2024. 04. 13. szombat
Ida
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

5 év repülés egyhuzamban? Miért ne?!

Art of WAR  |  2010. 09. 17., 11:13

A felderítő feladatkört betöltő katonai légi járműveknél, legyenek pilóta nélküliek vagy személyzettel repülők, mindig is fontos volt a minél hosszabb levegőben tölthető idő. Ezt a repülőgépgyártók mindig próbálták a lehető legjobban megnövelni az elődökhöz képest, és mára sikerült is jelentős eredményeket elérni ezen a téren. Azonban a Boeing most újraértelmezte a \"hosszú őrjáratozási idő\" (angolszász terminológiában long endurance) fogalmát, méghozzá nem is akárhogy.  

A Pentagon szeptember 15-én hozta nyilvánosságra, hogy a Boeing elnyert egy szerződést a DARPA-tól, melynek célja, hogy létrehozzanak egy olyan pilóta nélküli légi jármüvet, ami extra hosszú ideig a levegőben tud maradni. Ráadásul kritérium volt, hogy ehhez ne használjon hagyományos üzemanyagokat, vagyis napenergiával kell majd müködnie. A repülőipari óriásvállalat mérnökei pedig nem tétlenkedtek, és korábbi tapasztalataikra alapozva létrehozták egy olyan típus terveit, mely 5 éven át is képes lesz egyhuzamban repülni.

Fotó: Boeing

A DARPA Vulture (Keselyü) névre hallgató projektjének majdani eredményét így a Boeing Phantom Works részlege készítheti majd el. A típus kialakítását tekintve egy ’repülő szárny’ lesz, melynek egész felületet napelemként funkcionál majd, s a Naprendszer központi csillagából nyert energia hajtja majd meg az elektromos erőforrásokat, melyek a Solar Eagle névre keresztelt jármü mozgatásáról fognak gondoskodni. A cégnél már rendelkezésre áll a prototípus, mely egyelőre 30 napos repülésekre képes, ám amint azt Darryl Davis, a Phantom Works vezetője elmondta: ennél sokkal többet szeretnének elérni a közeljövőben.

A majdani típusnak a 60-90 000 láb (18 200 – 27 400 méter) közötti magasságtartományban kell majd járőröznie öt évnél is hosszabb ideig 450 kg hasznos teherrel, óránkénti 5kW-ot energiafogyasztás mellett. A 122 méter széles szerkezet a létrehozásának oka az volt, hogy a Pentagon igénye jelentősen megnőtt a felderítő eszközök iránt, s a DARPA így kívánta egyesíteni a müholdak és a kémrepülőgépek előnyeit. A Vulture programot 2008-ban írták ki, és a Boeing mellett a Lockheed Martin és a Aurora Flight Science cégek pályáztak Odüsszeusz névre hallgató szerkezetükkel, mely az első fázisban vereséget szenvedett, így előbbi cég nyerte el a 3,8 milliós előzetes szerződést.

A Solar Eagle prototípusa

A második fázisra már 155 milliót kapott a Boeing, ebből sikeresen lefolytattak egy berepülési programot, mely során a prototípus összesen 90 napot repült, és 1 kW/órás energiafelhasználás mellett 90 kg-nyi teherrel 99%-os megbízhatóságot produkált. A DARPA teljesen meg van elégedve az eredményekkel, így továbbra is támogatja a fejlesztést, melynek következő állomása a teljes méretü nullszériás példányok megépítése lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.
2024. 04. 05., 13:00
A Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága köszöntötte csütörtökön a 100 éve született Tóth Lajost.

  JETfly Magazin

2024. április 12-én, pénteken nem sokkal fél 10 után érkezett meg Kecskemétre a magyar részre készült, PT-ZHP ideiglenes lajstrommal ellátott KC-390-es katonai szállítógép. Helyszíni fotókkal frissítjük cikkünket!