2025. 05. 09. péntek
Gergely
: 405 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ öt legjobb helikoptere

Art of WAR  |  2014. 02. 28., 09:45

Lehet azt mondani, hogy a lista elfogult, mivel azt, egy orosz site közölte. Így előfordulhat, hogy egyesek ezt máshogyan látják, de a honlap véleménye szerint a világ öt legjobb helikoptere közül három orosz gyártmányú, míg a fennmaradó két helyen amerikai forgószárnyasok találhatók.

1978. február 21-én a Moszkvához közeli Ljuberci légi bázison kezdődött meg a Mi-26 helikopter gyári tesztsorozata. Ez a helikopter napjainkig a világ legnagyobb forgószárnyasa.A legerősebbA Mi-26 helikoptert a Mil tervezőiroda fejlesztette, mint többcélú, nehéz szállító helikopter. A helikopternek 16 különböző - úgy polgári, mint katonai modifikációja létezik. A „polgári verziók” tüzet oltanak, betegeket evakuálnak, mentési feladatokban vesznek részt, külső függesztményként többtonnás terheket szállítanak, illetve szükség esetén 63 utast tudnak eljuttatni a célállomásra. A katonai modifikációk deszant-, és szállítási feladatokban vesznek részt, valamint léteznek tengeralattjárók elleni harcra felkészített-, rádiótechnikai (rádióátjátszó)- és repülő harcálláspont változatok is.

Mi-26 A Mi-26 hagyományos felépítésü; egy fő- és egy farokrotorral van felszerelve, azonban a főrotor nyolc lapátból áll.MéretekHossz: 33,8 mMagasság: 8,2 mFőrotor átmérő: 32 mFarokrotor átmérő: 7,6 mHajtómüHajtómü: 2 db Lotarev D-136 turbinaTeljesítmény: 2 x 8380 kWRepülési jellemzőkMaximális sebesség: 295 km/hGyakorlati csúcsmagasság: 6500 mHatósugár: 800 kmSzemélyzet: 5 főA helikoptert modern navigációs berendezésekkel, robotpilótával és a külső függesztmények ingadozását csillapító rendszerrel is felszerelték. A Mi-26 helikopter 80 teljes felszereléssel ellátott ejtőernyőst vagy 60 sebesültet képes hordágyon fedélzetére venni. A forgószárnyas belső rakterében 21 tonna, függesztményként 18,5 tonna terhet képes elszállítani. A forgószárnyasból 310 darabot gyártottak.A legmanőverezhetőbb1982-ben hajtotta végre első repülését a Kamov tervezőiroda által tervezett és fejlesztett Ka-50 „Fekete cápa” (Black Shark) harci helikopter. A Ka-50 jellegzetessége a koaxiális rotor kialakítás két, azonos tengelyen egymással szembeforgó főrotorja van, így nincs szüksége kiegyenlítő farokrotorra – amelynek köszönhetően könnyebben irányítható, kiemelkedő a gép manőverezőképessége.A földközeli magasságban végrehajtott repülésekhez automata terepkövető rendszerrel látták el a helikoptert, míg az optikai és infravörös szenzoroknak köszönhetően 20 km távolságig képes felderíteni a célokat.

Ka-50 A Ka-50 a világ első olyan helikoptere, amely katapultüléssel rendelkezik, lehetővé téve a helikopter vezetőjének a gép elhagyását. A Ka-50 széleskörü fegyverarzenállal rendelkezik – a 30 mm-es gépágyútól (amelyet eredetileg a BMP-2-höz fejlesztettek ki), a különböző típusú (rakétaelhárító, harckocsi-elhárító, gyújtó- és romboló) rakétákig.TömegadatokMaximális felszálló tömeg: 10.800 kgFegyverzet tömege: 3.000 kg – ebből küldő függesztési pontokon: 2.000 kgRepülési jellemzőkMaximális sebesség: 315 km/hSebesség zuhanásban: 390 km/hStatikus csúcsmagasság: 4.300 mDinamikus csúcsmagasság: 5.700 mHatótávolság: 545 km1997-ben emelkedett a levegőbe a „Fekete cápa” alapjain fejlesztett Ka-52 „Alligátor” helikopter, amely repülési jellemzőit tekintve szinte teljesen megegyeznek a Ka-50 tulajdonságaival.A leggyorsabbAz amerikai Lockheed forgószárnyasa, az AH-56 Cheyenne 1972-ben emelkedett a levegőbe. Az Amerikai Légierő számára fejlesztett harci helikopter legnagyobb sebessége 407 km/ volt. A helikopter a sorozatgyártásig azonban nem jutott el az állami megrendelés elhúzódása, valamint finanszírozási gondok miatt.

