Az elmúlt évtizedben Kína megépítette első repülőgép-hordozóját, első űrhajósa a világűrben járt, és megalkottak egy olyan gyorsvasutat, amelyet sok fejlett ország irigyel. Az ország mérnökei és tudósai a felsoroltak véghezviteléhez minden alkalmazható technológiát bevetettek, származzon az bárhonnan. Legújabb törekvésük, hogy megépítik a világ leggyorsabb helikopterét. Az elképzelések szerint az általuk gyártott csúcssebességű helikopter, az amerikai V-22 Osprey \"klónja\" lesz.
Az egyik legambiciózusabb terv Kínai Helikopter Kutató és Fejlesztési Intézet (China Helicopter Research és Development Institute) „Kék Bálna” névre keresztelt projektje. A négy függőleges helyzetből vízszintesbe dönthető rotorlapátokkal ellátott helikopter sebessége a tervek szerint eléri a 700 km/h-t – 40%-kal gyorsabb, mint a Boeing által gyártott V-22 Osprey , amely a leggyorsabb billenőrotoros konvertiplánná tenné a világban.
A fejlesztők nyilatkozata szerint a „Kék Bálna” utazósebessége 538 km/h lesz, 20 tonna rakomány szállítására lesz képes, míg hatótávolsága utántöltés nélkül meghaladja a 3 100 km-t. Gyakorlati csúcsmagassága eléri a 8 600 m-t, ami szintén túlszárnyalja a V-22 hasonló jellemzőjét.Qiu Guangrong, az intézet igazgatója tavaly úgy nyilatkozott a Global Times-nak, hogy a tervezőcsoport reményei szerint a következő öt éven belül legyártják a nagysebességü helikopter (konvertiplán) müködőképes prototípusát, bár nem beszélt arról, hogy mely modell lehet az első.Az évtizedek folyamán a helikoptertervezők több megoldással kísérleteztek, hogy eltöröljék a sebességhatárt. Az egyik megoldás a Boeing CH-47 Chinook típusnál alkalmazott iker (tandem elrendezésü) hajtómüves változat, ahol az ellentétes irányba forgó rotorok „kiölik” egymás turbulenciáját. Az Eurocopter X3 kísérleti helikopter egy hagyományos rotorral, valamint a két félszárnyon elhelyezett ötlapátos turboprop meghajtással rendelkezik, amellyel 486 km/h-s sebességet értek el.
A kínai kormány hatalmas támogatást nyújt az ország nagysebességü helikopter projektéhez, amely hozzájárulhat a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg modernebbé és mobilabbá tételéhez.
A hónapban látogatást tett az intézetben Lin Zuoming, a legnagyobb állami tulajdonban repülőgépgyár, a Kínai Repülőgépgyártó Konzorcium (AVIC) elnöke, aki a kutatók előtt azt mondta: „minden szem a helikopteriparra szegeződik, amely példátlan lehetőségek előtt áll”.
„Az ellenség a kapunál van,” idézték az elnök mondását az intézet honlapján. „A gyárak és kutatóintézetek … számíthatnak a kormány támogatására annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani és a világ legjobbjai lehessenek.”Vannak azonban kételkedők, akik nem tartják valószínünek, hogy az elkövetkező öt évben sikerül megépíteni a „Kék Bálna” müködő prototípusát. A négy billenőrotoros elképzelés olyan problémákat vet fel, amelyekkel ezidáig nem foglalkoztak a tervezők.
Többen azon a véleményen vannak, hogy Kínának elsősorban nem a csúcssebességü helikopter fejlesztésével kellene foglalkoznia mindaddig, amíg a hagyományos helikopterek fejlesztése során utol nem érik a fejlett nemzeteket. A hazai helikopterek „gyengeségét” tapasztalták többek között a 2008-as földrengés mentőfeladatok során. Annak ellenére, hogy a hadsereg a legmodernebb hazai gyártású helikoptereit küldte a területre, a filmfelvételeken nagyon jól látható, hogy a feladatok nagy részét azok a Black Hawk helikopterek hajtották végre, amelyeket még az 1980-as szereztek be az USA-ból.