2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India léghajót (is) akar

Art of WAR  |  2010. 09. 09., 12:34

India az elmúlt években a haditechnikai fejlesztések egyik paradicsomává vált. A dél-ázsiai országban gyakorlatilag minden területen folyik valamilyen kutatás-fejlesztési projekt állami megrendelésre, és hétről-hétre hírt kapunk valamilyen újdonságról is. Most éppen a légierő a soros: egy nem éppen szokványos igénnyel álltak elő a felső vezetésben, ugyanis léghajót szeretnének rendszeresíteni. Ráadásul – ha lúd, legyen kövér! – egyenesen pilóta nélkülit.

A léghajók a repülés történetének korai szakaszában olyan szerepet töltöttek be, mint manapság az A380-hoz és Boeing 747-hez hasonló monstrumok: tekintélyes méreteikkel elkápráztatták a földhözragadt polgárokat. Természetesen katonai alkalmazásukra is sor került, az I. világháború során Németország több haderőneme is rendelkezett ilyenekkel, és több bombatámadást is végrehajtottak Nagy-Britannia és Franciaország ellen. Ám a motoros repülés fejlődésével a lassú és megbízhatatlan szerkezeteknek leáldozott, és nagyrészt feledésbe is merültek.

Napjainkban azonban erősen úgy sejlik, hogy reneszánszukat élik az égi szivarok. Tavaly év végén volt szerencsénk hírül adni, hogy az Amerikai Egyesült Államok Hadserege pályázatot hirdetett egy felderítő-megfigyelő feladatkörü léghajóra, melyre a Lockheed Martin Skunk Works és a Hybrid Air Vehicles vállalatok nyújtottak be terveket. A majdan Afganisztán felett repkedő léghajókat lehetséges lesz emberi személyzet által és autonóm üzemmódban is alkalmazni, őrjáratozási idejük pedig három hét lesz.

Az ötlet Indiában is pozitív fogadtatásra lelt, ugyanis a légierő egy hosszú őrjáratozási idejü, pilóta nélküli léghajót szeretne, mellyel folyamatosan felügyelhetné a tengerpartokat és a felségvizeit, a szárazföldi határait és a maoista lázadó csoportok tevékenykedési területeit. A tervek szerint a léghajók napenergiával müködnének, amit elraktároznának, így éjszaka is repülhetnek majd, de minden bizonnyal hagyományos erőforrásokat is beépítenek majd a biztonság kedvéért. A Bangaloreban található Nemzeti Légügyi Kutatóintézet (National Aerospace Laboratories) mérnökei szerint az ötlet megvalósítható, és szeretnék elkezdeni egy 50 kg-os technológiai demonstrátor építését.

Az elemzések szerint egyébként 15-20 ilyen léghajó egyidejüleg képes lenne a teljes indiai szubkontinenst ellenőrzés alatt tartani. Ha ez megvalósul, akkor jelentős előrelépés lesz a valós idejü felderítés területén.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.