2024. 07. 12. péntek
Dalma, Izabella
: 393 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Drónvilág: ez történt az idei Farnborough légiszalonon

Art of WAR  |  2014. 08. 07., 11:06

Tekintsünk vissza a közelmúltban lezajlott Farnborough légiszalonra, mit mutattak a drónipar szereplői a világ egyik legnívósabb kiállításán és vásárán. Sajnos az UAV szektor méltatlanul alulértékelt maradt a sajtóban, pedig a piaci szakemberek ismét megerősítették előrejelzéseiket, mely szerint 2014 és 2023 között világszerte jelentős összegeket fognak megmozgatni a drónokkal kapcsolatos üzletek. A 49. Farnborough International Airshow-n hetvennél több, pilóta nélküli repülőgépet, alkalmazást vagy kiegészítőt gyártó vállalat vonult fel, igaz, legtöbbjük továbbra is a hadipari megrendelésekre fókuszált.

Az egyik legfelkapottabb hír az a francia-brit megállapodás volt, melynek értelmében egy pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicle) létrehozására indítanak közös projektet. A Future Combat Air System (FCAS) két, jelenleg külön-külön futó tanulmánygép, a brit BAE Systems Taranis-a és francia Dassault nEUROn tapasztalatait fogja magában egyesíteni. A Taranis-szal kapcsolatban a BAE képviselői bejelentették a második tesztsorozata sikeres lezárását, ezek során a gép már teljes értékü lopakodóként, a radarok számára csökkentett észlelhetőségü módban repült.

Taranis

A nEUROn-ról a májusi kötelékben-repülős akciója óta nem hallhattunk, most annyit árultak el, hogy az év további részében Franciaországban és Olaszországban fogják tesztelni, majd 2016-ban a svédországi Vidsel-be viszik, ahol már bombák ledobásával is kísérleteznek.

neuron

A „nagyok” közül a General Atomics volt ezúttal a legaktívabb, bemutatták az Advanced Cockpit Block 50 nevet viselő, frissen piacra dobott irányítóközpontjukat:

Advanced Cockpit Block 50

Gőzerővel dolgoznak a Predator-ok fejlesztésén is, útban van az RQ-1 A új verziója, a Predator  XP, mely június 27-én első, 35 perces próbarepülését teljesítette. Az XP minden külső paraméterét tekintve megegyezik az alapgéppel, de fejlettebb fedélzeti intelligenciát kapott, meg egy rakat egyéb belső tuningot. A Predator B-hez is érkezik egy módosított modell ER (Extended Range) megjelöléssel, ez a gép megnövelt üzemidejére utal. Az év végéig hosszabb szárnyak, külső üzemanyagtartályok és megerősített futómü révén szeretnék 27 óráról 42-ig feltornászni a drón levegőben töltött maximális idejét.

Predator

Az izraeli-palesztin konfliktus miatt nem volt túl vidám a hangulat az Elbit és IAI standjai körül, utóbbi cég ráadásul abból próbált reklámot csinálni magának, hogy Ghost, Heron, Eitan és Searcher (alul) modelljeik sikeres gázai bevetéseivel büszkélkedett.

Searcher

Visszafogottabb volt az Elbit, nyilván nem jött jól, hogy pont a vásárral egy időben került napvilágra az a videó, melyben egy símaszkos Hamász katona egy lezuhant (lelőtt?) Skylark-ot mutogat.  Hermes TM 450-es és 900-as drónjaikat csak hologramos formában prezentálták. A nagy nevü Thales és Textron nem erőltette meg magát pilóta nélküli repülőgépek terén, mindössze egy FFLMM (Free Fall Lightweight Multi-role Missile) nevü, kifejezetten drónok számára készült bombát mutogattak újdonság gyanánt. 

FFLMM

Nem kápráztatott el a Boeing Insitu és az Airbus sem, előbbi a ScanEagle és Integrator drónjaival, utóbbi egy Atlante nevü modellel letudta az UAV-hangárban való kötelező fellépést.

Atlante

Az AeroVironment sem rukkolt elő újdonsággal, de ők legalább a teljes palettát felvonultatták: Shrike, Puma, Raven és Wasp AE is tiszteletét tette Farnborough-ban.

AeroVironment

Az olasz Piaggio kiállította a Kalapácsfejüt, melynek tesztelése tavaly novemberben ért véget. Az olasz légierőnél állítólag már tervezik, hogy a hazai gyártású gépekre cserélik a jelenlegi Predator-okat, de ehhez még rengeteg próbarepülésre és papírmunkára lesz szükség.

Piaggio

A Turkish Aerospace Industries büszkén jelentette, a török hadsereg 10 darab ANKA-t rendelt 300 millió dollár értékben. Sőt, Egyiptom, Pakisztán és Szaúd-Arábia is érdeklődik a TAI gépe iránt, úgy tünik tehát, a Közel-Keleten sikerült konkurenciát teremteniük a Predatoroknak és Heronoknak.

Anka

Nyomul a portugál Tekever, ezúttal egy vadiúj, közepes hatótávolságú és repülési magasággal bíró gépet lepleztek le: a 4 méter hosszú AR5 Life Ray Evolution 50 kilogrammos hasznos teher melllett 12 órás üzemidőre képes.

Tekever

Magukkal hozták a kistestvért, az AR4 Evolution-t is, amit annyira könnyü összeszerelni, hogy még a riporternőnek is sikerült.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.