Legutóbb idén januárban írtunk az Amerikai Légierő F-16-osainak modernizációjával együtt járó radarfejlesztésekről. Akkor a Northrop Grumman SABR (Scalable Agile Beam Radar) lokátor sikeres tesztsorozata volt a téma, és szóba is került, hogy a USAF Fighting Falcon – flottája a jövőben ezekkel repülhet majd. Azonban arról nem szólt a fáma, hogy van konkurencia is, mégpedig a Raytheon képében, mely egyébként Dél-Koreában is pályázik arra, hogy lenyomja a Northrop Grumman termékét.
A SABR aktív fázisvezérelt (AESA) lokátor vetélytársa a Raytheon által fejlesztett és gyártott RACR (Raytheon Advanced Combat Radar). E két pályázó között dől majd el az a zsíros szerződés, mely a tetemes mennyiségü amerikai F-16-os modernizációs programjának része lesz, s a flotta AESA-radarral való ellátását célozza meg. Egyelőre nincs konkrét információ ezzel kapcsolatban, ám minden bizonnyal sor kerül majd rá, ha két ilyen kaliberü vállalat dolgozik miatta megfeszítve már több mint két éve, s fektet be ilyen mértékü tőkét saját programjába. Később aztán még többet kaszálhatnak majd a felek, ugyanis a többi F-16-ost alkalmazó nemzet is biztosan harapni fog egy olcsó (a nagy mennyiségü gyártás leviszi az árát) AESA-radarra, mellyel egy csapásra potensebbé varázsolhatja vadászbombázóit.
Ugyebár a Northrop Grumman a sikeres tesztsorozat után nagyon örült, és szinte maximálisan meg volt győződve róla, hogy továbbra is az ő termékük csücsül majd az F-16-osok orrában. Ám időközben a Raytheon is belépett a körbe, ugyanis júliusban és augusztusban ők is teszteltek, mégpedig ugyanazzal az F-16-ossal, mellyel a konkurencia korábban, és a hírek szerint hasonlóan jó eredménnyel zárták a szériát, tehát sikeres volt a teszt. A Northrop Grumman a napokban emlegette fel újra a témát, legfrissebb nyilatkozataik szerint azt remélik, hogy pár hónapon belül (tehát 2011 tavaszáig bezárólag) a USAF meghozza a döntést az ügyben.
’Évek óta dolgozunk ezen a programon, és a srácok nagyon megérdemelnék, hogy munkájukat siker koronázza. Mindent megtettünk, hogy kielégítsük az igényeket, és hogy a lehető legfejlettebb radart adjuk ki a kezünk közül. Abban bízunk, hogy a jövő év elejéig megszületik a számunkra pozitív döntés, mellyel folytatódhat a hagyomány, miszerint az F-16-ok radarjait mi szállítjuk.’ – mondta Dave Wallace, a SABR-program menedzsere.
Amíg Raytheon RACR a Boeing F/A-18E/F Super Hornet vadászbombázók APG-79 lokátorán alapszik, addig a Northrop Grumman SABR architektúrája a Lockheed Martin F-16 Block 60-asok APG-80 és az F-35 Lightning II APG-81 radarjaival közös. Ez azért is fontos, mert Wallace szerint az APG-81 összes fejlesztése könnyedén integrálható lesz a SABR esetében is, tehát lényegében párhuzamosan fejlődhet a két eszköz, és képességeik terén alig lesz különbség. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy így jelentős összegek takaríthatók meg, mivel nem kell két radart modernizálni, elég csak az egyiket, a másikra pedig könnyedén átruházhatók a kész új képességek.
Szerbiának erős hadseregre van szüksége, ellenkező esetben az ország három napon belül megsemmisülhetne, ezért a katonaság és a fegyveripar fejlesztésébe az év végéig további 700 millió eurót fektet Belgrád − közölte Aleksandar Vučić szerb köztársasági elnök az Abu-Dzabiban rendezett nemzetközi fegyverkiállítás apropóján.
Nem csak az új technológia fejlesztésére kell összpontosítanunk, hanem arra is, hogy a már meglévő technológiákat innovatív, újszerű módon alkalmazza a haderő a védelmi és támadó funkciókra.
A Duna vízén háromnapos kiképzés keretében tesztelte az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár harctámogató osztagának állománya február nyolcadikától a különleges műveleti képességfejlesztés keretében átépített, újonnan navigációs műszerekkel felszerelt Zodiac Pro 850 típusú hajókat.
Banglades ugyan a világ egyik legszegényebb országa, de a haditengerészet védelmi erőinek egyik legfontosabb része, mivel a nagy kiterjedésű Bengáli-öböl, az itt található fontos nemzetközi kikötők, haditengerészeti támaszpontok, valamint a területhez kapcsolódó gazdasági övezet védelméért is felelős.
A NATO Kiemelt Éberségi Tevékenységű Többnemzeti Harccsoport olasz század katonái sikeres aknavető és tüzérségi éleslövészetet hajtottak végre a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2023 februárjában megalakult a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt.-t (VIKI). Koncepciója szerint a VIKI a kettős hasznosítású, azaz polgári és katonai célra egyaránt alkalmazható technológiák feltérképezésére és annak védelmi célú hasznosításának támogatására hivatott.
Szolnokon tárgyaltak a Regionális Különleges Műveleti Komponens Parancsnokság tagországainak haderőnemi parancsnokai, az MH Összhaderőnemi Különleges Műveleti Parancsnokság által rendezett eseményen.
„És te készen állsz?” – ezzel a szlogennel várja a katonai szolgálat iránt érdeklődőket a Magyar Honvédség. A nagyszabású, egész éves toborzókampány kezdete alkalmából rendezett sajtótájékoztatót 2023. február 13-án tartották meg a Bálnában.
Az Európai Unió Védelmi Alap (EDF) Űrkutatás témakörében rendeztek szakmai workshopot március 24-én, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Zrínyi Miklós Laktanya és Egyetemi Campuson.
Megalakult az első állandó amerikai helyőrség Lengyelországban március 21-én. A 13 katonából és 140 civil munkatársból álló egység az Egyesült Államok Lengyelországba telepített erőinek logisztikai és infrastrukturális támogatását fogja biztosítani.
„High-tech hadsereg, átalakítások, fejlesztések a Magyar Honvédségben” címmel tartott előadást felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke Veszprémben, a Pannon Egyetemen, március 22-én, szerdán.
Az MH II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred képességei fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlenek azok a technikai eszközök, amelyek a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretén belül folyamatosan érkeznek az ezredhez.
Újabb friss hír az L-39NG kapcsán, hiszen az Aero Vodochody repülőgépgyár új gyártósort indított az új kiképző repülőgép számára. Az összeszerelő soron a repülőgép törzsét szerelik össze, a termelési kapacitása a tervek szerint évente legfeljebb 24 darab lesz és több mint 100 embert fog foglalkoztatni.