újabb rakétát bocsátott fel Phenjan egyik külső kerületéből keleti irányba, a rakéta átrepült Japán második legnagyobb szigete, Hokkaidó felett, majd a Csendes-óceánba csapódott – jelentették péntekre virradóra a hírügynökségek.

  JETfly Magazin

2017. szeptember 24-én, vasárnap egy airshow keretein belül, Terracina partjainál repülte dinamikus programját Gabriele Orlandi százados Eurofighter Typhoon-jával, de az egyik manőver kivitelezése nem sikerült, tengerbe csapódott és életét vesztette.