2024. 02. 21. szerda
Eleonóra
: 388 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tervezőasztalon a kínai Osprey

Art of WAR  |  2013. 09. 17., 10:34

Az elmúlt évtizedben Kína megépítette első repülőgép-hordozóját, első űrhajósa a világűrben járt, és megalkottak egy olyan gyorsvasutat, amelyet sok fejlett ország irigyel. Az ország mérnökei és tudósai a felsoroltak véghezviteléhez minden alkalmazható technológiát bevetettek, származzon az bárhonnan. Legújabb törekvésük, hogy megépítik a világ leggyorsabb helikopterét. Az elképzelések szerint az általuk gyártott csúcssebességű helikopter, az amerikai V-22 Osprey \"klónja\" lesz.

Az egyik legambiciózusabb terv Kínai Helikopter Kutató és Fejlesztési Intézet (China Helicopter Research és Development Institute) „Kék Bálna” névre keresztelt projektje. A négy függőleges helyzetből vízszintesbe dönthető rotorlapátokkal ellátott helikopter sebessége a tervek szerint eléri a 700 km/h-t – 40%-kal gyorsabb, mint a Boeing által gyártott V-22 Osprey , amely a leggyorsabb billenőrotoros konvertiplánná tenné a világban.

A fejlesztők nyilatkozata szerint a „Kék Bálna” utazósebessége 538 km/h lesz, 20 tonna rakomány szállítására lesz képes, míg hatótávolsága utántöltés nélkül meghaladja a 3 100 km-t. Gyakorlati csúcsmagassága eléri a 8 600 m-t, ami szintén túlszárnyalja a V-22 hasonló jellemzőjét.Qiu Guangrong, az intézet igazgatója tavaly úgy nyilatkozott a Global Times-nak, hogy a tervezőcsoport reményei szerint a következő öt éven belül legyártják a nagysebességü helikopter (konvertiplán) müködőképes prototípusát, bár nem beszélt arról, hogy mely modell lehet az első.Az évtizedek folyamán a helikoptertervezők több megoldással kísérleteztek, hogy eltöröljék a sebességhatárt. Az egyik megoldás a Boeing CH-47 Chinook típusnál alkalmazott iker (tandem elrendezésü) hajtómüves változat, ahol az ellentétes irányba forgó rotorok „kiölik” egymás turbulenciáját. Az Eurocopter X3 kísérleti helikopter egy hagyományos rotorral, valamint a két félszárnyon elhelyezett ötlapátos turboprop meghajtással rendelkezik, amellyel 486 km/h-s sebességet értek el.

A kínai kormány hatalmas támogatást nyújt az ország nagysebességü helikopter projektéhez, amely hozzájárulhat a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg modernebbé és mobilabbá tételéhez.

A hónapban látogatást tett az intézetben Lin Zuoming, a legnagyobb állami tulajdonban repülőgépgyár, a Kínai Repülőgépgyártó Konzorcium (AVIC) elnöke, aki a kutatók előtt azt mondta: „minden szem a helikopteriparra szegeződik, amely példátlan lehetőségek előtt áll”.

„Az ellenség a kapunál van,” idézték az elnök mondását az intézet honlapján. „A gyárak és kutatóintézetek … számíthatnak a kormány támogatására annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani és a világ legjobbjai lehessenek.”

Vannak azonban kételkedők, akik nem tartják valószínünek, hogy az elkövetkező öt évben sikerül megépíteni a „Kék Bálna” müködő prototípusát. A négy billenőrotoros elképzelés olyan problémákat vet fel, amelyekkel ezidáig nem foglalkoztak a tervezők.

Többen azon a véleményen vannak, hogy Kínának elsősorban nem a csúcssebességü helikopter fejlesztésével kellene foglalkoznia mindaddig, amíg a hagyományos helikopterek fejlesztése során utol nem érik a fejlett nemzeteket. A hazai helikopterek „gyengeségét” tapasztalták többek között a 2008-as földrengés mentőfeladatok során. Annak ellenére, hogy a hadsereg a legmodernebb hazai gyártású helikoptereit küldte a területre, a filmfelvételeken nagyon jól látható, hogy a feladatok nagy részét azok a Black Hawk helikopterek hajtották végre, amelyeket még az 1980-as szereztek be az USA-ból.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024. 02. 05., 13:57
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024. 02. 01., 14:07
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
2024. 01. 30., 16:04
A közelmúltban jelentették be, hogy amerikai részről jóváhagyták további UH-60M Black Hawk típusú, közepes, többfeladatú szállító helikopterek eladását a típust már üzemeltető Horvátország számára.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.
2024. 02. 15., 09:20
A kétszázalékos védelmi kiadási küszöböt így az Észak-atlanti Szerződés Szervezete harmincegy tagállamának több mint fele éri el, köztük Magyarország is.

  JETfly Magazin

2024. február 21. újabb mérföldkőként vonul be a Török Légierő történetébe, hiszen teljesítette első repülését az ötödik generációs, KAAN harci repülőgép prototípusa. Mutatjuk a videót!