2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Global Hawk, avagy túl a 100 000 repült órán

Art of WAR  |  2013. 09. 20., 10:16

A Northrop Grumman cég által nagy magasságú és hosszú időtartamú repülésekre kifejlesztett RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítő repülőgépek elérték a 100 000 levegőben töltött órát. A szűzfelszállását 15 éve teljesítő típus által elért repült idő 88%-át az Egyesült Államok légierejében szolgáló példányok, míg a többit a NASA Global Hawk-jai, a német RQ-4B Euro Hawk-ok, valamint a haditengerészet számára kifejlesztett, tesztelés alatt álló  MQ-4C Triton-ok érték el. 

Az Amerikai Légierő Global Hawk-jai jól teljesítenek és hírszerző, megfigyelő és felderítő bevetések során a típus a teljes repült idő 75%-át harci környezetben teljesítette, miközben hat harcászati parancsnokság egységeit támogatta, jelentette ki Carlin Heimann ezredes, az Amerikai Légierő Global Hawk programjának vezetője. A Global Hawk-ok képesek különböző ISR érzékelők hordozására, amely lehetővé teszi a katonai parancsnokok számára, hogy valós idejü képekkel rendelkezzenek a harctérről, továbbá a radar lehetővé teszi a földön mozgó vagy álló célpontok felderítését is. A rendszer olyan kommunikációs és információ megosztási képességekkel is rendelkezik, amely segítséget nyújthat egy esetlegesen bonyolult szituációba került egység számára.

Az Amerikai Haditengerészet számára fejlesztett MQ-4C Triton

A Global Hawk első felszállására 1998-ban került sor, de az Amerikai Légierő csak 3 évvel később vetette be először Afganisztánban. Azóta viszont folyamatosan használják, de a katonai jellegü feladatok mellett katasztrófa elhárításhoz és tudományos tanulmányok (NASA) készítésére is. Az olyan katonai hadszínterek, mint pl. Irak, Afganisztán, Líbia mellett a Global Hawk részt vett a pusztító földrengés által sújtott Haiti és Japán katasztrófa elhárítási feladataiban is, de 2007-ben kivette részét a dél-kaliforniai erdőtüzek nyomon követésében is.

A NASA által használt Global Hawk-ok egyike

A repülőgép egyhuzamban képes akár több mint 30 órát is a levegőben tölteni és ez alatt akár a fél világot is átrepülni tankolás nélkül, így kiválóan alkalmas különböző jellegü (ISR – Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés) bevetések végrehajtására. A repülőgép rendelkezik számos hosszú időtartamú repülési világrekorddal, például 2001-ben hivatalos világrekordot állított fel azzal, hogy nem kevesebb, mint 30 óra 24 perc 1 másodpercet töltött a levegőben. Még ugyanabban az évben a Global Hawk lett az egyetlen típus, amely képes volt egyhuzamban átrepülni Dél-Kaliforniából Ausztráliába a Csendes-óceánon keresztül. Ezek után a típus példányai folyamatosan növelték a levegőben töltött időtartamot, illetve lerepült távolságokat és 2008-ban a típus Block 20-as változata máig is élő rekordot állított fel azzal, hogy 33, 1 órás bevetést hajtott végre.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.