2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tervezőasztalon a kínai Osprey

Art of WAR  |  2013. 09. 17., 10:34

Az elmúlt évtizedben Kína megépítette első repülőgép-hordozóját, első űrhajósa a világűrben járt, és megalkottak egy olyan gyorsvasutat, amelyet sok fejlett ország irigyel. Az ország mérnökei és tudósai a felsoroltak véghezviteléhez minden alkalmazható technológiát bevetettek, származzon az bárhonnan. Legújabb törekvésük, hogy megépítik a világ leggyorsabb helikopterét. Az elképzelések szerint az általuk gyártott csúcssebességű helikopter, az amerikai V-22 Osprey \"klónja\" lesz.

Az egyik legambiciózusabb terv Kínai Helikopter Kutató és Fejlesztési Intézet (China Helicopter Research és Development Institute) „Kék Bálna” névre keresztelt projektje. A négy függőleges helyzetből vízszintesbe dönthető rotorlapátokkal ellátott helikopter sebessége a tervek szerint eléri a 700 km/h-t – 40%-kal gyorsabb, mint a Boeing által gyártott V-22 Osprey , amely a leggyorsabb billenőrotoros konvertiplánná tenné a világban.

A fejlesztők nyilatkozata szerint a „Kék Bálna” utazósebessége 538 km/h lesz, 20 tonna rakomány szállítására lesz képes, míg hatótávolsága utántöltés nélkül meghaladja a 3 100 km-t. Gyakorlati csúcsmagassága eléri a 8 600 m-t, ami szintén túlszárnyalja a V-22 hasonló jellemzőjét.Qiu Guangrong, az intézet igazgatója tavaly úgy nyilatkozott a Global Times-nak, hogy a tervezőcsoport reményei szerint a következő öt éven belül legyártják a nagysebességü helikopter (konvertiplán) müködőképes prototípusát, bár nem beszélt arról, hogy mely modell lehet az első.Az évtizedek folyamán a helikoptertervezők több megoldással kísérleteztek, hogy eltöröljék a sebességhatárt. Az egyik megoldás a Boeing CH-47 Chinook típusnál alkalmazott iker (tandem elrendezésü) hajtómüves változat, ahol az ellentétes irányba forgó rotorok „kiölik” egymás turbulenciáját. Az Eurocopter X3 kísérleti helikopter egy hagyományos rotorral, valamint a két félszárnyon elhelyezett ötlapátos turboprop meghajtással rendelkezik, amellyel 486 km/h-s sebességet értek el.

A kínai kormány hatalmas támogatást nyújt az ország nagysebességü helikopter projektéhez, amely hozzájárulhat a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg modernebbé és mobilabbá tételéhez.

A hónapban látogatást tett az intézetben Lin Zuoming, a legnagyobb állami tulajdonban repülőgépgyár, a Kínai Repülőgépgyártó Konzorcium (AVIC) elnöke, aki a kutatók előtt azt mondta: „minden szem a helikopteriparra szegeződik, amely példátlan lehetőségek előtt áll”.

„Az ellenség a kapunál van,” idézték az elnök mondását az intézet honlapján. „A gyárak és kutatóintézetek … számíthatnak a kormány támogatására annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani és a világ legjobbjai lehessenek.”

Vannak azonban kételkedők, akik nem tartják valószínünek, hogy az elkövetkező öt évben sikerül megépíteni a „Kék Bálna” müködő prototípusát. A négy billenőrotoros elképzelés olyan problémákat vet fel, amelyekkel ezidáig nem foglalkoztak a tervezők.

Többen azon a véleményen vannak, hogy Kínának elsősorban nem a csúcssebességü helikopter fejlesztésével kellene foglalkoznia mindaddig, amíg a hagyományos helikopterek fejlesztése során utol nem érik a fejlett nemzeteket. A hazai helikopterek „gyengeségét” tapasztalták többek között a 2008-as földrengés mentőfeladatok során. Annak ellenére, hogy a hadsereg a legmodernebb hazai gyártású helikoptereit küldte a területre, a filmfelvételeken nagyon jól látható, hogy a feladatok nagy részét azok a Black Hawk helikopterek hajtották végre, amelyeket még az 1980-as szereztek be az USA-ból.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.