India az elmúlt években a haditechnikai fejlesztések egyik paradicsomává vált. A dél-ázsiai országban gyakorlatilag minden területen folyik valamilyen kutatás-fejlesztési projekt állami megrendelésre, és hétről-hétre hírt kapunk valamilyen újdonságról is. Most éppen a légierő a soros: egy nem éppen szokványos igénnyel álltak elő a felső vezetésben, ugyanis léghajót szeretnének rendszeresíteni. Ráadásul – ha lúd, legyen kövér! – egyenesen pilóta nélkülit.
A léghajók a repülés történetének korai szakaszában olyan szerepet töltöttek be, mint manapság az A380-hoz és Boeing 747-hez hasonló monstrumok: tekintélyes méreteikkel elkápráztatták a földhözragadt polgárokat. Természetesen katonai alkalmazásukra is sor került, az I. világháború során Németország több haderőneme is rendelkezett ilyenekkel, és több bombatámadást is végrehajtottak Nagy-Britannia és Franciaország ellen. Ám a motoros repülés fejlődésével a lassú és megbízhatatlan szerkezeteknek leáldozott, és nagyrészt feledésbe is merültek.
Napjainkban azonban erősen úgy sejlik, hogy reneszánszukat élik az égi szivarok. Tavaly év végén volt szerencsénk hírül adni, hogy az Amerikai Egyesült Államok Hadserege pályázatot hirdetett egy felderítő-megfigyelő feladatkörü léghajóra, melyre a Lockheed Martin Skunk Works és a Hybrid Air Vehicles vállalatok nyújtottak be terveket. A majdan Afganisztán felett repkedő léghajókat lehetséges lesz emberi személyzet által és autonóm üzemmódban is alkalmazni, őrjáratozási idejük pedig három hét lesz.
Az ötlet Indiában is pozitív fogadtatásra lelt, ugyanis a légierő egy hosszú őrjáratozási idejü, pilóta nélküli léghajót szeretne, mellyel folyamatosan felügyelhetné a tengerpartokat és a felségvizeit, a szárazföldi határait és a maoista lázadó csoportok tevékenykedési területeit. A tervek szerint a léghajók napenergiával müködnének, amit elraktároznának, így éjszaka is repülhetnek majd, de minden bizonnyal hagyományos erőforrásokat is beépítenek majd a biztonság kedvéért. A Bangaloreban található Nemzeti Légügyi Kutatóintézet (National Aerospace Laboratories) mérnökei szerint az ötlet megvalósítható, és szeretnék elkezdeni egy 50 kg-os technológiai demonstrátor építését.
Az elemzések szerint egyébként 15-20 ilyen léghajó egyidejüleg képes lenne a teljes indiai szubkontinenst ellenőrzés alatt tartani. Ha ez megvalósul, akkor jelentős előrelépés lesz a valós idejü felderítés területén.