2024. 12. 08.
Mária
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

2013-ban kezdődhet a török T-129 harci helikopter sorozatgyártása

Art of WAR  |  2011. 02. 01., 16:40

A török-olasz fejlesztésű T-129-es harci helikopter (ATAK) első törökországi repülésére áprilisban kerülhet sor, miután a Turkish Aerospace Industries (TAI) végzett az összeszereléssel. A P-4 nevű prototípus törzsét, hajtóművét és forgószárnyát az AgustaWestland fejleszti Olaszországban, míg a navigációs rendszereinek, a gép harci berendezéseinek fejlesztése Törökországban zajlik, csakúgy, mint a prototípus berepülése.

Egyes információk szerint azonban a gyártás későbbi fázisaiban már a törzs egyes részeit és a hajtómü erőátviteli rendszerét is a törökök készítik majd, amely az Agusta A129 Mangusta típus egyik továbbfejlesztett változata. A török cégek jelentős mértékben hozzájárulhatnak a fegyverek gyártásához is. A T-129-es felfegyverezhető a Roketsan által gyártott Hydra és Cirit rakétákkal, illetve a Hellfire és Stinger típusú - harckocsik és repülőgépek elleni - rakéták indítására is alkalmas lesz.

Az ATAK program tervei szerint 50 harci és taktikai felderítő változatot gyártanak le a helikopterből, a török szárazföldi erőknek pedig további 41-re van opciójuk, melyek szoftverei és berendezései hazai gyártásúak lesznek. A 3 milliárd dollár értékü programban az AgustaWestland és a TAI mellett egyéb török cégeknek is, mint például az Aselsan és Roketsan vállalatoknak is kulcsszerepük van. A felek közötti szerződés szerint a típus sorozatgyártása 2013 júniusában kezdődhet meg.

Amennyiben a berepülési tesztek sikeresek lesznek, más főbb alkatrészek gyártását is átveheti Törökország, illetve a program sikere esetén Törökország a harci helikopter fejlesztése és üzemeltetése terén a saját lábára állhat. A későbbiekben a típus exportmegrendelésekre is számíthat a harmadik világ országaiból.

T-129

A T-129-es első prototípusa 2009 szeptemberében teljesítette első repülését az AgustaWestland vergiatei központjában. A P1-es prototípus azonban sem sokáig gyüjtötte a repült órákat, hiszen 2010 márciusában egyik tesztrepülése során lezuhant.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.

  NÉPSZERŰ HÍREK