A Boeing 2012. június 21-én mutatta be az X-48 pilóta nélküli „csupaszárny” repülőgépének módosított változatát, amely a tervek szerint július elején megkezdi mintegy hathónapos tesztrepülési programját az Edwards légibázison található Dryden Repüléskutató Központjában.
Az X-48C két hajtómüvel ellátott verzió - ellentétben elődjével, a három hajtómüvel szerelt X-48B-vel, amely 2007 és 2011 között 92 kísérleti repülést hajtott végre. A hajtómüvek számának csökkenése mellett változott azok elhelyezése is; a korábbinál előrébb kerültek, míg a függőleges vezérsíkként szolgáló segédszárnyakat mozgatható szárnyvégekkel látták el.
A BWB (blended wing body – csupaszárny) koncepciótól több, jelentős eredményt várnak a fejlesztők. Elképzelések szerint az üzemanyag fogyasztás akár a felére csökkenhet, míg a zajkibocsátás 40dB-lel csökkenhet egy hagyományos kialakítású repülőgéphez képest.
Az első generációs X-48B-vel végrehajtott tesztrepülések során bizonyságot nyert, hogy a repülőgép sem nagy állásszögü-, sem nagy állásszögü csúsztatott repülés során nem hajlamos az átesésre, amely a szokatlan konfigurációnak köszönhető.
Mike Kisska projektmenedzser elmondta, hogy a decemberig zajló tesztsorozat során 25 felszállást terveznek végrehajtani az X-48C verzióval.
A Boeing eredetileg úgy tervezte, hogy saját hajtómüveket tervez az X-48C típushoz, azonban az idő és a pénz (előző elhúzódása, utóbbi egyre nagyobb összege) miatt úgy döntöttek, hogy a holland Geldrop cég által fejlesztett Advanced Microturbo (AMT) hajtómüvet alkalmazzák. Az AMT hajtómüvek az X-48B JetCat P200 típusú erőforrásait váltják, azonban azokat az eredeti hajtómüvek – nagyobb gondoláiba applikálták be.
A Boeing azt reméli az X-48C repülési tesztjeitől, hogy annak eredményei alapján megépíthetnek egy olyan méretü BWB repülőgépet, amely már „elegendő a pilótával (személyzettel) történő repülés végrehajtásához”.
Fotók: Robert Wall (AviationWeek)
A Boeing koncepciója a 797 BWB utasszállító repülőgépre