2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Amerikai Hadsereg minden harmadik repülőgépe - pilótanélküli

Art of WAR  |  2012. 01. 18., 14:15

Napjainkig az Egyesült Államok légierejének fő haditechnikai eszközei az ember által irányított repülőszerkezetek voltak, azonban a Kongresszus egy legújabb jelentése szerint ma már a légierő repülőeszközeinek 31%-a pilótanélküli repülőgépekből, repülőszerkezetekből tevődik össze. Ezen információ ismeretében a jövő hadseregének radikális változásai már világosan megfigyelhetőek.

Ugyanakkor jelenleg még nem hagyható figyelmen kívül az a tény, hogy az amerikai hadsereg állományában található pilótanélküli repülőeszközeinek jelentős részét olyan „kis” méretü UAV-ok alkotják, mint pl. a Raven, amely típusból 5346 darab áll szolgálatban. Összehasonlításképpen vegyük a 2005-ös évet, amikor a repülőgépek mindössze 5 %-a volt pilótanélküli. Az elmúlt hét év során ez a szám a Pentagon légiflottájában már 7494 pilótanélküli repülőgépet és 1067 irányítható repülőszerkezetet jelent.

Különleges figyelem övezi a pilótanélküli repülőgépek jelenleg még azon kis hányadát, amelyek a megfigyelés és felderítés mellett képesek csapást is mérni az ellenségre. Ezen pilótanélküli repülőgépek csoportjába tartozik az a 161 darab Predator, amelyek jelenleg is feladatot hajtanak végre többek között Afganisztánban, Irakban, Pakisztánban, Jemenben. Itt kell megemlítenünk a nagyobb méretü MQ-9 Reapert is.

Az MQ-9 Reapert a hadsereg mellett a határőrség is alkalmazzaaz USA határainak megfigyelésére

Ugyanakkor az sem mellékes tény, hogy a pilótanélküli repülőgépek nagyszámú jelenléte ellenére a Pentagon még mindig jelentős összegeket utal ki pilóta által irányított repülőgépek vásárlására. 2001 óta a hadsereg mintegy 26 milliárd dollárt költött pilótanélküli repülőgépekre és a költségek egyre csak növekszenek.

A fejlesztéseknek köszönhetően a pilótanélküli repülőgépek biztonsága és megbízhatósága folyamatosan javul. Az Irakban és Afganisztánban Predatorral és Reaperrel bekövetkezett incidensek (38) mindegyikét feszült figyelem övezte, és számos kritikai észrevétellel kellett szembenézniük. A pilótanélküli repülőgépek közül a legkellemetlenebb és legvitatottabb az RQ-70 Sentinel iráni elvesztése volt.

A Kongresszus jelentése szerint a Predator típus 100 ezer repült órájára mindössze 7,5 incidens jutott, míg 2005-ben ez a szám 20 volt. Ezen mutató alapján beszélhetünk arról, hogy a pilótanélküli repülőgépek megbízhatósága hasonló a pilóta által irányított F-16 típushoz, amely köztudottan biztonságos és megbízható repülőgép.

Azonban a pilótanélküli repülőgépek hiányosságai (negatívumai) között kell említeni az alkalmazott szenzorok magas árát, amely időnként meghaladja (akár többszörösen is) a hordozó szerkezet árát. A pilótanélküli repülőgépek nagyban függnek az adatkapcsolat teljesítményétől – ez a teljesítmény pl. egy Global Hawk esetében eléri a másodpercenkénti 500 Megabyte-ot.

Az X-47 első repülése

A jelentés végén olvasható, hogy az igazi munka még csak most kezdődik. A közeli-, távoli jövőben tervezik többek között hajófedélzeti csapásmérők, rádióelektronikai-harc UAV-ok, kisméretü kamikaze pilótanélküli szerkezetek, valamint hangsebesség feletti pilótanélküli repülőgépek kibocsátását, amelyek 2034-ig kell, hogy elérhetőek legyenek a hadsereg számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.