AH-56 Cheyenne A forgószárnyas mindezek ellenére megérdemli, hogy szerepeljen a „legjobbak” között, hiszen senki nem gyártott még gyorsabb harci helikoptert. A Cheyenne-ből 10 kísérleti példány készült.Repülési jellemzőkGyakorlati csúcsmagasság: 7.925 mHatótávolság: 1.400 kmFelszálló tömeg: 7.700 kg

A kétfőnyi személyzet védelméről páncélzat gondoskodott.

A gép egyedülálló tüzkiváltó rendszerrel rendelkezett, amely 210°-ban képes volt ellenőrizni a légteret. A rendszer része volt 12 periszkóp a célzás végrehajtására, harckocsi-elhárító rakétarendszer, lézer távolságmérő valamint éjjellátó berendezés.A „legláthatatlanabb”A Boeing és a Sikorsky közös fejlesztése a RAH-66 Comanche könnyü harci- és felderítő helikopter, amelynek költsége elérte a 2,8 milliárd dollárt. A forgószárnyas prototípusa 1996-ban hajtotta végre az első felszállását.

RAH-66 Comanche A gép fejlesztése során kiemelt figyelmet fordítottak a lopakodó tulajdonságokra, radarsugár elnyelő kompozit anyagokat alkalmaztak – valamint a hajtómü és a rotorlapátok által létrehozott zajok csökkentésére.TömegadatokMaximális felszálló tömeg: 7.900 kgSzerkezeti tömeg: 3.400 kgRepülési jellemzőkMaximális sebesség: 324 km/hA helikopter valamennyi rendszerét egy fedélzeti számítógép felügyeli. A kiváló teljesítményadatok ellenére a gép nem került sorozatgyártásra, aminek egyik oka az a döntés volt, miszerint felderítő célokra pilóta nélküli repülőgépeket alkalmaznak.A legnagyobb számban gyártott és leghosszabb életüA Mil tervezőiroda által fejlesztett Mi-8 többcélú helikopter 1961-ben emelkedett első alkalommal a levegőbe. A Mi-8 nem csak a legnagyobb számban gyártott, katonai és polgári célokra egyaránt alkalmazott helikopter (eddig több, mit 13 ezer példány hagyta el a gyártósort), de a leguniverzálisabb és a legrégebben sorozatban gyártott helikopter.

Mi-8 A helikoptert a világ több mint 80 országába exportálják. Napjainkig a Mil tervezőiroda több mint 60 különböző modifikációját készítette el a forgószárnyasnak, amely köszönhetően „igénytelenségének”, egyszerü üzemeltetésének és kiváló repülési jellemzőinek szinte minden olyan tevékenység környezetében megtalálható, ahol szállítási feladatokat kell megoldani.

Ami a Mi-8 katonai verzióit illeti, létezik többek között szállító-, harci-, csata-, deszant-, aknatelepítő-, kétéltü-, utántöltő-, felderítő-, radiokémiai felderítő-, légi vezetési pont-, páncélozott repülő kórház- és rádiózavaró modifikáció is.Maximális felszálló tömeg: 13.000 kgHajtómüvek: 2 x TV2-117 gázturbina - 2 x 1105 kW teljesítményMaximális sebesség: 250 km/hGyakorlati csúcsmagasság: 4500 mHatótávolság: 480 – 710 km

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates 2025. július 30-tól közvetlen járatot indít Dubaj és a kelet-kínai Hangcsou között, amely naponta közlekedik majd. A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága ezzel az ötödik kínai várost kapcsolja hálózatába Peking, Sanghaj, Kanton és Sencsen után.

  NÉPSZERŰ HÍREK