Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége (DARPA) egy multifunkciós (Multi-function Radio Frequency - MFRF) rádiólokátor fejlesztésén dolgozik, amely lehetővé teszi a helikopterek és más repülőeszközök számára a tájékozódást homokviharban, hóesésben, ködben sőt „nulla” látótávolság esetén is.
Az MFRF fedélzeti lokátor használatával a fel- és leszállások végrehajtása rossz időjárási körülmények között is biztonságosan végrehajtható lesz, a személyzet figyelmeztető jelzést kap más repülőeszközök, akadályok veszélyes megközelítéséről valamint a földfelszín változásairól. Ezeken kívül a távlati radarnak köszönhetően a célok felderítése, azonosítása és elfogása is megbízhatóbb lesz.
Fotóillusztráció: darpa.mil
Az MFRF prototípusát az amerikai szakértők egy UH-60L Black Hawk többcélú helikopterbe integrálva tesztelték. A kísérleti üzem során a fedélzeti komplexum két- illetve háromdimenziós kép segítségével mutatta a helikopter helyzetét a felszínhez képest. A monitoron megjelentek a domborzati viszonyok, az esetleges akadályok és a leszállózóna.
Tudvalévő, hogy az olyan szélsőséges időjárási viszonyokkal rendelkező térségekben, mint pl. Irak és Afganisztán a hasonló technikai jellemzőkkel bíró fedélzeti berendezések alkalmazása elengedhetetlen. Az elképzelések szerint az MFRF a frekvenciák széles skáláját képes lesz használni és azokat szükség szerint változtatni.
A DARPA a multifunkcionális radarral javasolja ellátni úgy a JMR (Joint Multi Role) távlati konvertoplant, mint a pilóta nélküli repülőeszközöket. Az MFRF fejlesztésénél kiemelt figyelmet fordítanak a berendezés méretére.