2023. 06. 04.
Bulcsú
: 371 Ft   : 344 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő múlt - Egy történet a 10418-as Mi-8-as helikopterről

Art of WAR  |  2011. 02. 03., 09:42

Új, időszakosan megjelenő visszaemlékezés sorozatot indítunk az LHSN.HU weboldalon. Szeretnénk megemlékezni, visszaemlékezni a katonai helikopteres repülés múltjára, dicső pillanataira, vagy épp tragikus kimenetelű eseményeire. Olyan egykori pilótákkal, helikopter műszaki szerelőkkel beszélgetünk riportjainkban, akik szívesen felelevenítenek egy-egy érdekesebb eseményt katonai pályafutásukból.

Ezen a héten vendégünk volt Konyecsni Pál aki 1976 és 1979 között Mi-8-as típuson helikopter szerelőként teljesített szolgálatot Szolnokon valamint Szentkirályszabadján az egykori MN 6690 Közepes Szállítóhelikopter Ezrednél. Ez alatt a három év alatt Pali bácsi a 10418 oldalszámú Mi-8-as helikopteren dolgozott, ez volt az „ő gépe”.

„Kezemben tartok egy plexidarabot, ami a helikopter orrplexijéből való, és sajnos egy majdnem tragikus eseményre emlékeztet.” – Meséli Pali bácsi.

10418 Mi-8 plexidarab

A történet 1979. július 30-án játszódik, a 10418-as oldalszámú Mi-8-as a reggeli szabályos ellenőrzés és felkészítés után a szentkirályszabadjai repülőtérről Taszár és Kecskemét közötti újonnan kiképzett MiG-23 pilóták szállítására indult. Pali bácsi is majdnem a  gépen volt:

„Én is mentem volna a géppel, de mégsem. Kicsit késve értem ki a piros vonalra, és a gép otthagyott, nem kellett a földi szerelő…”

A személyzetről annyit lehet tudni hogy a gép kapitánya Horváth Tamás „Tökikém” becenevü pilóta, a fedélzeti technikus Aszalós Ferenc „Ferike” volt, a másodpilóta nevére pedig Pali bácsi már nem emlékszik.

„Na, az történt, hogy - folytatva a történetet - a gép, repülés közben valószínüleg rep.fegyelmezetlenség miatt túl alacsonyan repült, és az országos villanyvezeték hálózatot az orrfutó elkapta és elszakította. A legfelső „0” vezeték felcsapódott a gép orra előtt, és betörte a gép szélvédőjét. Na ezt a plexi darabot fogom én most itt a kezemben.”

A gép ezzel az „ügyes” manőverével a távvezeték két oszlopát is megrogyasztotta, és a sors érdekességeként az alatta fekvő mezőgazdasági táblába épp gyerekek végeztek valamilyen tevékenységet, azonban szerencsére a gép is problémamentesen kényszerleszállt, valamint a gyerekeknek sem lett semmi baja, tudtuk meg Pali bácsitól.

A 10418-as gépet aztán egy mentesítő helikopter a helyszínen újra olyan állapotba hozta, hogy az vissza tudjon repülni a szentkirályszabadjai repülőtérre, és a betört szélvédőn, valamint a vezeték okozta néhány sütési nyomon kívül nem lett baja.Pali bácsi viszont annál inkább kétségbe esett ugyanis csak arról tájékoztatták, hogy kényszerleszállt az ő gépe, és a reggeli munkanaplóval, amibe rögzítette a reggeli ellenőrzés során a folyamatokat, valamint az üzemagyagmintával behívatták a Katonai Elhárításra, hogy számoljon be a napi munkájáról Pali bácsi szavait idézve „A/4-esre Anyja neve öt példányba írja le mit csinált a géppel!”. Azért gondoljunk bele hogy ’79-ben a kommunista rendszerben milyen érzés lehet mikor hirtelen egy ekkora felelősség zúdul az ember nyakába, és még csak azt se tudja milyen okból kellett kényszerleszállást végrehajtania a gépének…

Aztán szerencsére aznap este a Nőtlen Tiszti Szállóban a szomszédja éppen a Katonai Elhárítás tisztje volt, akivel egy sör mellett tisztázták, hogy nem müszaki hiba miatt történt a baleset, és elnézést kért Pali bácsitól, a kellemetlenségekért és hozzá tette, hogy neki viszont ez volt a kötelessége…

Egyelőre ennyit a múltidézésről, hamarosan egy újabb érdekes történetet mutatunk be nektek.

Balogh Ákos

Galéria: Repülő múlt - Egy történet a 10418-as Mi-8-as helikopterről

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 09., 10:25
1986. április 26-án történt meg Európa legnagyobb nukleáris katasztrófája. A csernobili Vlagyimir Iljics Lenin atomerőmű 4-es számú RBMK-1000 típusú, grafitrudas szabályozású reaktorblokkja a konstrukció tervezési hibája, illetve sorozatos emberi mulasztások miatt kigyulladt, majd a keletkezett gőz szétvetette magát a reaktort, illetve az annak helyet adó épület tetőszerkezetét is.
2023. 04. 17., 09:54
A Sargasso-tenger évszázadok óta az Atlanti-óceán egyik leghírhedtebb térségének számít, többek között azért, mert területén fekszik a Bermuda-háromszög is.
2023-04-27 12:51:07
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter javaslatára Novák Katalin köztársasági elnök a mai nappal felmentette beosztásából dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot, a Honvéd Vezérkar főnökét. A feladat ellátására a honvédelmi miniszter dr. Böröndi Gábor altábornagyot, a Magyar Honvédség brüsszeli NATO és EU Katonai Képviselő Hivatalának vezetőjét javasolja.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 06. 02., 09:19
Magyar idő szerint 2023. április 14-én 14 óra 15 perckor egy Ariane–5 hordozórakétán a francia guyanai Kourouról elindult az Európai Űrügynökség JUICE űrszondája a Jupiter bolygó Euro­pa, Ganymedes és Callisto elnevezésű jeges holdjaihoz, hogy ezeket 2031-ben elérve különféle tudományos vizsgálatokat végezzen.
2023. 06. 01., 09:59
Csehország védelmi kiadásai a jövőben az éves bruttó hazai termék (GDP) legalább két százalékát fogják kitenni. A vonatkozó törvényt a képviselőház után május 31-én, a cseh szenátus is jóváhagyta, érvénybe lépéséhez csak az államfő aláírása szükséges.
2023. 05. 31., 14:34
A Magyar Honvédség éjszakai éleslövészettel egybekötött kiképzési feladatot hajt végre május 31-én és június 1-jén 14.00-24.00 óra között a „nullaponti” lőtéren, Bakonykútiban és térségében.
2023. 05. 23., 12:47
A Magyar Honvédség fennállásának 175. évfordulója alkalmából a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 100 forintos forgalmiérme-emlékváltozatot bocsát ki május 23-án, kedden, egymillió példányban – közölte a jegybank az MTI-vel.

  JETfly Magazin